/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
? feriepenge
Fra : jes-a
Vist : 3469 gange
100 point
Dato : 20-02-07 11:47

Hej

Jeg har nogle spørgsmål omkring feriepenge.

Sidste år startede jeg på et lille studiejob. I oktober fik jeg tilsendt en feriepengeanvisning hvor der i parentes står at de er tidligere beskattede. Der står også at de er til anvisning i januar 2007, og at de er til brug for ferieåret maj 2007 til april 2008.

Spørgsmålene er så:

Hvad menes med tidligere beskattede? På mine lønsedler er der fraregnet 8% bruttoskat, men ingen A-skat. Vil det sige at jeg ikke skal betale A-skat? Er bruttoskat det samme som AM-bidrag?

Hvad menes med at de er til anvisning?

Hvordan og hvornår får jeg disse penge?

Har hørt noget om feriekort, hvad er det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 11:58

Det er noget vrøvl du skriver og må være lavet af en fuskerarbejdsgiver...

Hvad mener du med ferieanvisning - det er vel et feriekort....

De kan ALDRIG være til udbetaling i januar - tidligst fra maj....

Uanset hvad SKAL de være beskattet.....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-02-07 11:58

Har ikke tid til det lange svar, men prøv at se her:

http://www.atp.dk/www/portal.nsf/entryfrms!readform&Area=FK-Forside

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-02-07 12:02

Anvisnig betyder at de er inbetalt til Feriegiro

Du kan få pengene udbetalt når som helst efter 1 maj, forudsat at du indsender et feriekort (som du modtager automatisk) med arbejdsgiverens påtegning om at du holder ferie

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 20-02-07 12:17

Hvor lang tid har jeg til at bruge min ferie. Skal de holdes så hurtigt som muligt?

Skal jeg holde ferie for at få pengene eller kan jeg bare få cheffens underskrift og arbejde alligevel?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-02-07 12:19

Ferien skal være afivklet senest 30. april 2008

Du skal holde ferie for pengene, alt andet er ulovligt

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 20-02-07 14:48

Når du ikke er blevet trukket i A-skat, skyldes det, at du enten havde et fradrag, der var større end din løn/feriepenge, eller at du havde et frikort, som var større end din løn/feriepenge.
Din løn/feriepenge er derfor beskattet, men skatten er bare 0,- kr.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 20-02-07 17:05

Hvis beløbet er under 1.000 kr vil du få dem udbetalt i slutningen af april 2007. De vil så automatisk blive sat ind på din nemkonto - altså den bankkonto du har tilknyttet nemkonto. Og så behøver du ikke holde ferie for dem eller have noget feriekort.