/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvordan gå pænt?
Fra : Ingefalbe
Vist : 1957 gange
100 point
Dato : 21-03-08 10:16

Vi har en lille hund på 1½ år som trækker meget når vi går tur. Vi syntes vi har forsøgt med meget men det lykkedes ikke for os. Den har mavesele på når vi går.
Den er heller ikke så god til at omgås børn/fremmede mennesker - der er ingen der har gjort den noget ondt, men er der nogen som ved hvad vi evt. kan gøre?

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-08 10:32

Måske det var en idé med hundetræning, på en godkendt træningsplade. Der vil hundens mennesker lærer hvordan de får det bedste ud af deres hunde og din hund vil under træningen også lærer og omgås andre hunde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 11:01

Stop op og vent til den glor på dig.................gå lidt og stop op når den trækker.
Du kan evt. bruge kommandoen "på plads" og på plads er ved venstre fod.
Den bør altid gå bagom dig når den skla på plads

En lille godbid når den sidder på plads når i står stille.
En lille bitte sund godbid er lige så god som en stor godbid. (bare den får noget)

Børn - lad dem komme ind og ignorere den ved at vende sig om med ryggen til og du giver den en godbid samtidig.

Nå hunden går hen i sin kasse/kurv.....................så er den fredet og vil gerne hvile.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 21-03-08 11:05

Ja, I skal rimeligt gå til hundetræning hurtigst muligt.
Hundene lærer medst når de er unge.
Så går de uden besvær som det passer Jer. De bliver følgsomme, og de har det godt, ved at vide hvem som er "overhund".
Ellers bliver de gerne "vanskelige".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 11:08

Og det er alle i familien som skal styre hunden...................den er laveste led i familien og er glad for sin plads i rangordenen.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 21-03-08 11:18

At gå pænt uden at trække, det er egentlig let, hunde gør generelt det som kan betale sig, dvs de trækker fordi de har en oplevelse af at de kommer fremad på den måde.
Dvs hvis du ikke gider at din hund trækker så må du give den en oplevelse af at den IKKE kommer fremad når den trækker, dvs hver gang hunden trækker så stopper du op, venter stille og roligt til linen bliver slap og går så fremad i samme øjeblik.
Men for at det skal virke skal det være hver gang den trækker dvs ikke noget med at lade hunden trække en gang i mellem.
Hvis du har en meget ihærdig trækker eller en hund som bare stiller sig til at snuse for enden af snoren når du stopper, så kan det være en fordel ikke bare at stoppe når linen bliver stram men gå baglæns, dvs træk stille og roligt hunden i modsat retning af hvor den trækker hen mod, ikke rykke ikke kalde ikke sige noget bare stille og roligt baglæns med jævnt og roligt træk, så snart linen bliver slap så går du fremad igen.
Det sædvanlige ævl med hunden nederst i hierarkiet osv. Går jeg ud fra at alle ansvarlige og oplyste hundeejere ved er ævl og ser bort fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-08 11:25

Citat
Det sædvanlige ævl med hunden nederst i hierarkiet osv

Næ det er ikke ævl ....................
Men derfor kan du da godt have en anden mening.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 21-03-08 11:37

Det er ævl!
Hunden skal altid være på sin plads! Hviilket er en plads i Hirakiet. Ikke den nederste.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-03-08 11:48

Det du kan gøre er, at hver gang den trækker vender du om og går den anden vej, gå lidt i den retning og vend så om igen. Når den går pænt roser du og giver den en godbid. træn lidt med, at stoppe og og få den til at sitte. Dette kan du gøre ved, at stoppe op og så sige sit. For, at få den til at forstå hvad du mener kan du med let hånd presse dens rumpe ned til jorden. Og når den så sidder, så give den en godbid.

Det med, den ikke er så glad for andre mennesker og børn kan du prøve, at få nogle venner med børn på besøg. Vent til hunden selv kommer over til dem, lok den evt med nogle godbidder.

Sørg for, at gå ture i byen hvor der er mennesker og giv hende igen ros når hun er nysgerrig osv.

