/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Smerter i næsepartiet
Fra : Lunde72
Vist : 955 gange
100 point
Dato : 26-02-08 08:25

Vores kære Leonberger, som nu er blevet 9 måneder, vågnede lørdag morgen op med smerter i næsepartiet og/eller halsen.
Han stod bare med hoved nede mellem side forben på det samme sted. Når han skulle rejse sig op var det forbundet med smerter og han pev.
Lørdag middag fik vi så en tid til dyrlægen. Der fik han en smertestillende indsprøjtning sammen med noget antibiotika. Dyrlægen mente det var en mild infektion eller vokseværk. Der var intet unormalt at se.

Søndag var han tilbage til sit normale jeg. Så vi troede at alt var vel. Men mandag eftermiddag den var gal igen da jeg kom hjem fra arbejdet. Ikke helt så slemt som i lørdags, men han piver hvis han har ligget længe ned og derefter skal rejse sig op.

Det skal siges at han spiser og drikker helt normalt. Han går også fint og er glad.

Så nu skal vi af sted til dyrlægen igen.

Kan det virkelig godt være vokseværk eller er der andet jeg skal være opmærksom på ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 08:34

Det med vokseværk har jeg ikke lige hørt om før? Men den kan jo godt have infektion og næse-øre-hals problemer som vi menneskedyr Såe som vi også ville så til dyrlægen med den Du kunne jo også vælge en anden dyrlæge hvis du ikke er helt tryg ved ham du har

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 26-02-08 08:34

En Leonberger er jo en kæmpestor hund og han har alderen hvor han er i voldsom vækst og udvikling, så det lyder helt rigtigt med vokseværk.

Citat
Kan det virkelig godt være vokseværk eller er der andet jeg skal være opmærksom på ??

Jeg må da lige tilføje, at hvis du har sådan mistillid til din dyrlæge, var det måske en ide og skifte.

Jeg kan da godt huske hvordan det var og have vokseværk. Det gjorde ondt og gav uro og jeg kunne da godt lide og bevæge mig, for så forsvandt uroen..... ved godt at jeg ikke er en hund, men vokseværk er vokseværk.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 08:36

Ellers er der jo også denne mulighed foer at spørge online

http://www.netdyredoktor.dk/sw559.asp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 08:50
Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 26-02-08 08:55

Der var heller ikke min "normale" dyrlæge jeg var hos i lørdags, da han ikke havde vagtåbent. Men han virkede nu ikke speciel utroværdig.

Det er sikkert bare mig som er en total pyllerfar, men de er jo en del af familien.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-08 08:58

Nå så bliver det spændende at hører hvad din egen dyrlæge siger Håber at du vil skrive hvad diagnosen så bliver.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-08 10:28

Citat
med smerter i næsepartiet og/eller halsen.

Vokseværk

Det lyder slet ikke rigitigt.....vokseværk er noget hunde får omkring de store rørknogler, altså i benene....og oftest i bagbenene..

Det skyldes, at hunden vokser så hurtigt, at opbygningen af knoglerne ikke rigtigt kan følge med...

Ved vokseværk vil hunden halte en smule og i slemme tilfælde vægre sig ved at støtte på et ben..

Lige hvad det så kan være, har jeg ikke noget bud på.....men håber da, at din egen dyrlæge kan finde ud af det....

Kommentar
Fra : babee

Dato : 26-02-08 11:40

læser lige med håber på en forklaring fra dyrlægen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-02-08 12:04

Kan man forestille sig at hunden har snuset og fået en splint eller noget i næsen?
Bare en ide!!!

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 26-02-08 12:13

Citat
Kan man forestille sig at hunden har snuset og fået en splint eller noget i næsen?
Bare en ide!!!

