/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Ingen danske bogstaver
Fra : ingelein
Vist : 1073 gange
100 point
Dato : 28-03-08 18:30

Hej
Jeg har sendt en mail til en hotmail.com-bruger. Vedkommende har svaret mig, men jeg kan se at der overalt er erstattet med et ? hvor der i min oprindelige mail var æ ø å.
Det har jeg ikke oplevet tidligere.

Har det noget at gøre med modtagerens opsætning? Det ser ud til at hun er ret meget nybegynder.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-03-08 18:32

Og du er sikker på veninden er i DK??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-08 18:49

Er venindens computer opdateret og udstyret med den nødvendige software ? Hvis ikke det er et udenlansk styresystem som kan give problemer med danske bogstaver, så vil min mistanke rette sig mod java

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-08 19:02

Ja det bliver oversat til volapyk og returnerer i samme tilstand.
Styresystem/browser er måske ikke dansk.

Nede på processlinien kan der stå [DA] eller [EN] og så skal det evt. bare klikkes så der skiftes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 19:24

Ja - der kan komme meget sjov ud af at skrive med en kineser eller araber

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-03-08 19:35

Hej Refi
Det er nu kun en Nordjyde
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 19:40

Sikker

Så tyder mest på engelske styresystem....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-08 19:42

Hvad med den der [DA] - [EN]

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-03-08 20:01

Hej Eyvind

Jeg tror hun ikke er så god til det pc-kram, at jeg vil kunne forklare hende noget om processlinjen og hvad hun skal gøre. Og jeg går ud fra at når hun kan skrive til mig med de danske bogstaver må det være ok med DA /EN.

Når hun besvarer mine mails, kan jeg se at mine danske æ ø og å er forvandlet til ?. Det er det jeg synes er mystisk.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-08 20:18

Ergo sidder hun IKKE ved en DANSK komputer - eller hun sender email via ANDRE veje (mobil-pda-et program på nettet osv.....)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-08 20:30

Ok - jeg misforstod. Så er det måske din comp. som laver forkerte koder til ÆØÅ.
Hvilket program bruger du til at skrive mail.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-03-08 20:52

Hej Eyvind
Jeg bruger Outlook - ikke Express.

Nej, jeg tror at vedkommende er glad hvis hun bare kan betjene en computer - uden at bruge alt muligt andet "fancy".

Det kan vel næppe være min pc, siden den fejl ikke optræder når jeg sender til andre.
(Undlader at sætte spørgsmålstegn efter den sidste sætning).

Jeg har lige spurgt damen om hun modtager mine mails med de rigtige bogstaver. Kunne det tænkes at de så ved besvarelse ankommer til mig som ? tegn. (?).

Havde hun ikke ladet min tekst hænge på under besvarelsen, ville jeg ikke have opdaget det.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-08 20:53

Kan veninden se dine æøå ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-08 21:00

Hvorfor ikke bare undlade at skrive æ, ø og å ? Hvis de må anvendes, erstat med ae, oe og aa...

Det har vi vænnet os til i mit tidligere globale firma,
og det gør jeg også automatisk, når jeg skriver til min familie uden for Danmark.

I hvertfald i overskrifter: Titler på mails; undgå danske special tegn, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-08 21:40

Tja - så er jeg ved at være blank for idéer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-03-08 22:00

Hej Eyvind
Ja, jeg har lige forklaret hende det med ae - oe og aa, men det jeg ville vide af hende er om hun modtager det med ? fra mig, eller om det først opstår når hun returnerer/besvarer mails. Det er ikke en bruger man skal belemre med alt for meget. Så jeg lader det blive ved det.
mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-03-08 00:24

Citat
Ja, jeg har lige forklaret hende det med ae - oe og aa, men det jeg ville vide af hende er om hun modtager det med ? fra mig, eller om det først opstår når hun returnerer/besvarer mails.

Kunne hun ikke forklare dig det ?

Brugerne kan da ikke svare på hendes vegne !!!!

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 29-03-08 07:49

I Danmark taler vi Dansk.
I Tyskland taler de Tysk.
I England tales Engelsk.
Hvert land bruger altså sit eget sprog.
Hvert sprog ha sine egne bogstaver.
I Danmark har vi nogle bogstaver son KUN bruges i Danmark, nemlig Æ, Ø, og Å. Disse bogstavr forstås ikke i andre lande.
Disse bogstaver findes overhovedet ikke i andre sprog.
De skal på en eller anden måde oversættes til rette sprog.

Æ kan f.ex. skrives med et a + e, altså ae. Både a og e findes i vedkommende sprog.
Ø kan skrives som o + e.
Og Å skrives som aa.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-08 07:57

Hallo

Det er vel fordi der bruges en eller anden "fancy" skrifttype der KUN findes på den ene maskine..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 10:12

Tror du så ikke det ville give problemer med de andre bogstaver også refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-08 10:24

Ikke nødvendigvis hvis det er det den bliver ændret til der er "fancy"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-08 10:24

Der findes masser af skrifttyper der SLET IKKE indeholder æøå

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-08 10:45

Nu må vi have spørger på banen, er mailen skrevet med en fancy skrifttype, som modtageren måske ikke har, og derfor ikke kan "oversætte" så er der en naturlig forklaring på at dine æøå er ændret når du får mailen retur

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-03-08 11:16

Hej til de skarpsindige

@Wesper01 -Tror du da jeg er helt sindsforvirret? eller gad du ikke læse hele tråden?Vil du også have den på både tysk og engelsk - måske plattysk ?

@til Jer andre, som har svaret: Nej siden det er min egen meddelelse, som kommer retur og er lavet om med ? i stedet for de danske bogstaver, har jeg selvfølgelig også testet ved at sende til mig selv - og der er intet forandret.

Jeg er tilfreds med at slutte debatten her, det er jo kun hos denne enkelte modtager af mine mails der bliver ændret i besvar. Og jeg har konstateret at det ikke er min PC, som gør noget fancy.

Tak for svarene - man kan nu altid regne med god hjælp (fra de fleste) af Jer.
Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-03-08 11:18

Tak for svaret Eyvind.

Min modtager kan måske lige finde ud af at tjekke dette på proceslinjen - så tror jeg heller ikke at jeg kan bede hende om mere.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-08 11:23

Ok - jeg har selv en af vores venner som vil lære at bruge comp. (64 år)
Det er temmelig meget som er uoveskueligt for begyndere.
Så jeg kan ikke bare slynge "uforståelige" computerudtryk ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-08 11:27

Citat
til Jer andre, som har svaret: Nej siden det er min egen meddelelse, som kommer retur og er lavet om med ? i stedet for de danske bogstaver, har jeg selvfølgelig også testet ved at sende til mig selv - og der er intet forandret.

Det hjælper jo ikke at du sender til dig selv hvis det er modtagerens PC der ændrer skrifttypen - så kommer det nemlig retur med fejl