/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
VISTA - VISTA - VISTA
Fra : refi
Vist : 1100 gange
100 point
Dato : 25-03-08 16:12

Og atter Vista

Sidder med et irriterende problem...

Min skærm kører 1440x900
Vista kalder den 1280x768 (ikke PnP skærm) - og bruger derfor vistas EGEN driver.
Isætter driver cd til skærmen - installerer driver - og straks står den som HP w1907s (og der er det også)

Ingen problemer sålænge maskinen kører....

Men men

Enhver genstart/start af vista og den er tilbage på forkert skærm.
Skærmen optræder IKKE længere i opsætningen nogen steder - opløsningen gør heller ikke.
CD i igen og den er igen korrekt. (indtil næste start)

På en eller anden måde gemmer den ikke driveropsætningen uanset om jeg laver et gendannelsespunkt. Hvorfor

Skærmen ved godt der er noget galt - det fortæller den mig ved hver start - men alligevel er driver/opløsning pist forsvundet...

Det skal lige siges at det hele er købt som "bundle" - så det SKULLE passe sammen (begge er HP)

Nogen der har prøvet noget tilsvarende eller er det bare Vista der driller

Ja UNDSKYLD jeg griner lidt af det hele - men det lyder sgu da besynderligt.
Tilsyneladende vil den kun bruge EGNE drivere...

Kommentar
Fra : leob

Dato : 25-03-08 16:41

Der findes en tyk,tyk bog "Windows Vista Inside Out udgivet af MS
Der findes der på siderne 148-158 alt om indsættelse af drivere i Vista
Hvis du kan få fat i den, kan du sikkert få hjælp
leob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 16:56

Gu vil jeg ej læse flere hundrede sider for at løse det

Men tak for tilbuddet - kan du ikke lige "scanne" det ind der er nødvændigt for at løse problemet....

Nederst står vel alligevel at Vista SELV finder ud af det

Kommentar
Fra : leob

Dato : 25-03-08 16:57

... og jeg gider ikke scanne 10 tætskrevne ind
leob

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-08 17:05

Det lyder godt nok mystisk. Hvad med at slette driveren og manuelt installere den rigtige, gør det mon nogen forskel.

Ellers har jeg da aldrig hørt om fænomenet før.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 17:29

Jeg "tør" slet ikke begynde at "pille" i VISTA - ENDNU

Men det er da besynderligt at den ikke kan fastholde en driver den/skærmen tilsyneladende godt ved den skal bruge

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-08 17:33

Jeg har nu installeret og kørt med mindst 25 pcer med Vista og jeg har aldrig oplevet det.

Men prøv nu at fjerne driveren inde i enhedshåndtering eller opdater den derfra.(hvis ikke det er det du har gjort i forvejen)

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 25-03-08 17:36

jep et rigtigt LORTE problem har samme problem med min indbyggede mus på min bærbare den kan heller ikke huske når jeg sætter markør hastigheden op. når jeg genstarter er den bare sat til bare på standard igen.

MS mangler lige at jurstere bare lidt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 18:13

"Fijala"....

Det er prøvet - den finder bare sin EGEN (Vistas) driver igen....

Håber lidt kommende opdateringer kan klare det...

Opdatere derfra vil den slet ikke - den skriver bare den HAR den bedste driver - ved at isætte CD kan jeg så TVINGE den til at bruge den rigtige - men den er væk næste gang...

På en eller anden måde GEMMER den ikke - men den gemmer godt nok ALT andet opsætning

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-08 18:30

Skær ud i pap

Fjern den "gamle" driver, genstart og sæt cden med skærmdriveren i drevet samtidigt, når den finder skærmen, vælg da at selv ville bestemme hvilken en der skal installeres.

Undskyld refi, jeg ved udmærket godt at det problem du er været ude i ikke er normalt, og at du har installeret tusindvis af drivere, men jeg har også sommetider døjet med drivere og så må man jo tvinge den til det.