Den ide har jeg også selv haft. Så jeg sad i 20 min med en lygte om lyste ham op i næsen. Jeg ved det er begrænset hvad jeg kan se på den måde, men jeg kunne ikke se noget.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-02-08 12:22

Hej Lunde72!
Efter den beskrivelse du kommer med, er det efter min mening mere sansynelig at det stammer fra nakken, hvis det var fra noget der sad i næsepartiet ville den nyse og eventuelt savle og næsen løbe.
Er det værst når han har sovet?
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 26-02-08 12:28

Citat
Efter den beskrivelse du kommer med, er det efter min mening mere sansynelig at det stammer fra nakken, hvis det var fra noget der sad i næsepartiet ville den nyse og eventuelt savle og næsen løbe.
Er det værst når han har sovet?
Hilsen Kim

Ja, han piver mest når han har ligget ned i længere tid også skal op. F. eks. når han har sovet.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-02-08 12:51

hej Lunde72!
Har du snakket med din egen dyrelæge, ellers skal du gøre det. Du er ikke en total pyllerfar, da det er en hund der har ondt som ikke selv kan gøre noget ved det, er du som en ansvarlig hunde ejer nød til at hjælpe den. Du skal også være opmærksom på at en hund der har ondt, er en hund der har tendens til at bide.
Hvor i landet bor du, jeg er bare næsgerig da jeg gerne vil vide hvordan vagtdyrlægevagten "virker" og hvor man skal være opmærksom hvis man får brug for dem.
hilsen Kim

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-02-08 13:03

Ja det tænkte jeg nok du havde...og ja det er skide svært at se noget..

Ja nu er det vel ikke ham der den berygtede dyrlæge : http://www.stop-dyrlaege-breth-hansen.dk/
Du har besøgt, for ham skal vi jo hele tiden være opmærksomme på.

Ja, han kan sæføli godt have forskubbet nogle nakkehvirvler og det giver jo virklig smerter.

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 26-02-08 13:23

Det var en dyrlæge i hedehusene, jeg måtte køre til. Normalt hører jeg til i Roskilde.
Det lyder som et god bud med de forskubbede nakkehvivler. Men det burde vel gøre ondt hele tiden og specielt når vi går tur og han løber ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-08 13:32

Jeg havde en Welsh Corgi, som i perioder før jeg fik ham, havde problemer med nakken.......Han holdt hovedet lavt, og lidt drejet, og ville helst ikke løfte hovedet op i normal stilling, fordi det gjorde ondt.

Dyrlægen havde forklaret, at det var en form for infektion i nakkemusklerne....lidt på samme måde som hvis vi eks. får en frossen skulder....hunden blev behandlet med prednison og smertestillende i et stykke tid, og så gik der som regel lang tid inden det kom igen....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-02-08 13:54

Jeg kan på det varmeste anbefale akupunktur, det er super til at tage smerter og få sådan noget på plads igen.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-02-08 13:55

http://www.behandlerlisten.dk/resultat?behandlingsform=17
Her er en behandlerliste, som behandler dyr

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-08 15:16

Ja, jeg tipper osse på noget med nakkehvirvler...
Hvad bruger vidunderet af halsbånd/snor/sele??
I hans alder KAN der være problemer med nakkehvirvlerne, så et helt almindeligt ryk i linen kan give ham skader.......

Det er nok ikke et glasskår i snuden.... Når hunde snuser til noget, så HIIIIVER de jo ikke luften ind gennem snuden som en anden støvsuger... Hvis man kikker godt efter når hunden snuser til noget, så kan man se, at luften står og vibrerer lige så forsigtigt ind og ud... Hunden kan snuse til et kvast fuglelig uden at de løse dun i næsen..

Vi må høre, hvad jeres egen dyrlæge siger...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-02-08 15:27

Citat
Det er sikkert bare mig som er en total pyllerfar, men de er jo en del af familien.

- det er da muligt at du er en 'Pyllerfar', til dét, har jeg kun een kommentar:
HELDIGE VOVSE!!

Jeg har ingen løsninger eller forslag, jeg ville bare lige give dig min sympati og fortælle mig at på den planet hvor jeg befinder mig, kan man ikke være FOR glad for sit kæledyr, det være sig fugle, slanger, katte eller hunde - ligemeget! Det dyr man har taget i sin varetægt, elsker man selvfølgelig og det er dét du gør!
Nu har jeg liiige skrevet i en anden tråd at, hos mig, kommer mine nærmeste (mennesker altså FØR mine misser - og ok, det står jeg selvfølgelig ved, altså forstået på den måde at hvis et af mine børn udviklede allergi mod kattepels f.eks., ja så er det altså misserne der må ud og ikke barnet
Meeeen...mon ikke de fleste af os deler den mening?