Og igen, begynd til noget hundetræning. Også for sacialisering af hunden

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-08 11:56

mange ejere af store hunde har haft glæde af en hundegrime. Den kan jo virkelig trække i sådan en "mawsesele"
http://shopping.kelkoo.dk/ssc-142101-hundegrime.html

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-03-08 12:05

jeg er personligt meget imod de skide hundegrimer. Der hiver man hunden i hovedet/snuden i stedet. Sys det er en rigtig neder opfindelse. Er mere til en alm hundesele. Der har man også god kontrol over hunden. Man skal bare bruge tid på at lære sin hund at gå pænt, og det fra den er lille

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-08 12:29

nu blander jeg mig lige lidt

her i familien har vi en muskelhund der havde meget svært ved at gå pænt og der afprøvede vi en gentle leader - hunden kunne ikke fordrage den og der gik nogen dage før den gav op - men til gengæld hjalp det betydeligt så den idag kan gå virkelig pænt.

En biting der kom ud af det - når hunden fik mundkurv (ikke en slem af slagsen) på fordi mange var nervøse for hunden - troede den at den skulle gå tur og viftede henrykt og forventningsfuldt med halen

http://loppetjansen.dk/halsbaand_seler_og_snore/til_hunde/seler/traenings_sele/canac_gentle_leader_large_8802_da.html (tilfældigt link for at vise hvad jeg mener)

at socialisere en hund vil jeg helst ikke kommentere - der er hunde der er nemme i den forbindelse og andre der er næsten umulige

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-08 12:33

lige et hurtigt ps - før jeg får klaps

hunden behøver ikke gentle leaderen mere og man skal ikke bruge kræfter til sådan en - det kan en finger klare

og det lille trick med mundkurven (hedder det selvom det ikke er som man opfatter det normalt) var faktisk en bonus gevinst - men bruges kun i nødstilfælde pga hundens art og menneskers angst - heldigvis længe siden.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-03-08 12:54

ja kan forstå det når det er en stor muskelhund, men her er der ikke tale om en stor hund

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-08 13:27

vrøvl bobbel - langt nemmere med en leader når det er en lille hund

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-03-08 14:04

Grunden til de allerfleste "gå pænt"-problematikker er at finde hos hundeføreren.

Som de andre har foreslået, tyder det på, at du ville have rigtig god gavn at gå til hundetræning - f.eks. hos DcH (Danmarks civile Hundeførerforening). Der findes lokalforeninger over hele Danmark. Her arbejdes der oftest med hundeførerens attitude overfor hunden, samt der gives dig nogle værktøjer, du kan bruge i det daglige.

De foreslåede løsninger er der generelt intet i vejen med - men et er teori, noget andet praksis.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-08 14:13

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Grunden til de allerfleste "gå pænt"-problematikker er at finde hos hundeføreren.

JA nemlig men så er der nogen der lige arver en vovse med indbygget fejlopdragelse - og SÅ skal man til det sure

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-03-08 15:58

Det med at vende om hver gang den trækekr er ikke teori - virker og er afprøvet. Min far er hundetræner og ved ham virker det rigtig fint

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 21-03-08 16:27

Det gælder,
andmeld jer til
et Kursus.
Så du får en ordning på hundens trækken i koblet.

Godkendelse af svar
Fra : Ingefalbe

Dato : 21-03-08 16:44

Tak for svaret knh15.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 21-03-08 18:31

Citat
- men et er teori, noget andet praksis

Så sandt, så sandt...

Hvis en metode ingen virkning har i løbet af 1-2 uger, så er det sandsynligvis ikke den rigtige.
Det kræver tålmodighed, og hvad der virker på den ene hund, har måske ingen virkning på den anden.

Kodeordet er "kontakt". Få kontakt med hunden inden I starter med at gå... og hold kontakten.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 22-03-08 07:41

Jeg er glad for at kunne hjælpe. Håber i får glæde af træningen, så i kan få nogle dejlige gåturer i fremtiden.