/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
vejrtrækning
Fra : snusi
Vist : 1155 gange
200 point
Dato : 29-02-08 20:59

Min cairn, Snapsi elsker at grave i skovbunden. De sidste dage har hendes vejrtrækning været lidt underligt, det er som om der sidder jord eller andet i næsen. Hun ligger tit med tungespidsen ude af munden, som om hun har brug for at der kan komme luft igennem munden. Er det mig der er ved at blive skør, eller hvad sker der med min hund, evt nogen der har prøvet noget lignende?

snusi

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-02-08 21:02

det er da et skidt udfald der er kommet ud af at grave har ingen løsning til dig vil bare håbe at hunden kommer over det i en fart.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 29-02-08 21:06

Du bliver nød til at få det tjekket hos dyrlægen

Afsted med dig og vovsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-08 21:22

Citat
De sidste dage har hendes vejrtrækning været lidt underligt, det er som om der sidder jord eller andet i næsen. Hun ligger tit med tungespidsen ude af munden, som om hun har brug for at der kan komme luft igennem munden. Er det mig der er ved at blive skør, eller hvad sker der med min hund, evt nogen der har prøvet noget lignende?

Jeg ved ikke om du er ved at blive skør. Men jeg kan ikke forstå, at du ikke har kontaktet en dyrlæge. Det har jo stået på de sidste par dage.

Hvordan vil du have, at brugerne på kandu skal kunne stille en diagnose !!!!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-02-08 21:25

Citat
Er det mig der er ved at blive skør, eller hvad sker der med min hund

Nej det tror jeg bestemt ikke, du er
tværtimod lyder du som en god hunde ejer, der er opmærksom

Det kan jo være "alt" - lige fra allergi til lunge infektion - eller noget helt andet .......

Selvfølgelig skal du gå til dyrlægen - god bedring til Snapsi

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 29-02-08 21:31

Snapsi er overhovedet ikke besværet af det, hun leger, spiser, drikker, er glad, har ikke feber, er som hun plejer, en lille tossehovede derfor er jeg helt rolig ved dette. Måske var der nogle på kandu der havde været ude for noget lignende, derfor mit spørgsmål. Hun lyder bare lidt underligt når hun trækker vejret. Måske har hun bare en megastor bussemand siddende og det behøver jeg vel ikke tage til dyrlæge for.

snusi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-08 21:34

Jeg har ikke skrevet at du skulle tage til en dyrlæge, men kontakte en dyrlæge. Det kan jo gøres telefonisk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-02-08 21:34

Dyrlæge....!!!!!

En hund i en anden tråd, Folmer, er netop blevet indlagt med hjerteorm... Det er MEGET slemt med ham. http://www.kandu.dk/spg117656.aspx
Du skal IKKE se tiden an..

Da Silke fik hjerteorm for 5 år siden var det på lige den samme årstid.
Ormene kan være i kroppen hele vinteren og først give symptomer nu.

Og sygdommen kan vise sig med et hav af forskellige symptomer.
Hvis ikke Silkes søster lige havde fået diagnosen, så ville jeg have ventet og set tiden an... For HUN hostede bare lidt..
Hun var ved at dø.

Forhåbentlig er det ikke så galt med Snapsi. Hun er da vist ikke unghund mere, er hun?

Men tag hende til dyrlæge alligevel.
Begynd med det samme at samle lorte. Du skal bruge tre, fra forskellige "udladninger".. Og helst uden at der kommer græs eller jord med. Tag dem forsigtigt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-02-08 21:43

Var det Snapsi, der havde problemer i sommer osse?

Blev hun chekket for hjerte/lungeorm dengang?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-02-08 21:48

Citat
Måske har hun bare en megastor bussemand siddende og det behøver jeg vel ikke tage til dyrlæge for.

Alle mennesker og hunde har bussemænd, men med mindre vi er syge, klarer vi det uden problemer ik´

Jeg tror da, at du er lidt bekymret for din hund, hvorfor ellers stille spørgsmålet her?

Tag en kontakt til dyrlægen. Så får du ro og Snapsi får det forhåbentlig bedre

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 29-02-08 22:29

Birgitta ja det var Snapsi som havde problemer i sommers, det havde jeg faktisk lykkeligt glemt

Hun blev dengang undersøgt på kryds og tværs også for hjerte/lungeorm men dyrlægen kunne ikke finde noget. Og der har ikke været noget derefter før for et par dage siden.

Prøver da lige at tage kontakt til dyrlægen igen.

Er der virkelig ingen der har prøvet noget der bare ligner dette lidt. Godt nok er Snapsi speciel ( hun er min og selvfølgelig den dejligste hund der findes men at hun er så speciel at hun har noget andre hunde ikke har, det troede jeg ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-02-08 22:32

render Snapsi's øjne i vand??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-02-08 22:40

Nå nu har du logget af, men jeg har prøvet at min hund sagde "underligt", tungen var også lidt ude af munden på ham og han snorkede som bare pokker, det viste sig at han havde tilstoppede tårekanaler.

