/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
vALG AF STYRESYSTEM
Fra : marcussen1
Vist : 526 gange
100 point
Dato : 18-03-08 11:48

Hvilket af disse 2 styresystemer, XP-Pro og Vista Home Basic, er bedst, og hvorfor.
Jeg spiller ikke.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-03-08 11:50

Hvis du vil undgå problemer med dit tilbehør, herunder printer. Så ville jeg foretrække XP-Pro

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-03-08 12:24

Hvis du ikke har nogle specifikke krav til PCen er XP at foretrække, det er hurtigere og langt mindre recursekrævende.
Samtidig er de fleste programmer der er på markedet lavet til XP og langt det meste hardware som findes er også til XP, hvor det efterhånden er sjældent at producenterne gider lave Vista drivere til deres gamle produkter.

At investere i Vista hvis man har XP nu, er lidt pengene ud af vinduet. Selv om Microsoft benægter har der de sidste måneder gået hårdnakkede rygter om at udgivelsen af Windows 7 bliver forceret.

http://www.computerworld.dk/art/43900?a=block&i=189

Under alle omstændigheder vil Windows 7 komme senest i 2010.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-03-08 12:46

jeg har kørt med XP- Prof næsren siden det kom frem. Det kan alt hvad jeg kan og har brug for. Jeg fik en ny moderne maskine for 5 måneder siden. Jeg blev anbefalet at fortsætte med XP når jeg nu er tilfreds med det. Maskinen har rigelig kapacitet til at køre XP. Så Vista har jeg aldrig gjort bekendtskab med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 13:07

Xp er at foretrække.........Alt i Vista er flyttet og byttet rundt så det ikke er til at finde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-03-08 13:49

Citat
XP-Pro og Vista Home Basic
hvis valget er mellem de to, så vælg XP, ikke fordi Vista er så slem som nogen skriver men Home Basic er så barberet at den stort set ikke kan mere end XP, udover at den bruger flere end computerens kræfter, på sigt undgår vi nok ikke Vista men så så bør du minimum vælge Home Premium, der får man da lidt for pengene

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 18-03-08 14:56

Jeg fortalte ikke, at jeg har begge systemer liggende.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 18-03-08 14:57

....på hver sin CD

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-03-08 15:17

Så ville jeg installere begge programmer på hver sin partition. XP på C: installeres først og derefter Vista på D:

Så kan du koble dine eksterne enheder til XP og så kan du samtidig snuse til Vista.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-03-08 15:34

Du kan lige prøve det her link og se om du vil få problemer med noget af hardwaren ved brug Vista
http://www.microsoft.com:80/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=42b5ac83-c24f-4863-a389-3ffc194924f8

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-03-08 17:12

XP Pro er gemmenprøvet og meget påligeligt.
Vista er nyt og flot og ikke færdigudviklet endnu.

Jeg kører med begge to herhjemme på en pc , netop som der tidligere blev foreslået. Og hælder nok mest til XP Pro selv om jeg mest bruger Vista (arbejdet). Dog døjer Vista lige nu efter sidste opdatering. http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=118670

Selv om jeg selv har fundet svaret lader jeg den lige stå lidt åben endnu.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-03-08 18:37

Glemte at tilføje at jeg satser på XP, der kommer opdateringer til det lige til 2014, men det vil da være sjovt at snuse til Vista.

XP er stabilt, de allerfleste printere, scannere o.s.v. virker. Vent et par år med at satse helt på Vista, til den tid har de kureret børnesygdommene. Og producenterne har lavet drivere til Vista.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-03-08 18:56

Citat
Vent et par år med at satse helt på Vista, til den tid har de kureret børnesygdommene.

Ja til den tid har de jo også udgivet Windows 7, og så er der nok ingen der tænker Vista mere.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-08 19:09

Hvis det er en stationær comp. så køb lige 2 harddiskskuffer og en skuffeholder.
Så kan du installere begge systemer på hver sin harddisk. Du sætter bare det system du vil bruge i inden der startes.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 19-03-08 15:51

Tak for svaret Eyvind.
Undskyld jeg melder lidt sent tilbage.
Jeg tror det bliver den bedste løsning med 2 HD-skuffer. Ved du så også om man kan få dem til sata-HD, og kan jeg evt nøjes med 1 skuffeholder. Jeg har forsøgt at finde sådanne på edbpriser.dk
men kan ikke rigtig finde dem.
Tak til andre også
Niels

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 16:44

Jeg ved ikke om de kan fås til SATA harddiske.

Det er nok med en skuffeholder og en ekstra skuffe.
Skuffeholderen kan sandsynligvis kun sidde for oven i et midikabinet.
...........Jeg har dog to skuffeholdere og den anden er til lagerharddiske.

Jeg vil lie finde noget om de skuffer.

Du kan ikke skifte under kørsel selvom du køber en hotswap (skift under kørsel er kun i raidmiljø)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 16:58

De kan købes her:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr...

Det skal være samme mærke og type - for der er forskel på skuffer og holdere.

Læg mærke til om der er kabler som passer til.
(på motherboard er SATA kabelstikkene ens)