/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Undgå ferie?
Fra : jes-a
Vist : 1162 gange
50 point
Dato : 10-03-08 18:03

På min nylige modtagne feriekontobrev står der, at jeg har 25 feriedage. og denne gang skal det skrives under, for beløbet er mere end 1000 kr. Jeg har kun et studiejob hos denne arbejdsgiver på 2 dage om ugen. Jeg har så spurgt feriekonto om det kan passe at jeg skal holde feriedage. Som svar skriver det, at uanset hvor mange dage jeg arbejder om ugen skal jeg holde en uges ferie(5dage), altså ialt 5 uger i mit tilfælde. Det er da lidt bedre end at skulle holde 25 arbejdsdage, hvilket ville være det samme som tre måneder. Nu er det så "kun" 5 uger, sådan som de regner det ud.
Det dur dog ikke at jeg holder 5 ugers ferie. Dels kan min arbejdsgiver ikke lige finde vikar og dels vil jeg da ikke miste de penge. Med så få timer om ugen behøver jeg nu heller ikke ferie.
Men som skrevet så skal min arbejdsgiver skrive under og skrive hvilken periode jeg holder ferie i. Hvordan kommer jeg uden om det? Hvad har I andre gjort?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 10-03-08 18:07

De tjekker jo ikke om du afholder ferien, så hvis du kan få din chef til at skrive en periode på 25 dage så kan du bare arbejde videre uden at holde ferien.

Om det er ulovligt, ved jeg ikke, men ved ande gør sådan

Kommentar
Fra : ANNImartin

Dato : 10-03-08 18:11

enig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-08 18:24

Jeg kan ikke rigtigt forstå det regnestykke........... 2 arbejdsdage om ugen giver da ikke 25 feriedage.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-08 18:28

Eyvind.... den studsede jeg også over, men tænkte at det nok var en standardskrivelse, for alle har ret til 5 ugers ferie??

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-03-08 18:32

Traditionelt går man på værtshuset og spenderer en øl på den lokale håndværksmester. Så blir man ansat i 5 uger (hvoraf man holder 5 ugers ferie).

Det er en grov udnyttelse af systemet. Hele systemet er opfundet for at beskytte arbejdstager mod udnyttelse. Men det er almindeligt.

Ferieloven: "Ferie holdes med 5 dage om ugen, således at arbejdsfrie dage og vagtdage i turnus indgår i ferien med et forholdsmæssigt antal.", så jo - ved at holde 5 uger (heraf 10 arbejdsdage, 15 fridage og 10 weekenddage), så har man holdt 25 dages ferie.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-08 18:32

UANSET HVAD - SKAL ferien holdes...

Gør du ikke det - tilfalder beløbet feriefonden (og kommer andre tilgode)

"Fusk" med din arbejdsgiver KAN blive dyrt - men næppe for så lille et beløb (som det må være)

I øvrigt kan du IKKE have optjent 25 dages ferie for 2 arbejdsdage........

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-03-08 18:34

du har 5 ugers ferie om året , de feriepenge du har optjænt bliver fordelt på de 25 dage
du SKAL holde ferie for at få dem udbetalt , de dage kan du holde de sidste 3 dage hver uge , så er det lovligt ( ellers er der nok ingen der gider kontrolere dig hvis du arbejder aligevel , arbejdsdagene kan jo rykkes sammen på papiret så du får feks 3 uger samlet til ferie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-08 18:38

Citat
de feriepenge du har optjænt bliver fordelt på de 25 dage

Vrøvl

Ikke for 2 dages arbejde om ugen (med mindre det er DØGNVAGTER)

Sæt nu vedkommende arbejde 3 dage et andet sted - skulle det så give 25 dage mere

eller 33

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-08 18:43

Citat
Optjening og afvikling af ferie beregnes i timer. Har du feriekort, sker afregning af ferie dog i dage. Feriekort har du, hvis du har skiftet arbejdsgiver eller er gået fra timeløn til månedsløn i optjeningsåret.

Arbejder du på fuld tid (37 timer/uge), har du optjent 222,00 ferietimer i 2006. Arbejder du med andre ugentlige timetal, f.eks. som dagplejer med 48 timer pr. uge, optjener du antal ferietimer forholdsmæssigt. Slutresultatet vil altid blive ret til betalt ferie i 6 uger pr. 1. maj 2007, hvis du har været ansat i hele 2006. Den samlede ferie opgøres og afvikles i timer. Den enkelte feriedag indgår i beregningen med dele af timer f.eks. 7,4 timer.

Dog er der "visse" muligheder for at få beløbet og feriedage overført til året efter....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-08 18:45

Når du skriver studiejob forstår jeg det som at du er studerende resten af tiden.

Studerende behøve ikke at holde ferie for at få feriepenge. Så du får bare studiekontoret eller de studerendes forening til at skrive på den formular , hvorefter du kan hæve pengene.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-03-08 19:02

Refi skrev:
Citat
Optjening og afvikling af ferie beregnes i timer.

Hvor har du dog det citat fra?

Ferieloven siger helt klart:
Citat
§ 7. En lønmodtager optjener ret til 2,08 dages betalt ferie for hver måneds ansættelse i et kalenderår (optjeningsår). For ansættelsesperioder af under 1 måneds varighed optjenes ferien i forhold til ansættelsens længde.

Iøvrigt optjener både heltids- og deltids-ansatte ret til 25 dages ferie hvis de har været ansat i hele optjeniongsåret (kalenderåret). Deltidsansatte optjener ikke så mange penge ganske vist.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-08 19:17

Ja selvfølgelig optjener du ret til 25 dages ferie (det gør ALLE der arbejder) OGSÅ ved lavere arbejdstid....

Men vi mangler spørger....

ER det ENESTE arbejdsplads er de 25 dage rigtige - ellers IKKE...

Det var det der var min pointe...

I øvrigt var teksten fra HK..

Så uden spørger har det ikke noget formål at fortsætte

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 10-03-08 19:59

ER det ENESTE arbejdsplads er de 25 dage rigtige - ellers IKKE...

Hvordan skal den forståes?

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 10-03-08 20:01

transor:
Ja jeg er studerende udover mit studuejob. Jeg kan da godt prøve imorgen at kigge forbi kontoret på min skole. Så er jeg evt. fri for at vade helt ud til min arbejdsgiver for en underskrift.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-08 20:31

http://www.kandu.dk/Spg100720.aspx

Ja du har prøvet "hurlumhejet" før

Så du kan evt. "annulere" dine feriepenge.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-03-08 21:33

Hej med dig.
Vores datter studerer også. Hun får SU og har også job ved siden af. Hun har forhørt sig og fik af vide at skolen hun læser på skal underskrive feriekortet. Så hun arbejder bare videre. Jeg regner med du også er på SU ??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-08 22:54

jes-a

Nu skriver du ikke, hvor mange feriepenge du skal have.

Men kan du ikke bare tage nogle få feriedage, så beløbet kommer under de 1000,- kr, så får du restbeløbet udbetalt.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-03-08 00:17

Citat
Traditionelt går man på værtshuset og spenderer en øl på den lokale håndværksmester. Så blir man ansat i 5 uger (hvoraf man holder 5 ugers ferie).

Det er en grov udnyttelse af systemet. Hele systemet er opfundet for at beskytte arbejdstager mod udnyttelse. Men det er almindeligt.

- just præcis

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 11-03-08 13:08

Har lige talt med min chef om det, og han siger, at de andre ansatte og da han selv var lønmodtager, bare skrev en periode på og fik underskriften og arbejdede videre. Han mente ikke mit studiekontor kunne skrive under.