De de først blev renset, kom tungen ind i munden igen og han holdt op med at snorke

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 29-02-08 22:41

Nej øjnene er helt ok

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-02-08 22:43

I må ikke glemme at en hund sveder bl. a igennem tungen! Kan man derimod direkte høre, at den er gal med vejrtrækningen, så er det med at komme til dyrlæge uanset om det er en bussemand eller de farlige lunge/hjerte orm, der er årsagen.
Husk en hund kan ikke selv sige, hvorfor den har det dårligt.
Alle vi andres ”Gode råd” er i virkeligheden ingen ting vær. Vi har ikke set hunden og symptomerne og de fleste af os er heller ikke dyrlæger. TV2 midt har en ugentlig udsendelse, der hedder spørg dyrlægen, den kan man blive lidt klogere af at følge med i, men ekspert bliver man ikke.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 29-02-08 22:47

Tilstoppede tårekanaler? Hvordan bliver de renset?

Hvis I kunne se Snapsi nu, ville I sige at det er det rene pjat jeg skriver. Hun ligger på ryggen i sofaen og sover sødt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-02-08 22:51

Citat
men at hun er så speciel at hun har noget andre hunde ikke har, det troede jeg ikke

Din hund er ikke speciel.

Ja undskyld jeg skriver det, men jeg tror du er speciel, da du tror at brugere på kandu kan stille en diagnose uden at have undersøgt din hund.

Det er kun en dyrlæge, der kan fortælle dig om din hund er syg.

En telefonopringning koster jo ikke så meget.

Underligt nok, så er det som regel, når "alle" har lukket at man bliver nervøs.

snusi min sidste sætning var ikke myntet på dig, men det er meget ofte sådan.

Jeg kan kun råde dig til at kontakte en dyrlæge.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 29-02-08 23:02

Tårerkanalerne bliver renset ved at dyrlægen først bedøver ved øjnene, og så bliver der stukket en kanyle ind i det lille bitte hul der er på kanten ved øjet. Det er ikke noget der gør ondt...

Men som andre siger, så må du en tur til dyrlægen

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 29-02-08 23:03

Nordsted 1 Vil du fortælle hvordan tårekanaler bliver renset? Er det noget dyrlægen skal gøre. Jeg tørrer øjnene på Snapsi hver morgen men det er kun almindeligt "søvn" som vi kalder det her der sidder ved hendes øjne.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 29-02-08 23:05

Tak for svaret Nordsted1.

Mit sidste spørgsmål kom åbenbart lidt sent, men mange tak for dit svar, det kan jeg da bruge til noget.
Vi besøger dyrlægen på mandag

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-08 15:21

God bedring med hende...

Få lige chekket hjertelungeorm igen, ikke? --Du kan nå at samle tre lorte inden mandag..
Det er så skrækkeligt at vente for længe med den sygdom.
Og selv om lorteprøverne er fri for orm, så kan man ikke være sikker på, at hunden er fri for orm.. Den har bare ikke lige udskilt nogen på DET tidspunkt..
Spiser Snapsi nedfaldsfrugt?

OG jeghardaikkenogetimod... hvis du fandt på at skrive et par ord om, hvad I finder ud af...

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 06-03-08 19:11

Hej igen

Vil lige fortælle hvad dyrlægen sagde. Snapsi har ikke orm overhovedet, og det med hendes vejrtrækning har ikke noget med hendes tårekanaler at gøre, det er simpelthen fordi hun har snuden så langt ned i jorden når hun graver og når hun trækker vejret rigtig godt igennem, så kommer der små "jordklumper" med op i næsen.

Snapsi har også små jordklumper hængende når hun er færdig med at grave så det er faktisk ikke underligt hvis noget af jorden smutter ind i næsen. Når vi har sne har hun sneklumper hængende og når hun graver har hun åbenbart jordklumper hængende.

Snapsi har ikke problemer med det, sagde dyrlægen, det er faktisk kun mig der har problemer med det

Dyrlægen synes i hvert fald at det vil være synd at Snapsi ikke må grave, bare fordi hun får lidt jord i næsen, så Snapsi får lov til at grave videre

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-08 16:50

Jamen det er godt, at der ikke er noget i vejen.
Tillykke med det.

Jeg synes det lyder helt usandsynligt, at hun skulle inhalere jord når hun snuser til noget...

Hunde trækker jo almindeligvis ikke vejret dybt, når de snuser. Tværtimod så holder de vejret og lader bare luften vibrere i det yderste af snuden.

Der er nok aldrig nogen, der har lært Snapsi hvordan man snuser til noget...

Men hvis hun graver meget med forpoterne i støvet jord, så kan det da være, at hun trækker vejret gennem snuden samtidig...
Jeg synes bare, at hvis en af mine hunde har gjort det, så har det resulteret i et regulært nys..

Nå......... Snapsi er nok noget helt særligt..

Måske skulle du lære hende --og dig--- at pudse næse når I har været på gravetur..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-08 17:23

Det lyder rigtigt godt, stort tillykke med det.

Nogle gange når min hund får en godbid, vil han lige gemme den.

Den ene gang var et stykke vaffel, han skulle da have lov at smage, da vi andre fik is.

Han synets altså at den skulle gemmes i blomsterbedet. Han gravede ikke med forporterne, men lagde vaflen på jorden, og skubbede jord på i meeeeget lang tid, ved hjælp af snuden, den blev da også hen af vejen, gemt helt væk, men bedst som han var færdig, kom han til at nyse, og øv øv og vupti så kom vaflen til syne igen, det var ligesom jeg kunne ane et meget træt udtryk i hundens ansigt

Og når jeg kommer til at tænke på den oplevelse, så kan det undre, at Snusi ikke nyser jorden ud igen??