/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvor højt skal hegnet være
Fra : helledupe
Vist : 1222 gange
100 point
Dato : 31-03-08 20:49

Hej.
Vores hund er her til aften løbet væk fra vores indhegnede have. Hegnet er 90 cm høj og vi har en labrador. Den har aldrig gjort det før, men når den først har fået en god ide plejer den sagtens at kunne huske den....

Den var i haven for at spise sin aftensmad, som den finder på græsset.

Nu må vi så ud og købe noget nyt hegn. Indtil videre har vi haft det "pæne" grønne........Men hvor højt skal hegnet være. Vi har en have på 1200m2, så det er ikke realistisk at bygge et træhegn på 2 m hele vejen rundt.

Venlig hilsen Helle

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 20:56

1 m 20 cm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 20:57

Hvis den øverste kant er bukket indad Ca. 10 cm. hæmmer det lysten til at forcerer det da det vil virke højere.

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 110 point
Dato : 31-03-08 20:59

Et hegn 180 cm højt og så er det alligevel ingen hindring for, at den kravler over, bedre er, hvis i har mulighed for at lave et udhæng i 45 graders vinkel ind i haven,
så når den så vil afprøve det, så støder den hovedet mod en mur i form af hegn.

Et udhæng på ca. 50 cm vil kunne holde den indenfor.

I må holde lidt ekstra øje med den når den færdes i haven, indtil den har fundet ud af, at det ikke nytter noget at bryde ud.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-08 21:04

Hunde, der VIL ud, kommer ud... Schæferhunde kan sagtens lære at klatre 2 meter..

Løsningen er nok at finde ud af hvorfor han vil ud? (jeg går ud fra, at "den" er en han)

Hvis der er en tæve i løbetid lige nu, så kan han bare ikke være alene i haven. I må gå noget mere med ham i stedet.

Hanhunde har brug for at komme ud og gå interessante ture HVER DAG..

Kommentar
Fra : Assist4dogs

Dato : 31-03-08 21:05

Hej

Jeg vil nok give de andre der har skrevet ret... Det er utrolig svært at holde en hund inde hvis den virkelig gerne vil ud.. så kan I have et hegn på 3 m, den skal nok finde ud af at komme ud.

Hvor gammel er hunden??

Alt efter hundens alder ville jeg nok lære/træne hunden i at blive inde i haven.

Hilsen Anita

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 31-03-08 21:07

Ja, i et stykke tid, må I holde øje med hundens adfærd.
I sak lære den, at det er forbudt, at hoppe over hegnet. Strængt forbudt.!
Og så se tiden an, om I har lært at ikke prøve at hoppe ober hegne.!
Ellers må I begynde forfra igen.!!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 21:08

Ja og så kan man jo blive ved hvis den ligefrem kan klatre i det lad være med at lave det for afstivet så er det jo ikke til at klatre ordentligt i Og så kan din hund vel også lære at du ikke vil have det

Kommentar
Fra : helledupe

Dato : 31-03-08 21:11

Hej.
Min hund er 2½ år gammel. Vi har haft ham i et år. Han er kastereret, så hunhunde interesserer ham ikke.

Ved ikke hvorfor han er sprunget over hegnet..........Min mand har været hjemme hele dagen og fortæller, at han har virket rastløs hele dagen. Han har været ude at gå flere ture i dag - sammenlagt ca. 1 time plus ½ times træning og ½ times fodersøg. Hvilket plejer at være nok til at holde ham tilfreds.

Jeg prøver at holde øje med ham, når han er i haven i fremtiden, og så forhøjer vi hegnet der hvor hækken ikke er helt tæt.

Men flere gode råd modtages gerne.

Helle

Kommentar
Fra : Assist4dogs

Dato : 31-03-08 21:19

Hvor gammel var hunden da den blev kastereret??

Kommentar
Fra : helledupe

Dato : 31-03-08 21:24

Jeg ved desværre ikke hvor gammel han var, da han blev kastereret. Det var før vi fik ham. På internatet, hvor vi købte ham fortalte de, at de mente han var blevet kastreret da han var omkring 8 mdr. gammel.

Mit personlige bud er, at han er blevet kastereret fordi han sutter sin penis, når han bliver stresset. Han har desværre en meget lav stresstærskel. Vi har talt med en hundepsykolog, som har givet os nogle råd til, hvordan vi ham så lidt stresset som muligt. Men det lykkedes desværre ikke altid

Helle

Kommentar
Fra : Assist4dogs

Dato : 31-03-08 21:28

Hvis han har været for gammel (altså fået vished om hvad hunhunde er) kan han godt stadig ville løbe efter damer... Det forsvinder aldrig hvis han først har prøvet hvad det er... beklager...

Kommentar
Fra : Assist4dogs

Dato : 31-03-08 21:52

Jeg ville nok vælge at bruge lidt mere tid på at aktivere hunden i det daglige... 2 timer på en hel dag er bare ikke nok... beklager

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 31-03-08 22:56

Hej Helle.
Jeg er enig med de der mener, at hegnets højde ikke er det afgørende, nogle hunde graver sig jo også under.
Det er derimod et spørgsmål om, at lære hunden aldrig, at gå uden for grunden ude, at den får lov.
Selv bor jeg ved en meget befærdet hoved vej, min nabo havde en hund, den kunne gå løs, helt ud til kantstenen, sætte sig ned og se på trafikken og derefter roligt vandre ind i haven igen og en tid efter bankede ”den på” og blev så lukket ind.
Det besluttede jeg også skulle gælde for mine hunde og det lykkedes med de to første, som jeg havde imedens jeg har boet her, med ham jeg har nu er det ganske anderledes fordi han simpelthen lige fra starten har været et ”Dampbarn”. Det begynder dog at lysne lidt. Dels er han nu otte måneder og dels er det ved at gå op for ham, at der er altså ting og kommandoer, som skal efterkommes ellers koster det. Jeg går mange ture med ham i snor altså hvor han er helt under kommando er han løs holder jeg altid øje med hvad han laver også selvom jeg går den anden vej rundt om huset. Ja så står jeg der jo pludselig, hvis han sætter poten uden for. Jeg har ofte brugt at gemme mig også fløjte dæk, for så pludselig, at komme frem ligger han der ikke koster det, men ligger han der får han ros og godbider.
Jeg vil altså påstå, at det er et spørgsmål om træning og aktivitet, ikke et spørgsmål om hegnets højde.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 31-03-08 23:48

Man kan undres over der er så mange uvorne hunde, når der så mange kloge hundeejere
hilsen kryds !

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-04-08 18:11

jaeeee Kryds - men der er helt sikkert flere hunde. Mange har jo mere end en.

Godkendelse af svar
Fra : helledupe

Dato : 05-04-08 19:27

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-04-08 19:33

Mvh Bevi54