/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
flexjob
Fra : piaskov
Vist : 3922 gange
100 point
Dato : 27-03-08 13:52

Hej med jer alle !
Jeg er pt i en situation hvor min ældste søn er i arbejdsprøvning.
Det er et meget ømtåleligt spørgsmål for mig fordi han har været psygisk syg gennem mange år
Næstved kommune har kastet ham frem og tilbage gennem utallige arbejdsprøvninger. Pt er han på et af kommunens plejecenter hvor han befinder sig godt. Han arbejder der 25 timer om ugen og kan klare det men det er også det optimale han kan .
Kommunen påstår nu at han for at kunne opnå flexjob SKAL kunne arbejde 30 timer, det er ved at ta livet af ham at de "bruger" ham på den måde. Han syntes selv at kommunen ustandseligt udnytter ham som billig arbejdskraft , hvad jeg er tilbøjlig til at gi ham ret i, da det har stået på nu gennem 4 år.
Han har psykiateres og lægers udsagn om at ham max kan klarer 25 timer som nu.
Hvor f... skal vi henvende os for at få hjælp ???
Er der nogle af jer der kender noget til love og regler omkring dette ???
Jeg ser mig meget gerne fri for "morsomheder" i forbindelse med dette indlæg da det virkeligt er et ømfindigt emne for vores familie.
Der var for et stykke tid siden et indlæg om nettop dette ,men jeg kan ikke finde det ???

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 110 point
Dato : 27-03-08 14:00

For ikke at rode mig ud på dybt vand, må du hellere kikke på dette link

http://www.sr-bistand.dk/Netbrevkassen_nyt_efter_gruppe.asp?Gruppe=Fleksjob

Held og lykke med fremtiden, både for sønnen og jer forældre

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-03-08 14:15

Her kan du hente en pjece med mere oplysning

Citat
Pjecen om fleksjob beskriver reglerne om fleksjob, økonomisk tilskud til selvstændige erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne samt fleksydelse og ledighedsydelse. Pjecen handler også om de øvrige ordninger på området, som kan være relevante at kombinere med et fleksjob, fx arbejdsredskaber og personlig assistance. Pjecen er skrevet til konsulenter hos arbejdsmarkedets organisationer, personaleansvarlige i virksomheder og andre, som har brug for et lidt grundigere kendskab til reglerne. Dette er 17. udgave af pjecen.

http://www.dch.dk/publ/fleksjob/index.html

Jeg ønsker alt godt for din søn og jeres familie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-03-08 14:21

Kommunen har vel oplyst skriftligt hvorfor denne grænse på 30 timer er gældende? Umiddelbart kan jeg ikke finde lovligt grundlag for "30 timers reglen" med mindre din søn har været deltidsansat med mindre en 30 timer før visitationen til flexjob? http://www.dch.dk/publ/fleksjob/clean.htm

Det fremgår osse af et svar fra beskæftigelsesministeren, at der ikke i loven er fastsat en grænse for, hvor langt en person kan gå ned i arbejdstid og samtidig modtage løn for fuld arbejdstid.
http://fredericia.nyalliance.dk/show/Politikere_vil_goere_det_lettere_at_faa_et_fleksjob_____ikke_nu_igen__768.htm

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 14:32
Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 27-03-08 14:37

Her kan I se, at der er en der er i flexjob på 25 timer

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=458

Det lyder som om jeres sagsbehander ikke ved hvad hun taler om..... jeg ville bede om en anden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-08 14:51

Citat
Kommunen påstår nu at han for at kunne opnå flexjob SKAL kunne arbejde 30 timer

Det passer simpelthen ikkke.

Men, jeg har en ide om hvordan misforståelsen er fremkommet.

Hvis man før visitation til flexjob har været deltidsansat (30 t/ugen) ansættes man i flexjob i 30 timer.....men det er ikke ensbetydende med, at man skal arbejde 30 timer......enten er han på arbejde i 30 timer med indlagte pauser eller måske kun 15 timer, eller hver anden dag o.s.v.

Og ligeledes for fuldtidsansatte, der ansættes man i flexjob 37 timer pr uge, men arbejder enten ikke på fuld tid eller på fuld tid med indlagte pauser

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-08 14:52
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-08 15:01

Citat
Hvis man før visitation til flexjob har været deltidsansat (30 t/ugen) ansættes man i flexjob i 30 timer.....

Det har han ikke . Han har fået bistandshjælp i 5 år pga. psykisk sygdom som de ,kommunen, bare har ladet hånt om. Han er 35 år , men mentalt udviklet som en 13 årig ov bliver på det område ikke ældre.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-03-08 15:30

Jeg synes du skal gå ind på forummet her:

www.k10.dk

Det er ikke proffer, men folk, der har kæmpet en kamp lignende din søns...

Vaxen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-03-08 16:06

Det står ikke skrevet nogle steder at et flexjob eller skånejob skal være 30 timer.
der er nogle der kun har 10 timer andre har 15 eller 20 eller mer om ugen.
man tager så meget man kan og nogle kan så hen af vejen arbejde sig op på fuld tid.
Få det på skrift fra kommunen at et flexjob er 30 timer, for så kan du komme efter dem.
DET STÅR INGEN STEDER SKREVET.

hawaii7

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-08 16:53

Citat
ømfindigt emne for vores familie.

Hvorfor pokker dog det ? ? ? ?
Der burde også være noget her :
http://www.sind.dk/
Gambrinus

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 27-03-08 17:38

Man skal bestemt ikke arbejde 30 timer for at kunne opnå Fleksjob. Det er helt sikkert. tror da at kommunen har fået kigget under revaliderings-bestemmelserne ved en fejl, for her er det rigtigt, at man skal arb. mindst 30 timer.
Der findes da fleks-jobbere, som kun arb. 2-3 timer om dagen.
Et fleksjob, er et job, som 100% skal tilpasses den enkelte person. Det være sig i arbejdstid, pauser, evt. liggende hvile, øvelser f.eks strækøvelser i arbejdstiden.

Prøver selv pt. at blive visiteret til Fleksjob. Så ved hvor vanskeligt det er.
En ting er at det er svært, men det er ikke ok at kommunen giver forkert vejledning.

Hilsen Ghita

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 27-03-08 19:28

Er selv fleksjobber og kan klarer 25 timer om ugen .
Der findes en forening for fleksjobbere http://www.lafs.dk/ det kan være de kan hjælpe jer

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-08 21:22

Hej igen.
Har lige snakket med ham og han kommer her i morgen med en masse papier jeg skal se på for ham.
Ham siger at både psykolog og egen læge skriver at 25 timer er MAX og måske med en nedsættelse til 20 timer.
Jeg lader tråden kører og foreløbig tak for hjælpen.
Citat
Hvorfor pokker dog det ? ? ? ?

Fordi han har været så langt ude at han har været tæt på selvmord

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-08 05:38

Så er det da rigtig godt, han har en mor der, har mod og overskud til at hjælpe ham.
Her er lige et link mere :
http://www.sindnet.dk/
Gambrinus

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-03-08 21:38

God aften til jer alle.
Først vil jeg sige jer alle tak for mange gode råd og vel menede hilsner.
Jeg kunne jo bruge rigtigt meget af det og det er svært for mig at sige hvad der er bedst.
Efter at have set det hele igennen MANGE gange får vi umiddelbart mest ud af det aller første svar.
Men mange af de andre kan naturligvis også bruges.
1000 tak til jer alle og ha en god ny uge. V.H. Pia

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 30-03-08 21:39

Ja som jeg lige har skrevet så tror jeg vi kan bruge det til rigtigt meget. Tak