Prøv også at blive ved med at hente opdateringer til Vista via Windows Update, måske den kommer med der. Mit Pinnacle TV kort kommer først med )under ny install af Vista Ultimate) når jeg har været inde og hente opdateringer den 5 gang. Først der pinger den pludselig ind. Ligeledes med mit lydkort, det virker også først efter nogele gange.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 18:39

Ja - den er sgu sjov

Nå ok - prøver at slette den inden nedlukning iaften (gider ikke lige nu) og så ser hvad den siger i morgen tidlig

Kan være det lykkedes når den IKKE har noget valg...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 18:41

PS...

Mit 8 år gamle TVkort havde den ingen problemer med at finde

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-08 18:42

Ja der er nogen ting der går godt og for hver dag der går des flere drivere er der med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 18:43

Kan være der snart bliver forretning i at lave Vista-kurser.....

For den kræver da højere datamatisk uddannelse for at finde ud af

Den er ABSOLUT IKKE for nybegyndere...

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-08 18:51

Husk at slå brugerkontrol fra (for at forhindre dig i at gå amok over altid at skulle bekræfte alt muligt) inde i brugerkonti.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-03-08 19:16

Lad dog være med at bruge VISTA der er ikke andet end problemer med det program eller styresystem.

Når der kommer noget nyt gør man klog i at vente 1 års tid inden man køber et program. Så er diverse børnesygdomme væk og der er en chance for at det virker, hvis det er noget med windows, vista eller bill gate.

Alle disse problemer har vi andre ikke der kører på mac med OS system. det virker og er stabilt. det er vel også en af grundene til at flere og flere går over til at bruge MAC.

hawaii7

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-08 19:26

endnu en "glad" tilhænger af Microsoft.
Vista er jo efterhånden også blevet mere end et år gammelt, og bliver jo også afløst af det nye Windows 7 på et tidspunkt når vi kommer dertil Så må vi jo igennem den hurdle også

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 19:43

Problemet er jo egentlig ikke Vista - men alle de ting den skal arbejde med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 19:46

Fordelen ved at være den største i verden er jo at man bestemmer HVAD folk må bruge af hardware og programmer.....

Når det så bliver opdaget betaler man blot er par milliarder i erstatning/bøde - så kører det igen..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-03-08 21:08

Ved du hvad Refi, jeg underviste da XP kom frem, og mine kursister stødte på de samme problemer, som du harmed Vista.

Det var medvirkende til at vi på skolen først købte XP 2 år efter den kom frem, og der har ingen problemer været. Da havde Microsoft nået at lave opdateringer til driverne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-08 21:19

Ja - venter vi længe nok, skal det nok lykkedes....

I mellemtiden kommer så et styresystem fra Bill der er ENDNU bedre en Vista - og vi hopper på den igen

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 25-03-08 21:28

Ved godt, at det ikke er et svar på dit problem, men hvis dit problem er opløsningen, tror jeg snarere, at grafikkortet er et problem. Jeg kører en HP w2207h skærm på Vistas egen driver med en opløsning på 1680x1050 på et Geforce 8800 kort uden problemer. Der har ikke været behov for den originale HP driver.

Jeg har også haft skærmen sat til min gamle XP pc med et Geforce FX 5200 i. Der kunne jeg max. få en opløsning på 1280x1024.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 08:04

Kan være du har ret "moneypenny"

Fjerne vista driveren da jeg slukke i aftes....
Her til morgen ville den så have driver - den fik så den "rigtige" fra cden, men efter en genstart havde den tilsyladende IGEN fundet Vistadriveren

Eneste jeg har lagt mærke til er at NÅR den leder efter skærm finder den af og til den rigtige (HP w1907s) andre gange (Compaq w2007c hedder den vist)....

At det er samme firma kan vi hurtigt blive enige om, men den "blander" tilsyneladende noget sammen.

Så måske er det blot driveren der er "defekt"....

Må lige i løbet af dagen en tur forbi HP og se om der skulle være en nyere den ikke selv kan finde....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 14:58

Prøvede med en anden driver fra HPs hjemmeside - det virker tilsyneladende

Så håber det varer ved og at det blot var installationscden der drillede....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 14:59

Tak for svaret Fijala.

DET kunne jeg bruge også...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-03-08 16:02

tak for det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-08 16:06

Kan så lige tilføje at Driver Magician gjorde udslaget.....

Se mit tip. (gratis i dag)

Den fandt en opdatering til grafikkortet - så nu kører det bare