/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundes kæbetryk
Fra : andreo
Vist : 3208 gange
100 point
Dato : 05-03-08 12:12

Hej!

Jeg har en Amstaff han (2½ år) som til dato har bidt sig igennem samtlige stykker legetøj vi har kunnet diske op med, og det har jo udviklet min nysgerrighed lidt....
Hvor kan man få målt sin hunds kæbetryk???

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-03-08 12:18

tja en spids hæl trykker med et tons og her tror jeg vi nok snakker 8 af slagsen. når vi taler den type hund. Det skal siges jeg har ikke noget at have det i, blot et gæt.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-03-08 12:20

prøv at læse her http://roots-online.dk/downloads/pdf/afhandlinger/du6-tn-den-graa-ulv.pdf

det kan være at du kan få det besvaret.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-03-08 12:34

- du køber sådan en:

http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id=835&cat_id=6958

- stopper armen (højre eller venstre) ind i kæften på dyret. Når du har hylet færdig, sender du din aflæsning til Arbejdstilsynet, som straks henviser dig til nærmeste dyrlæge. Når du så har fået aflivet kræet, henvender du dig til dit forsikringsselskab og siger at det var et uheld. Så får du dine udgifter til stivkrampe/kremering retur...

Ang. kæbetryk? Aner det ikke...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-03-08 12:51

Pit Bulls trykker med 1.800 PSI...

Papegøjen med 20.000???

- og der er ikke et "0" for meget...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-03-08 14:10

iflg min dyrlæge mellem 1 - 3 ton - godt nok lidt uhyggeligt at tænke på

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-03-08 14:42

Det kan du ikke få målt,--- i hvert fald ikke så det giver mening.
Det afhænger af hvilken race det drejer sig om og ikke mindst hvilket "humør" kreaturet er i.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-03-08 14:47

dajb - det er en amerikansk stafford terrier

vedr.: måling af det - har du sådan set ret - men en dyrlæge der er professor på landbrughøjskolen ved nok hvad han sådan ca snakker om

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-03-08 16:34

Nu så jeg jo godt at spørgeren havde en amstaff--men
Citat
Hvor kan man få målt sin hunds kæbetryk???

afhænger vel af hvordan man læser det
Citat
men en dyrlæge der er professor på landbrughøjskolen ved nok hvad han sådan ca snakker om

mellem 1 og 3 tons sådan ca???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-08 17:30

Citat
tja en spids hæl trykker med et tons og her tror jeg vi nok snakker 8 af slagsen. når vi taler den type hund. Det skal siges jeg har ikke noget at have det i, blot et gæt.
Mvh Bevi54

Nej det må man sige..., at du ikke har noget at ha' det i.

En hæl trykker ikke med 1 ton. pr. hvad forøvrigt....km2??? LOOL.

Hælens tryk afhænger helt af, hvad den er belastet med. Så dit regnestykke ser sådan ud.
Hæl..... ubelastet trykker med 0 kg. pr. cm2 ----- Og 8 x 0 = 0. tandlløs hund

Og Miritdk... Du skal ikke fornærme dem...det hedder LandBOhøjskolen (Den kongelige veterinære og landbohøjskole)

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-03-08 18:15

Hvis damen har stilæt hæl på skoen og trykker med denne spidse hæl, så er trykket så kraftigt at det går igennem næsten hvad som helst.

Morsomt, at du er ved at flække af grin, gør du bare det, jeg har en bred ryg at bære det på.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-08 18:31

Ja det ved jeg LOOL Men hvordan tryllede du hende frem. Før var der kun en spids hæl, der helt alene trykkede 1 ton, hvad den jo ikke gør. Under alle omstændigheder, så er denne hæls tryk 100 % afhængig af, hvad din trylledame vejer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-08 18:45

Jeg kiggede lige på det link du har angivet, og ser at en ulv har et kæberyk på 100 kilo pr. cm2. Du skriver at en spids hæl trykker med et tons og en Amstaff trykker med 8 gange så meget...hvilket så er 8 tons (8000 kg) pr cm2 formoder jeg.

Dette svarer til at en Amstaff skulle have et kæbetryk på 80 gange større end en ulvs, hvis kæbetryktryk er rigeligt til at kunne knuse knogler.

Så vi er altså ude i nogle store tal... faktisk så store at man ikke rigtig kan fæste lid til dem, andet end at konstatere, at en Amstaff kan bide ret hårdt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-03-08 18:57

Citat
Og Miritdk... Du skal ikke fornærme dem...det hedder LandBOhøjskolen (Den kongelige veterinære og landbohøjskole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-03-08 18:58

Citat
at en Amstaff kan bide ret hårdt
.. JA !!!

prøv at give den en god stor okseknogle fra slagteren og se hvad der sker når den taber tålmodigheden - K N Æ K og K N U S !

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-08 18:58

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-08 19:00

Yes, men skal vi ha noget at rende med, så skal det være lidt realistisk og ikke 8000 kg pr. cm2

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-03-08 19:04

lad dog det være, jeg sagde jo også at jeg ikke havde noget at have det i.
blot kan jeg konstatere, at det vil være meget ubehageligt, at blive bidt af hunde, med risiko for, at ens legeme vil være knust måske for altid.
Så sjæle fred vil være bedre, end at blive gjort helt til grin.

Jeg håber at spørger snart har fundet det som var aktuelt, nemlig hvor det tryk kunne blive målt. Det ved jeg ikke, så jeg trækker mig fra emnet.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-08 19:42

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-03-08 20:03

kiggede lige i dine forudgående spørgsmål - kan vi lige blive enige om hvilken race du egentlig har ?

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-08 20:27

Faldt over lidt.

http://www.edba.org.au/courier.html

Ved ikke om det kan bruges til en lille ide om hvor kraftigt det er.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-03-08 20:56

Citat
A Pit Bull bite is three times worse than a Rottweilers.
A Rottweilers has 800psi (Pounds Per Squire Inch Jaw Pressure).
A Bull Terrier has 1200psi,
A pit bull’s bite force is 2000+ psi plus.
A Pit Bull does not lock its jaw as do other dogs, but it lower jaw scissors back and forth to rend flesh from the bone.
Pit Bulls are bred from Staffordshire Bull Terriers – Gaining their incredible musculature - and Bull Mastiffs Gaining a Cold-Hearted lack of emotion and Phenomenal resistance to pain.

det var netop een af grundene til jeg spurgte om hvilken race

well done copycatDK

Kommentar
Fra : andreo

Dato : 06-03-08 12:41

Det er en Amstaff jeg har... (American Staffordshire Bull Terrier)

Kommentar
Fra : andreo

Dato : 06-03-08 12:42

Det med oksebenene er afprøvet... og ja.... min hund er bestemt ikke en tålmodig en af slagsen :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-03-08 15:49

Citat
Staffordshire og Staffordshire Bull Terrierne var oprindeligt samme race, men målbevidst avl har gjort de to racer vidt foreskellige. I de tidlige tider blev hundene kaldt mange navne; Staffordshire terrier, Yankee terrier, Pit Bull terrier. Da racen blev anerkendt af den amerikanske kennelklub AKC, i 1936, fik den navnet American Staffordshire terrier, og den dag i dag arbejdes der stadig efter den oprindelige standard fra 1936. Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og/eller ejer en Amerikansk Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.

Godkendelse af svar
Fra : andreo

Dato : 07-03-08 12:03

Tak for svaret copycatDK.