digital signatur
Fra : chicapigen
Vist : 802 gange
200 point
Dato : 17-12-07 23:23

hejsa
nu så jeg lige at der i et andet spørgsmål blev skrevet " få dig en digital signatur " er der en der kan forklare mig hvad det er og hvordan man bruger det for det er noget jeg ikke lige har så meget tjek på .

venlig hilsen chicapigen

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 210 point
Dato : 17-12-07 23:45

Læs lidt om det her.

http://privat.tdc.dk/digital/
http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_signatur

Jeg har det selv, og bruger det i forbindelse med SKAT, ATP og Folkebørsen.
Der er også en del kommuner der bruger det.....brugen af det bliver meget sansynligt større og større .

Der foregår stadig udvikling på området i et samarbejde mellem PBS og TDC.
http://www.business.dk/article/20071109/techmobil/71109071/

Når du først har fået det bøvlet på plads poå din PC....
så fungerer det upåklageligt (min oplevelse).

mvh
jakjoe

Fra : Sygate

Dato : 17-12-07 23:47

Det er et af de største flop siden Amanda.
Men udover det så er det en digital underskrift, som TDC forgves har prøvet at gøre til allemands eje.
Men efter så mange år og så ufatteligt få der bruger det, må det siges at være noget der aldrig fik sit gennembrud.

Men jo, det er en digital signatur der "beviser" at du er dig, når du f.eks skriver under på noget på f.esk det offentliges hjemmesider, såsom skattesager og lign.
Dog er det som sagt et flop og jeg tvivler på at der er ret mange områder man kan bruge det på.

Men det kan bestilles her:

https://bestilling.certifikat.tdc.dk/pocesapply/jsp/index.jsp

Fra : jakjoe

Dato : 17-12-07 23:55

http://www.digitalsignatur.dk/visForside.asp?artikelID=588

"Digital signatur´s" egen mening om brugen

mvh
jakjoe

Fra : jakjoe

Dato : 17-12-07 23:56
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-07 00:21

Den digitale signatur kan bruges til at logge på diverse offentlige selvbetjeningssider, hvilket nu fungerer udmærket.

Fra : LuffeA

Dato : 18-12-07 00:51

Bankerne har det også, jeg fører såmænd mailkorrespendance med min bank hvor jeg bruger min signatur.

Fra : LuffeA

Dato : 18-12-07 01:02

Citat
Når du først har fået det bøvlet på plads poå din PC....

En sikkerhedskopi af signaturen er lettere at få ind end f.eks netbankopkobling hvis man har måttet panikformatere.

Det siges at signaturen gør eller skal spare administration i kommunerne da borgerne selv kan bestille skolepladser og andre tjenester online, men det bliver nok som med Dankortets indførelse: Bankerne sparer millioner men pålægger alligevel gebyrer ad åre

Fra : Teil

Dato : 18-12-07 07:59

IT sikkerhedsfolk kritiserer digital signatur,
ifølge dem er sikkerheden ikke til at finde.

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 18-12-07 16:19

Tak for svaret jakjoe.

jeg har nu læst lidt om det og er blevet lidt klogere

god jul

Fra : jakjoe

Dato : 18-12-07 23:23

jeg siger også tak.