Rigtig rigtig meget lykke og held med det hele!!
Jeg håber du vil følge op, her i tråden. Det er altid interessant at få lov til at følge en tråd 'helt til dørs' men desværre glemmer mange at skrive slutningen på 'historien', når problemet er løst.
Selvom jeg er kattemenneske, så kan jeg altså osse rigtig godt lide hunde

Held og lykke!

Tanker fra Dorthe.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-02-08 17:27

Hej Lunde72.
Citat
Men det burde vel gøre ondt hele tiden og specielt når vi går tur og han løber ?

Det er ikke sikkert. Den ene af mine tæver havde lignende symtomer, hun var næsten upåvirket når hun var kommet igang. Da hun blev røngentfotograferet sidste gang blev hun bedøvet så dyrlægen kunne flytte rundt på hendes hoved for at få det bedste billede. Derefter var problemet forsvundet, så vi blev enig om at der havde siddet noget iklemme, det er nu over 1 år siden.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-02-08 00:03

Denne tråd viser hvor svært det er også at være dyrlæge. Et menneske kan fortælle hvor det har ondt, det kan et dyr, som oftest ikke.
Dog er der ind imellem nogle lede tråde: Hvis hunden ”Ømmer” sig ved bestemte bevægelser eller når man berører et bestemt sted.
Jeg husker en 6 mdrs. hvalp, som havde taget en stram stand for en fugl, da jeg bad ham udløse, fløj fuglen næsten lodret op og han ville selvfølgelig prøve, at fange den. Da han landede på forbenene igen hylede og skreg han meget længe, men snart var det ovre. Forklaringen er vokseværk, hans krop var endnu slet ikke udviklet heller ikke muskelmæssigt. Derfor tror jeg også på, at denne hunds problem er i nakken, men det kan en god dyrlæge altså finde ud af.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-08 12:16

Lunde72, hvordan går det med din Leonberger-dreng? Har I været hos jeres egen dyrlæge?

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 27-02-08 13:47

Som lovet kommer her en lille update på hvad der er sket med Folmer.

I går fandt de ikke noget som indikerede hvad der var galt.

Lige nu er han indlagt inde på KVL, Kgl. Veterinær og landbohøjskole, på Frederiksberg.
Da vi vågnede her til morgen var det blod overalt på vores stuegulv, og Folmer lå stille ovre i det ene hjørne. Når man bliver mødt med sådan et syn, vågner man meget hurtigt.

Han havde fået en rift/flænge i munden som ikke kunne stoppe med at bløde. Så hele natten havde han ligget og blødt. Da han havde mistet en del blod var han temmelig svækket. Han lå bare stille ved terrassedøren. Så da klokken blev 08:00 var det af sted til dyrlægen igen. Hans blodprocent var så lav at han ikke kunne tåle at miste mere blod, så en transfusion var nødvendig.

Hvad der jo var lige så vigtig var, hvorfor hans blod ikke koagulerede. Det ved vi ikke med sikkerhed endnu.
Men vi blev sendt af sted til KVL, da de bedre og hurtigere vil kunne finde årsagen.

Det kan være en eller flere af tre ting som de siger:

Han kan være bløder (hæmofili)
Han kan have lunge/hjerteorm
Han kan være blevet forgiftet, mulig med rottegift.

Så lige går jeg med hånden på mobilen og afventer svar. Og med hjerte helt oppe i halsen.

Jeg burde være oppe i min bank, for at tale om den regning på ca. 15-20.000 der venter forude.
For nej, vi har kun udvidet forsikring, ikke en som betaler for den slags her. Desværre.

Om smerterne på næsepartiet hænger samme med dette vides heller ikke endnu.
Det tegner alt i alt til alt, til at være en rigtig lorte dag.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-08 13:55

ÅHNEJ!!!

Det er lige så tårerne sprøjter ud af øjnene på mig.....

Sig mig:
1) har han tidligere vist tegn på blødningsproblemer?? Jeg tænker også på, om han tit har været halt og det ikke er gået over af sig selv?

