/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partition
Fra : gril
Vist : 759 gange
300 point
Dato : 29-03-08 02:14

Jeg har sat en ny/gammel harddisk i min pc men der er delt i 2 Partitioner hvordan laver men den om til en stor

Accepteret svar
Fra : leob

Modtaget 310 point
Dato : 29-03-08 02:53

Der er flere mulligheder

I Xp går du i kontrolpanel og vælger administration
Så vælges computeradministration, lager og diskhåndtering
I hjælp vælges emner i hjælp og diskhåndtering og Sådan samt håndtere grundlæggende og slette en partion

Her er en andenvejledning på noget shareware program hertil
http://www.helgec.dk/bootit.html

Og så er der de gode købepropgrammer, som opså klarer f.eks. C-disken, som ellers er umulig at ændre
PartionMagic
Partions ard drive
Create, resize, copy partions
Run multiple oeratoing systems
www.symantec.com/product/index.jsp

Paragon Hard Disc Manager
You don’t have to be a disk partitioning guru to customize your hard disk. Paragon Partition Manager shows your current hard disks and partitions layout so you can easily change partition structure with help of 1-2-3 wizards. Prepare new hard disk for OS installation, resize your system partition, change partition parameters or perform professional hard disk defragmentation. Even the most complicated partitioning tasks will be accomplished fast and safely with powerful Paragon’s technologies.
www.paragon-software.com

HUSK AT BACKUPPE før du retter på diskopsætningen

leob

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 03:36

Som leob skriver, slet først den partion som er overflødig og udvid bagefter det andet drev, jeg vil bare tilføje at der ikke er nogen som helst grund til at købe programmer for at arbejde med partionering, den gratis Gparted er et udmærket stykke værktøj: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ den kører fra cd uden at Windows startes, men den er ikke nødvendig til det du spørger om, brug Disk håndtering som også leob nævner, husk backup at dine filer og dokumenter, hvis nu der går et eller andet galt

Kommentar
Fra : leob

Dato : 29-03-08 04:07

.. og så hvis du kører Vista
Hvis du ønsker at formindske en partition skal du -> Højreklikke på ”Computer” -> Administrer -> Diskhåndtering -> Højreklik på grafen -> formindsk
Jeg kører ikke selv Vista, men mon der ikke er mulighed for samme sted at vælge slet i stedet for formindsk?
BEMÆRK !! det er ikke alle partitioner Vista accepterer at formindske, hvis du ikke kan bruge Vista til den partition du ønskede må du i stedet bruge et tredjeparts program f.eks. Gparted so, o.v.n. skriver ovenfor
leob

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 29-03-08 07:28

Citat
Der er flere mulligheder

I Xp går du i kontrolpanel og vælger administration
Så vælges computeradministration, lager og diskhåndtering
I hjælp vælges emner i hjælp og diskhåndtering og Sådan samt håndtere grundlæggende og slette en partion

I XP kan du gå ind i Diskhåndtering, højreklik på den partion du vil slette/Fjerne, og vælge at fjerne den. (Du kan ikke fjerne C-drevet,da windows ligger der) Derefter kan du udvide den som står som dit c-drev

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-08 10:28

Harddisk nr. 2
1. Vil du have een stor "ren" harddisk nr.2
2. Vil du bibeholde data på harddisk nr.2

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 07-04-08 20:50

Tak for svaret leob.