/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
digital signatur
Fra : chicapigen
Vist : 528 gange
300 point
Dato : 10-03-08 21:09

hejsa kandusser

jeg kunne godt tænke mig at der var en / flere der kan forklare mig om digital signatur , jeg ved ikke rigtig hvad det går ud på og hvordan man bruger det. !"!!! jeg syntes man efterhånden ser det mange steder og vil godt vide noget mere om det .

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-08 21:13

Den digitale signatur er din personlige underskrift på internettet.

Du kan bl.a. bruge signaturen til at ordne selvangivelsen, logge på e-boks, søge SU, skrive dit barn ind i en daginstitution, se dine sundhedsdata m.m. Og du kan underskrive dokumenter og blanketter, mens du er online.

Over 1 million danskere har en digital signatur.

herfra http://www.digitalsignatur.dk/visForside.asp?artikelID=588

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 10-03-08 21:13

Hvorfor bruge digital signatur?
Digital signatur sikrer den digitale kommunikation mellem borgere, virksomheder og myndigheder. Det giver en række fordele:

Borgerne
Man kan kommunikere med det offentlige 24 timer i døgnet, få hurtigere svar og få et bedre overblik over informationer. Og så kan man slippe for at skrive et brev i hånden eller på computeren. Derefter printe det ud, finde en konvolut, købe et frimærke og gå i postkassen med det.

Myndighederne
For myndighederne kan en sikker digital kommunikation give besparelser og færre fejl. Hvad der er sparet på et område, kan bruges på et andet, fx i form af bedre service.

Virksomhederne
For virksomheder, der handler via internettet, kan den digitale signatur give sikkerhed for, at der ikke kan laves fupbestillinger af varer.

se ogsåSteder du kan bruge digital signatur

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-03-08 21:16

Har du allerede glemt det ?

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=114133

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-03-08 21:17

Det er en form for nøgle (FIL) som du får oprettet f.eks. hos TDC.
Denne nøgle kan du indlæse på din computer eller have den på et transportabelt medie (USB pen).
Oftest ligger den på putteren og når du skal logge på med Digital Signatur vågner den op og beder om dit password. Disse to ting i kombination gør at du kan logge ind og identificere dig.
Det svarer vel til at der på et dankort ligger en lille fil på magnetstriben og du har koden, disse to ting i kombination gør at du og ingen andre kan bruge kortet.
Digital Signatur er bare meget sikrere. OK?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 10-03-08 21:26

ja jakjoe det har jeg faktisk , jeg har grublet over det længe og har da fuldstændig glemt at jeg har spurgt om det før men nu kan det måske være det ryger ind med skeer som man siger " hellere spørge en gang for meget " nu vil jeg sætte mig ordentligt ind i det og så bruge det.

venlig hilsen chicapigen

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 10-03-08 21:27

Tak for svaret Nordsted1. nu vil jeg prøve at lære det og bruge det

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-03-08 21:32

det bliver spændende at se, om spørgsmålet kommer igen !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-08 21:56

Selv tak, det kunne da også være jeg skulle til at tage mig samme, lige nu er det da irriterende at jeg ikke kan tjekke min skatteopgørelse

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 11-03-08 12:51

hej Nordsted1
Du kan gå ind på tast selv borger og bestille en kode og få den via email , så kan du komme ind og se din skatteopgørelse

mvh hardy

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-03-08 18:44

Hardy... jeg bestilte en signature med det samme, jeg loggede af her, og typisk nok så kom årsopgørelsen allerede idag, nå skidt pyt, så har jeg den til en anden go' gang, når ellers jeg først har fået den