2) Hvordan er de omgivelser, han bliver luftet i??? Har I have med frugttræer?

3) Den sidste med rottegiften lyder underlig og usandsynlig... Kan han være kommet i nærheden af sådan noget??

Det er en SYGEforsikring, der dækker sådan noget. Den udvidede ansvarsforsikring dækker heller ikke....

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-02-08 14:06

Ønsker jer alt godt og håber i snart får en rask hund hjem igen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-02-08 14:18

ÅÅh nej nej...hvor er det dog forfærdeligt for jer....
Jeg beder og krydser alt jeg kan...
I må have det ganske forfærdeligt...tiden kan ikke gå hurtigt nok vel?

Men hold fast, det skal nok gå..tro på det!!!!

Mange trøsteknus og kærlige vibrationer
Mango

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-02-08 14:35

Ja se det var jo en helt anden udvikling end hvad tråden startede med, men det understreger hvis det jeg ville sige med mit sidste indlæg – at dyrene jo ikke selv direkte kan fortælle hvor de har ondt.
Jeres hund er i de bedste hænder så vi håber den bliver rask og rørig igen. De ”menneske” sygdomme og den forgiftning. Du omtaler kan en hund sagtens lide af, men det kan også være noget helt tredje din hund fejler.

God bedring!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 27-02-08 16:13

Kære Lunde72.

Tak for din update, omend jeg godt kunne have ønsket at alting var MEGET anderledes!!

Jeg sender Jer en stor sækfuld cyberkram og mine aller bedste ønsker for at det hele vil ende godt for alle parter.

En god ting er at I nu er tilknyttet KVL, det er jeg meget glad for, de er kompetente og samtidig søde og rare mennesker med empati.

Rigtig god bedring!!

Mange tanker fra Dorthe.

PS. Birgitta, du tror vel ikke seriøst at man har tanke for at sidde og svare på spørgsmål fra nogen herinde, når man er i den situation?
Ville du mon selv orke det, hvis det var dig og din hund, det drejede sig om? Alene det at logge på kandu.dk er jo ikke lige den første tanke man får, når man går og venter på en så alvorlig telefonopringning.
Ja undskyld mig men jeg synes mange gange at du går for tæt på Birgitta - længere end vi, som udenforstående, kan tillade os.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-08 16:14

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 29-02-08 08:03

Nå, så gik det endnu engang den forkerte vej for Folmer.

I går var der blod i hans urin og de kan stadig ikke få stoppet blødning i munden. Oven i det har han så fået en blødning i hoften som er temmelig smertefuldt, den gør at han halter på højre bagben.

Dog var der ingen skade på hans hjerte og lunger fra de hjerte/lungeorme de har fundet. Men der er for højt tryk i hans lunger, så det er en forøget risiko for blodpropper. De havde talt med en hjertespecialist som mente at det godt kunne være de skide orme som var synderen. Men de kan kun give ham maksimum halv ormekur, da der ellers vil dø for mange orme på en gang, og de vil sætte sig fast i hans vener og give ham en blodprop.

Så lige nu ser det sgu ikke for godt ud. Det er også nu man begynder at tænke på hvornår er det nok. Hvornår skal man sige stop. Det er ikke en nem tankeproces. Jeg er dog ikke klar til at opgive håbet, men det er ham jeg tænker på og ikke mine egne behov.
Jeg spurgte dyrlægen om han ville få varige men eller nedsat livskvalitet af noget af det han har været i gennem. Det mente hun ikke. Endvidere ville hun være rigtig ked af at stoppe nu, da de stadig manglede en række svar på nogle blodprøver. Hvis det nu "kun" var de orme ville han vende kurven i løbet af nogle få dage.

Til sidst en stor tak for alle jeres pæne ord og tanker.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 29-02-08 08:23

Det må være et kolosalt pres du er under, med hensyn til den beslutning du evt skal tage.... Men mod på, miraklernes tid er ikke forbi endnu.... Jeg ønsker jer alt det bedste.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-02-08 08:36

Hej Lunde72.
Jeg er ked af at høre at det har taget en så drastisk vending, men glad for at høre at din hund har en så god og samvitighedsfuld fører, som har fået hjælp fra et meget kompetent sted og ikke kun tænker på sig selv.
Held og lykke med ham det fortjener I alle sammen.
De bedste tanker Kim

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-02-08 12:05

Kære Lunde72.

