/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Hjælp Til skole opgave
Fra : LRønning
Vist : 765 gange
200 point
Dato : 25-03-08 22:05

diskuter hvilken muligheder/trusler globalisering giver den danske samfundsøkonomi. Forstået på den måde, hvordan påvirker det, det danske arbejdsmarked, og vores uddannelsessystemer samt hvordan vi kan sikrer at Danmark bevarer sin position som en af verdens førende lande.??

Dette vil jeg meget gerne have lidt hjælp til måske materialer liks til folk der udtaler sig osv? plz hjælp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 22:16

Citat
liks til folk der udtaler sig osv

www.news.tv2.dk

Det har været diskuteret de sidste 50 år og bliver også diskuteret de næste 50 år....

ALT er gætteværk - nogen får nok ret i perioder....

Hvad tror du selv ????

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 25-03-08 22:17

Rigtig godt spørgsmål.

Så er lige med på en kigger.

Har selv haft om globaliseringen for nogle år siden på noget fagligt kursus. Men må indrømme det meste er gået i glemmebogen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-03-08 22:22
Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 25-03-08 22:36

Jeg ville starte med en disposition som denne:

Muligheder:
-for det danske arbejdsmarked,
Vi kan jo tage job i andre lande, der teknologisk er foran os, selv om der ikke er mange er der jo nogen: USA, Tyskland, Frankrig, Japan etc.
-for vore uddannelsessystemer
Og vi kan videreuddanne os på Universiteter i de samme højteknologi lande
-for at bevare Danmarks position
Simpelt hen nødvendigt at vi er på højde med andre førende industri lande og at vi udnytter vor ide rigdom og og Know How bedre end dem.

Trusler:
-for det danske arbejdsmarked,
Vore arbedspladser bliver jo let overtaget af arbejdsomme indvandrere fra lavtlønsområder som eksempelvis Polen
-for vore uddannelsessystemer
Nye lande som især Kina har mange flere hjerner og uddannelses resourcer og vil kunne udkonkurrere os om få år
-for at bevare Danmarks position
Ligesom USA, kan vi ikke i længden opretholde en levestandard langt over gennemsnittet.

Måske finder jeg henvisninger, men jeg er sikker på at jeg har ret i det meste, Svend

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 26-03-08 01:01

jeg mener at det ville være voldsomt interessant at gå lidt i dybden med de fremtidige konsekvenser af især Indiens og Kinas påvirkning af den vestlige verden, i det de to lande repræsenterer ca. 2,5mia. mennesker, hvor lønninger er lavere, arbejdsmiljø er ringere og uddannelseskvalifikationerne nærmer sig de vestlige i nogle områder. Deres muligheder for at løse outsourcing opgaver fra deres hjemland er gode i en globaliseret verden, hvorved firmaer kan få veluddannet og højt motiveret arbejdskraft til en billig penge, med masser af konkurrence om arbejdspladserne - altså arbejdsgivers marked. Det kan have fatale konsekvenser for eks. den danske økonomi, når man ser på den forkælede og utaknemmelige ungdom. I indien findes der eksempelvis masser af callcentre, hvor unge indere med kursus i at tale med amerikansk accent, laver telefonsupport. Jeg kan eks. henvise til illustreret videnskab Nr. 6/2005 s 66-73 'hightech u-land' som gennemgår udviklingen i Indien.

Jeg snakkede for nogle år siden med en fra erhvervslivet, osm havde kontakt til en række udenlandske personale chefer. Disse ansatte dengang mange danske projektledere, da danskere er kendt i udlandet for især at kunne samarbejde og skabe samarbejde. Den kompetence er Bertel Haarder nu ved at stække grundigt i folkeskolen, så på sigt truer det jo også Danmark.

Jeg mener i øvrigt også at lego er begyndt at flytte noget produktion tilbage til Danmark, da det mod forventning viste sig ikke at kunne betale sig at have produktion i Kina, tror jeg det var - det må du selv undersøge nærmere.

Der er godt nok meget at se på, men det var et par ideer.

Kommentar
Fra : LRønning

Dato : 26-03-08 01:43

Alle tips kan bruges : ) ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-08 08:55

Noget du ikke nævner: Globaliseringen giver jo ekstra eksport muligheder,
og det påvirker jo i høj grad vort arbejdsmarked. Bare tænk på vore vindmøller...
Også den eksport er i fare:
Vindmøllerne bliver stadig større og kan snart ikke længere transsportres på landevejen.
Nye kæmpemøller vil blive produceret i havne og sejlet ud som havmøller, og her vil vi nok ikke kunne være med, i heldigste fald bliver de Danske Vindmølle producenter opkøbt...

I det hele taget er der en tendens til at stadig større firmaer dominerer.
Eksempelvis var der engang en række mindre traktor fabrikanter; nogle vil huske den danske Bukh.
I dag er de stort set opkøbt af en håndfuld store producenter, ikke engang Massey Ferguson eksisterer mere...
Over for dem har små underleverandører af delkomponenter et svagt forhandlings grundlag, og også disse må slutte sig sammen. Er man stor kan man producere større styktal billigere og kan opnå mængde rabatter. Og her har lille Danmark et problem.
Og når Indien nævnes: Verdens største traktor fabrik ligger i dag i Indien.

Ligesom mælkeproducenterne er afhængige af Arla, vil små danske underleverandører være afhængige af store udenlandske koncerner.
Der vil være øget konkurrence og her er det nødvendigt med billig udenlandsk arbejdskraft.

Den største indtjening opnås hvis man er dominerende, som eksempelvis Micro Soft,
så vi må udvikle hjerner der kan patentere opfindelser før andre, og det bliver svært, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-08 14:31
Godkendelse af svar
Fra : LRønning

Dato : 19-06-08 20:00

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-08 20:08

Selv tak, Svend