/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Betydning ??
Fra : piaskov
Vist : 2730 gange
20 point
Dato : 06-03-08 22:12

Hej med jer.
Hvad betyder ordet PERCEPTUEL ??

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 30 point
Dato : 06-03-08 22:15

at kunne iagttage, fornemme, sanse noget

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-03-08 22:16

af latin: som vedrører opfattelsen, iagttagelsen, perceptionen. Sansemæssig

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 06-03-08 22:21

Kommer an på i hvilken sammenhæng?

Opfattelse eller erkendelse.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-03-08 22:26

Det drejer sig om en ung mand der har fået den besked af en psykolog: Han er perceptuel !!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 22:35

Nåååå så er det en kønssygdom....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-03-08 22:39

Citat
Nåååå så er det en kønssygdom....
.
IDIOT

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 22:44

Tak. JEOD

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 06-03-08 22:44

Tak for svaret frieda.
Du var den første der kom med det rigtige. Jeg havde bare aldrig hørt det udtryk før

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 22:47

Hmmmm det var da underligt, efter 35 år på et hospital Men Frieda er altid en seriøs svarer, så hun er godt valgt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-03-08 22:52

Nu er jeg jo ikke psykolog klumme.
Hvis jeg var viste jeg det jo nok, og du ville være den første der ville blive tilbudt samtaler i min klinik

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 22:57

Citat
og du ville være den første der ville blive tilbudt samtaler i min klinik

Lyder spændende, men det er lidt uretfærdig over for dem som trænger.
Skal jeg tage kage med

But....... seriøst, er det da underligt, at du gennem så mange år i systemet ikke er stødt på dette udtryk, selv om det ikke var en psyk.afd. du var på. 35 år er immervæk 12.775 dage .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 22:59

Ham psykologen som du omtalte før, må da have sagt mere end blot, at den unge mand var perceptuel. Det er alle mennesker da, så det er der i sig selv ikke noget ødiøst i

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-03-08 23:15

Klumme... det er alle mennesker skam ikke

Jeg har en psykisk syg "dreng", han er nu voksen, men...

Han er netop IKKE perceptuel på samme måde som vi andre "normale"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 23:20

Nå okay.. Det må du undskylde.

Jo Pia.. vi er alle perceptuelle, men nogen er for meget og nogen er for lidt. De 2 grupper - for meget og for lidt - går over i det samlede "billede" og kan være en del af en psykisk sygdom.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 23:22

Og det er helt korrekt, når du skriver:
Citat
Han er netop IKKE perceptuel på samme måde som vi andre "normale"
Han afviger fra den normale perception som mennesker "lider" af. Jeg vil kalde det alm. nysgerrighed, bare lidt mere grundigt hos normale.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 23:24
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 23:25

Skal jeg fjerne billedet??? Distraherer det LOOL Han er ellers så pæn thi hi

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-03-08 23:28

Klumme.. det var nu de ord psykiateren brugte.

Kode
Perceptuelle forstyrrelser og agnosi

I feltet udviklingspsykologi taler man om det fysiologiske og det psykologiske domæne som forudsætningen for vores perception, der her skal forstås som erkendelse i betydningen ”den proces som gør, at vi opfatter os selv, andre og vores omverden, genstande, hændelser, situationer, talte og skrevne ord samt meddelelser”. Hvordan dette kan give os en kropslig erkendelse, mener jeg kan ses i oversættelsesprocessen mellem perceptuel oplevelse og motorisk kunnen. En sådan oversættelsesproces kan beskrives og forklares som kropsskema (body schema) og kropsbillede (body image), som professor i udviklingspsykologi Andrew Meltzoff gør det:

“A body schema is a system of motor capacities that function without the necessity of perceptual monitoring. Body image, in contrast, consists of a system of perceptions, attitudes and beliefs pertaining to one’s own body”.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-08 23:50

Okay jeb. Jeg ville ikke gå så meget i dybden med det, alene fordi det rækker min viden trods alt ikke til, og det er altså svært ind i mellem udelukkende at være henvist til et tastatur.

Og til dig Pia... Det er IKKE dig, som jeg hentyder til her:
http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=118146