/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Holger Danske
Fra : SorenVaegt
Vist : 1798 gange
40 point
Dato : 27-03-08 16:57

Jg kunne ikke finde en kategori som passede,den have heddet Danmarkshistorie.

Spørgsmålet er: Er Hoger Danske dansk? Jeg minedes jeg har læst eller måske bare hørt at han er af tysk afstamning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 16:59

Holger Danske er Dansk, han sidder i kassematterne under Kronborg i Helsingør

Sagnet siger, at han vågner op, og hjælper, hvis DK kommer i Krig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 17:01

Holger Danske er en dansk sagnhelt

Og meget mere herfrahttp://da.wikipedia.org/wiki/Holger_danske

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-08 17:12

[citat]
I flere hundrede år har Holger Danske været et betydningsfuldt nationalt symbol for danskerne.
Oprindelig stammer myten dog slet ikke fra Danmark, men dukkede første gang op i "Rolandskvadet", et hovedværk i fransk middelalder-litteratur. Under navnet "Ogier le Danois" optræder Holger Danske her som en af Karl den Stores krigere
{/citat]

http://www.ses.dk/digitaludstilling-Kronborg/KRONBORG_TEKST/personer.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 17:15

Citat
I kvadet er han søn af den [B]danske[/B] konge Gudfred og bliver udleveret til den franske kong Karl den Store som gidsel for freden. Da Gudfred bryder freden, skal Ogier dræbes,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 17:17

Øv det fik jeg ikke fremhævet særligt godt

Holger Danske er en dansk sagnhelt. Beretningerne om hans oprindelse findes i de tidlige europæiske kvad og heltedigte kendt som chansons de geste. Han optræder første gang i Rolandskvadet fra midten af det 11. århundrede som en af Karl den Stores riddere under navnet Oger le Danois.

Fra starten af 13. århundrede findes kvadet La Chevalerie d'Ogier de Danemarche hvor Holger Danske er titelpersonen (nu kaldet Ogier). I kvadet er han søn af den danske konge Gudfred og bliver udleveret til den franske kong Karl den Store som gidsel for freden. Da Gudfred bryder freden, skal Ogier dræbes, men Karl den Stores hofdamer beder indtrængende om, at hans liv blev skånet, fordi de godt kunne lide ham, og da han jo ikke er skyldig i sin fars handlinger, bliver han skånet. Senere i det 13. århundrede findes kvadet Les Enfances Ogier hvor Ogier portrætteres som en ærværdig ridder ved Karl den Stores hof, der i slutningen af kvadet fører den frankiske hær til sejr over saracenerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 17:18

Holger Danske var en legendarisk dansk kriger og ridder i Karl den Stores hær. Statuen er udført af H.P. Pedersen-Dans og findes i kasematterne under Kronborg Slot. Det siges at han vil vågne op til dåd når landet stander i våde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-08 17:21

Måske var kong Gudfred af Tysk afstamning?
Det er der jo mange danske konger der er, Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 17:29

Citat
Måske var kong Gudfred af Tysk afstamning
Jeg har altid kun læst/lært/hørt om ham som dansk??

Citat
Oger le Danois.
kaldes han i det 11. århundrede.... Danois=dansk

Jeg er selv opvokset i Helsingør og har aldig hørt andet end at han er dansk, min historielærer var også ansat på Helsingør Bymuseum, og jeg tror næppe han rendte med en halv vind

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-08 17:39

Citat
Jeg er selv opvokset i Helsingør og har aldig hørt andet end at han er dansk, min historielærer var også ansat på Helsingør Bymuseum, og jeg tror næppe han rendte med en halv vind

En halv vind eller ej, det er et sagn

Citat
I flere hundrede år har Holger Danske været et betydningsfuldt nationalt symbol for danskerne.
Oprindelig stammer myten dog slet ikke fra Danmark, men dukkede første gang op i "Rolandskvadet", et hovedværk i fransk middelalder-litteratur. Under navnet "Ogier le Danois" optræder Holger Danske her som en af Karl den Stores krigere

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-08 17:43

Det var også mest for sjov,
selvfølgelig er Holger Danske dansk...

