/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
hjælp mig, nyt bundkort
Fra : mamiolvi
Vist : 581 gange
160 point
Dato : 29-03-08 14:25

Hej
Jeg har ikke det mindste forstand på pcére, men sidder alligevel meget foran den.. hmm. jeg har en ældre pcén som skal have skiftet bundkortet, de har stået længe og nu skal det være, ungere kan godt bruge den til tekst behandling.
MEN det bundkort den er født med hedder Gigabyte GA-7VM400M MicroATX bundkort
Mit sprøgsmål er så , hvordan finder jeg ud af hvilket bundkort jeg kan bruge til deSpecifikationer for Gigabyte GA-7VM400M MicroATX

Processor

Socket A for AMD Athlon XP / Athlon / Duron processor
Max. processor understøttelse

FSB

FSB 200/266/333 MHz

BIOS

2Mbit BIOS ROM

Chipset

VIA KM400 + VIA 8235

RAM

Support for DDR333(PC2700) / DDR266(PC2100) / DDR200(PC1600)
2 x 184pin DDR RAM slot, Max. 2GB

Video

VIA/S3G KM400
32MB RAM (delt)
AGP8X

Audio

Realtek ALC650 6-channel (AC\\'97 Codec)

I/O porte

1 stk. Parallel port (EPP/ECP)
2 stk. PS/2
2 stk. UDMA ATA133/100/66 Bus Master IDE porte
1 stk. FDD port
2 stk. USB 2.0 (understøtter 4)
1 stk. Com port
1 stk. VGA port
1 stk. Mikrofon jack
1 stk. Line ind
1 stk. Line out
1 stk. RJ-45 LAN port

Udvidelses port

1 stk. AGP slot (8X/4X-AGP 3.0 compliant)
3 stk. PCI slots (PCI 2.2 compliant)

Netkort

Raeltek 8100C Ethernet 10/100Mb

Dimensioner

micro ATX 240.4 x 230.3 mm

Arkitektur

Understøtter PC2001 specifikationerne
Designed for Windows 2000 & Windows XP

Download »
Tip en ven »
Udskriv »
Kommentar »
Billeder

• Gigabyte GA-7VM400M MicroATX bundkort

Manualer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-08 14:53

Citat
Jeg har ikke det mindste forstand på pcére

Citat
jeg har en ældre pcén som skal have skiftet bundkortet, de har stået længe og nu skal det være, ungere kan godt bruge den til tekst behandling.

De to ting hænger ikke rigtigt sammen - få en til at hjælpe dig....

Hvorfor skifte bundkort ????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-03-08 15:10

Der er et par muligheder.

www.edbpriser.dk
Hardware > Bundkort, vælg Socket A i rulleteksten.

Men Du skal være stensikker på at det er bundkortet den er gal med, ellers er det spildt arbejde da man kan få en køreklar maskine helt ned til 1500 kr...........fabriksny.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 15:22

Få en til at hjælpe dig, som ved lidt mere end du siger du selv gør, jeg vil anbefale dig at gå et lille skridt videre med opgradering, køb en opgraderings pakke med bundkort - CPU og RAM, så er du sikker på at tingene passer sammen, her nogle pakker med Intel processor: http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10297 også nogle med AMD processor: http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10300

Kommentar
Fra : mamiolvi

Dato : 29-03-08 15:30

Ja men jeg har fået afvide af en it supporter at det er bundkortet der skal skiftets, stikket til skærmen er gået itu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 15:53

Jamen er det kun stikket til skærmen som er gået, så køb et andet grafik kort, børnene vil på et eller andet tidspunkt også gerne spille lidt, og så kan et selvstændige grafik kort meget mere end det der er indbygget på bundkortet, du har 3 PCI stik og 1 AGP er der nogen af dem der er optaget ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-08 15:56

Hvis det kun er fordi børnene skal sidde og "lege" så find en anden brugt og byg dem sammen....

Evt købe en ny.....

I sidste ende er du meget bedre tjent med det....

At begynde at skifte bundkort i en "gammel" komputer uden reelt at vide hvad man går igang med - er som at famle rundt i et mørkt lokale og lede efter noget der skal brugen 10 min efter....

Du får "kun" problemer ud af det....

