/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vold imod bærbar er ikke godt!
Fra : cobran
Vist : 515 gange
107 point
Dato : 26-03-08 22:11

En skuffende scorring imod mit ynglings fodbold hold fik mig til at give min bærbar et lille slag, stød! Og da jeg så skulle bruge den næste gang så kom fejlen op i opstarten - "pxe-E61: media test failure" Og den kan ikke finde harddisken!

Jeg kan jeg regne ud at harddisk på 5400 RPM (i denne situation) ikke har godt af at få stød midt i en process og derved har taget lidt skade Og som der står når den leder efter hdd er enten stikket røget ud til harddisken eller også har den har sunget for sidste gang.

Jeg er ikke vant til at reperre bærbare så hvor er det harddisken ligger? Jeg har prøvet at åbne den men havde svært ved at lokalisere den :-/

Det er en Acer - Aspire 5101AWLMI

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 26-03-08 22:21

så ka, du lære det

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-03-08 22:42

Harddisken burde sidde under et dæksel, der er til at skrue af under bunden.
Den kan også være stukket ind i siden et sted.
Hvis alt andet glipper, så se i manualen.
Gambrinus
BRUG IKKE VOLD ! BRUG EN STØRRE MUGGERT !
Hvor er det godt, de kun spiller for sjov. Ik' ?

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 27-03-08 14:04

Ja jeg kan godt se at det var udenfor proportioner at jeg gav den et slag med håndfladen, jeg skulle nok have brugt en større genstand for at undgå lidelser for bærbarens vejne! Men nu jeg kan se den lider vil jeg ikke dræbe den men redde den!

Ved i hvad en harddisk på 40GB koster til en bærbar?

Mvh. Barske Benny

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-03-08 20:07

Jeg tvivler på, at du kan få en så lille harddisk i dag.

Men her er f.eks. en på 80 GB http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=418903

Hvor stor var den ødelagte i størrelse?

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 27-03-08 20:17

bliver harddiske lavet større til bærbare i dagens danmark? det kniber da med pladsen i bærbare i forvejen men den er ret lille!

Nu ved jeg ik hvilke mål du er ude efter, og om det står et sted men sådn ca. er den på

10 cm i længden

7 cm i bregde

1 cm i tykkelse

Så en ret lille fætter vi snakker om.

Mvh. Cobran

Jeg købte bærbaren i 2006.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-03-08 20:20

De fleste harddiske der benyttes i en bærbar er angivet som 2,5".
Hvorimod i en stationær PC benyttes 3,5" harddisk.

Når jeg spørger hvilken størrelse den gamle HD havde, er det et spørgsmål om kapacitet:
40 GB, 80 GB eller 120 GB.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 27-03-08 20:23

jeg har en 500gb hd i min bærbare lg computer,så ja de findes store.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 27-03-08 20:29

hehe nårh på den måde. Den er på 120 GB PATA HDD

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-03-08 20:31

Hvorfor vil du så købe en 40 GB harddisk.

Prøv at søge på EDB-priser - der kan du finde forskellige størrelser, men kig kun efter 2,5" HD.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 27-03-08 21:55

min fejl! jeg har en 120 GB og vil købe en ny af samme størrelse... jeg ved ik hvor de 40 GB kom fra

Hvis man bruger 2.5" til bærbare bla. hvad bruges de små 1.8" så til?

Jeg tror bare jeg køber en Hitachi 2.5". Der står på min bærbare at den bruger PATA hdd og på edb priser kan jeg kun se S-ATA... ved du hvor jeg kan købe PATA?

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-03-08 22:34

IDE EIDE ATA og PATA - er i store træk det du skal bruge - det er bare flere forskellige navne for det samme.

Hvorimod SATA er en ny teknologi, hvor S står for Seriel.

Du kan evt. se denne side ang. begreberne:
http://reviews.ebay.co.uk/IDE-SATA-PATA-Which-Type-of-Hard-Disk-Should-I-Buy_W0QQugidZ10000000000921687?ssPageName=BUYGD:CAT:-1:LISTINGS:1

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 30-03-08 23:30

Så du påstår at jeg kan bruge både ATA eller PATA Interfaces, selvom at det er en PATA der sidder i nu? * jeg har prøvet at læse begrebene om ATA/SATA men fandt ikke ud af om det så betød at alle ATA interfaces bruger de samme stik... bare forskellige hastigheder?

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 107 point
Dato : 31-03-08 07:36

PATA er bare en nyere betegnelse for ATA / IDE, det må være fremkommet efter at man indførte SATA ( Seriel) - så har man syntes at PATA (Parallel) ville være en god betegnelse.

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 31-03-08 13:01

Okey mange tak for svaret IBM760.