Men går vi længere tilbage, kan vi jo ikke være sikker. Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-08 17:54

Citat
Det var også mest for sjov,
selvfølgelig er Holger Danske dansk...

nemlig Svend

Lad os da håbe det aldig bliver nødvendigt at han vågner op, men ellers kunne vi da hører hvilket sprog han taler

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-03-08 19:19

Ebbe Kløvedal Reich skriver i sin danmarkshistorie at Holger Danske var født i Altona, nu en forstad til Hamborg i Tyskland, så Dansk er Holger ikke.

Men det er typisk os danskere, at pynte sig med lånte fjer, som den store "danske" søhelt Tordenskjold, der er norsk.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-03-08 19:40

Altona var Dansk på et tidspunkt, så det er kun et spørgsmål om tidsepoken passer med Holger Danske?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-03-08 19:43

Jeg mener ikke at Altona har været dansk, var det i det mindste ikke på det tidspunkt hvor Holger Danske blev født.

Minder mig om at jeg en gang mødte en meget fransk franskmand i Nice, der hed Holger Jacobsen, fordi hans forfædre kom fra Hamborg...

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-03-08 20:05

Citat
Jeg mener ikke at Altona har været dansk, var det i det mindste ikke på det tidspunkt hvor Holger Danske blev født.

Altona

Forstad til Hamborg på nordsiden af Elben, men oprindelig en lille fiskerflække. Altona kom i 1640 under den danske konge. Byen fik mange kongelige privilegier samt religionsfrihed, hvilket tiltrak mange driftige nederlændere, tyske katolikker og jøder. I 1664 fik Altona købstadrettigheder og udviklede sig til en alvorlig konkurrent for fristaden Hamborg.

I slutningen af 1700-tallet var Altona en af de største byer i Danmark. Den første jernbane i det danske rige blev i 1844 bygget mellem Kiel og Altona. I 1867 tilfaldt Altona Preussen og fra 1937 blev bydelen indlemmet i Hamborg.

http://www.graenseforeningen.dk/artikel/3266

MVH Smokei

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 40 point
Dato : 27-03-08 20:27

Ok, Altona har været dansk, men først fra 1640, ifølge Wiki er Holger fra det 11. århundrede, så Altona var ikke dansk da Holger blev født.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-08 08:24

Kommer Ebbe Kløvedal Reich med nogen dokumentation/kilder om at Holger Danske er født i Altona?
(måske Adam af Bremen, samme retning, lidt længere væk).

Så skulle kong Gudfred (eller i hvert fald dronning Gudfred) havde levet i det sydlige Holsten...
Se iøvrigt mit udvidede sagn kongerække spørgsmål under slægtsforskning, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-08 12:58

Undskyld Søren, at mit udvidede spørgsmål nu er så tæt på dit...Det var ikke hensigten.
(du var jo selv i tvivl hvor du skulle spørge, og det er jo ikke længere et lokalt Helsingør spørgsmål).

Under slægtsforskning er der flere, der har erfaring i at søge efter gamle slægter,
men jeg stillede nu spørgsmålet, fordi jeg ikke kunne huske/indordne alle de gamle sagn konger.
(nogle af dem er måske også mine egne forfædre?).

Desværre er der stor sandsynlighed for du har ret: Holger Danske er af tysk afstamning, Svend

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-03-08 19:31

Det er ca 20 år siden jeg læste bogen og har den ikke ved mig.
Så vidt jeg husker var der ikke videnskabeligt bevis for at Holger Danske kom fra Altona, det var vist mest en formodning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-08 19:45

Jeg har idag ringet til Bymuseet i Helsingør, Alice som tog telefonen, kunne ikke svarer, Lars Bjørn Madsen og Lone Wass, som kender til Holger Danske er først på arbejde igen på mandag.

Godkendelse af svar
Fra : SorenVaegt

Dato : 30-03-08 09:08

Tak for svaret BertelBrander.