Jeg har ikke så mange ord men vil, som de andre, blot tilføje at din vovse er en heldig hund! Det er vidunderligt at opleve en så stor dyreelsker som dig! Du udviser en så stor ansvarlighed, varme og kærlighed at jeg næppe finder ord derfor!

Stol trygt og fast på din egen sunde fornuft og gør som du finder bedst og mest rigtigt - jeg tvivler ikke et eneste sekund på at du vil gøre det rigtige for din Folmer!
Synes du at du vil vente på svaret fra de sidste prøver - så vent!
Synes du at 'nok er nok ' så er det dét der er det rigtige!

Stol på dig selv!

Hvor er det dog svært, jeg føler med Jer!
Mange varme tanker fra Dorthe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-02-08 12:23

Hej Lunde72.
Så det ER hjerteorm, han har...
Det er slemt.

Silke havde også hjerteorm da hun var knapt et år.. Hun fik det sandsynligvis af at spise nedfaldsfrugt med bittesmå snegle i...
Hun vik også ormekur i to omgange. Først halv dosis, -og efter en uge hvor hun hostede hele tiden på grund af at ormene passerede fra hjertet ud gennem lungerne, --så blev hun sat op på fuld dosis, som hun fik i 3 uger. ---Og da hun begyndte at gå fra foderet igen et par måneder senere kom hun på endnu en 3-ugers kur med fuld dosis.. Vi turde ikke vente på yderligere symptomer.

Silke er næsten 6 år nu og fuldstændig rask. Både hjerte og lunger er helt normale. Hun blev sat lidt tilbage i fysisk udvikling, så hun er knap så stor som andre goldens. Men ellers er hun sund og glad og meget livlig.

Hun er i forebyggende behandling så hun ikke får hjerte/lungeorm igen. For det er som om de hunde, der har haft sygdommen én gang, --lettere får det igen.. OG det er så tit endnu alvorligere anden gang, --tit med alvorlige blødninger, som dem Folmer har..
Folmer har da ikke haft hjerte/lungeorm før, har han?

Hvis Folmer bliver rask, så KAN han komme fuldstændig over det. Ligesom Silke..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-02-08 13:06

Det gør mig virklig ondt at høre. Vi håber og ber til at han kommer vel igennem.
Det må være rart at høre fra Birgitta, at Silke kom igennem uden mén.
Tænker på jer..
Kram fra mig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-08 08:50

Puha, det lyder ikke godt, at det er SÅ slemt med din hund

Håber virkelig han klarer den, og uden mén....men desværre lover det ikke godt med de blødninger grundet hjerte/lungeorm.......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-08 17:05

Lunde72......
Hvordan går det med Folmer.... ?

Kommentar
Fra : babee

Dato : 04-03-08 17:02

ja jeg vil også gerne have en opdate håber på det bedste

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 04-03-08 17:20

Her er endnu en lille update. Tak for jeres interesse.

Folmer er en kommet hjem igen. Han har mistet 3,5 kg af sin kampvægt.
Så han er kun en skygge af sig selv. Det vil sige at han er nede på 48 kg.

Han er i bedring, dog er de næste 2 uger afgørende for hvordan og om han kommer sig helt.

Vi fik lov til at få ham hjem da de har fået stoppet blødningerne og han blodprøver var næsten normale. Han har stadig for højt tryk i lungerne, og derved en forøget risiko for blodpropper. Men de mente at han var bedre tjent med at komme hjem hvor han hører til, og hvor vi kan tage os af ham. Han halter rigtig meget på sit højre bagben. Men det skulle "bare" være en blødning i et led der skulle forsvinde i løbet af en 4-5 dage. Han får pt 15 piller om dagen og skal have noget flydende medicin 3 gange om dagen, samt skånekost. Så vi har lavet et pilleskema for ikke at lave koks i den.