Finder du en gammel gratis og bygger dem sammen koster det trods alt "kun" tid - og så lærer du nok lidt undervejs....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 16:03

Kun et forslag, men her er et meget billig grafik kort til AGP porten: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=220562 nok ikke til de nyeste vilde spil, men billig og meget nemmere for en hjemme fusker at skifte, end at sætte nyt bundkort i

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-03-08 17:42

It supporteren vil sikkert skifte bundkortet fordi der er onbord grafik på det board. Men som andre er inde på så smid et ektern grafikkort i det koster ikke ret meget og installerer sig selv når du tænder pcen efterfølgende.

Linket fra o.v.n bekræfter vores udsagn mht prisen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-08 18:15

Det er ret meget spild af penge at købe et magentil bundkort.
De er heller ikke i gængs handel mere. Derfor koster de for dyrt i forhold til noget mere moderne og meget bedre.
Kortet har plads til 2 GB ram , men du har formentlig meget mindre monteret.
Hvis du synes maskinen virker for sløv og ikke kan klare alt, er det formentlig også på grund af for lidt ram. men den slags ram den bruger er også for dyrt at købe som nyt.
Du kan ribbe en gammel kasseret af samme alder og på den måde få mere ram.
Ellers er det eneste fornuftige at købe et nyere bundkort ,ed en nyere processer og moderne billigere ram.

Det kan være i din gamle kassse og stømforsyningen er måske også god nok .

Grafikkort skal du opgradere hvis du er til moderne spil. ellers er det mindre væsentligt.

Men gå i en af de computerbutikker, som gør i løsdele og hør hvad de har af opgraderingssæt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-03-08 18:28

De fleste nyere processorer kræver et ekstra strømstik hvad ældre strømforsyninger ikke har, selv min gamle P4 skal have et.

Hmm, Du må have godt fat i ungerne siden de kan nøjes med en computer der ikke kan klare tunge spil

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-03-08 19:13
Kommentar
Fra : mamiolvi

Dato : 29-03-08 19:18

He he
Vi har to nye pcére som er store. men mine drenge , den ene er 8 år og de to andre bliver 7 imorgen, og de er totale spille freaks, heldigvis går de også til meget sport, men jeg har aldrig en ledig pc og jeg tænkte "den her omtalte" godt kunne bruges til at surfe på nette og til når de spiller www.habbo.dk så jeg også sommetider kan komme til.

Men takker for jeres store hjælp... dejligt at fremmede gider at bruge tid på os uvidne...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 19:30

Den gamle kan sagtens bruges, bare i med andet grafik kort, så er i kørende til tekst og det viste link kan i nøjes med et endnu billigere end det jeg har foreslået, for eksempel et magen til mit i den gamle computer, den er så til en af PCI portene: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407345

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-03-08 19:48

Nu ser jeg lige at Du har onboard grafikkort.
Det er ikke et must, men det bør alligevel disables i bios.

Kommentar
Fra : mamiolvi

Dato : 29-03-08 19:51

og det betyder?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 20:00

At du, når du starter computeren, men inden Windows indlæses, går ind computerens opsætning og slår den indbyggede grafik kort fra, men det kan du ikke før du får et andet grafik kort og kan se noget på skærmen, så det kan vi tage op senere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 20:02

Hvis det ødelagte stik til skærmen, er det eneste som dit bund kort fejler, så i med et andet grafik kort, og sæt skærmen til den

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-03-08 09:37

Tg dyret med ned til et lille PC butik og læg den på disken, (du skla ikke medtage skærm, mus og tstatur).
Hvis dit grafikkort er seperart anvendes disse ikke i nye bundkort (AGP er på vej ud..)

Ofte er det kun kabinettet der er værdt at beholde. Og et nyt loster omkring 200-500 kr...

Så er det nogle gange bedste bare at slæbe en ny madkasse med hjem og smide den gamle ud...

Så skal du nok også tænke på at det er ungerens spil der er de sværeste eller mest krævende at køre på en PC... Et sammenfælkket lig for at spare 500 kroner er en meget dårlig idee i det lange løb..

Så tøt dine øjne, gør dig rede til at du får en med hjem i et nyt kabinet, med garanti på det hele, da dine gamle komponenter bare vil få skylde for alle fejl i fremtiden...

vh Ben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-08 13:33

Hvad mere kan vi hjælpe med vil du skifte bundkort, selv om grafikken er det eneste der er problemer med ?