De behandler for:

Tægebid
Rottegift
Hjerte/lungeorm
Blodplademangel

Da næste 7 dage må han kun komme ud får at tisse også er det ind igen. Derefter må vi gå meget korte ture i snor i en uge.

Så alt i alt holder vi vejret og håber på det bedste. Selv om der går fremad nu, kan det desværre hurtigt skifte til det værre.

Om 3 uger skal vi så op til vores egen dyrlæge for at få taget en blodprøve som endeligt skal vise om han er en bløderhund. De var ikke sikker på den prøve de tog da han var indlagt, pga af alt det blod og plasma han havde fået. Samt en fæsisprøve for at se om alle de skide orme er væk.

Mvh

Lunde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-08 17:48

puuuuh...
...Jeg tror nok, at de hunde, der bliver alvorligt ramt af hjerte/lungeorm, de får nogle blødningsforstyrrelser. Jeg kunne godt forestille mig, at deres blod mister noget af evnen til at størkne.
Det er ikke første gang jeg har hørt om hunde, der har fået ret voldsomme blødninger af hjerte/lungeorm..
Det er muligt, at det "kun" er derfor, og at det går over igen når der er gået noget tid...
Men han må altså ikke få orm igen........ Snak med dyrlægen om forebyggelse...

Silke nåede aldrig til at have blødninger... Hun startede med nogle enkelte host............ Og så røg hun til dyrlæge... Fordi jeg vidste, der var hjerte/lungeorm i vores område......

Men jeg er SÅ glad for at høre, at Folmer lever endnu. DET er bestemt ikke nogen selvfølge. De er dygtige, vores dyrlæger.....
Og hvor er det dejligt, at han er hjemme igen..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-03-08 00:07

Dejligt at han er her endnu..håber han holder ved..vi holder jo frygtelig meget af de hundebasser.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-08 18:41

Godt at du har fået hunden hjem igen, selv om han stadig er syg......jeg håber han kommer sig uden mén.

Og så lige en lille ting......jeg er helt sikker på, at ´han ikke behandles for tægebid......for tæger bider ikke

Tæger er ufarlige biller....hvorimod skovflåter bider og kan være farlige for dyr og mennesker....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-03-08 19:25

jammen "tæger" er "kælenavn" for flåter...

Apotekets tang til at fjerne flåter med hedder en "tægetang", --den af metal... Jeg har den selv..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-08 14:21

Hej, Lunde...
Hvordan går det med Folmer? Har han det bedre?
Er det i næste uge han skal have taget blodprøve?

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 18-03-08 16:58

Folmer er vendt 85% tilbage. Han må stadig ikke blive anstrengt for meget, så nu er han ved at få kuller over at han ikke må spæne rundt og skabe sig tosset når vi går tur. Men det taget jeg nu som et godt tegn. Når han har sovet eller vi har gået en tur kan han halte lidt på det ene bagben. Dog ikke noget alvorligt.

Så alt i alt er han stærkt på vej tilbage til fuld styrke. Hvilket er en utrolig lettelse, når man bare ser 2 uger tilbage i tiden.

Lige efter påske skal vi til kontrol og have et par prøver med, for at se om ormen er væk.

Mvh

Lunde

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 18-03-08 17:02

I er velkommen til at se han her..

http://www.123hjemmeside.dk/hundenfolmer

Dog er det lidt tid siden at jeg har fået den opdateret.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-08 18:18

Det var altså dejligt at høre... Så må I bare PASSE PÅ ham, så han ikke bliver syg igen.

Selv om dyrlægen ikke finder nogen orm i afføringen efter påske, så må I ikke tro, at han helt sikkert er rask. For det er noget lumsk noget, og der KAN godt være tre afføringsprøver uden orm...

Hvis han virker den mindste smule dårlig, SÅ er det afføringsprøver IGEN! Eller en ny omgang ormekur.

Når Folmer er HELT fri for orm, --så kan han komme i behandling med "Advocate", som er et loppemiddel (dryp i nakken) der også virker mod hjerte/lungeorm og ræveskab... -men ikke mod flåter.. Man kan åbenbart ikke få alt.. "Advocate" virker ikke på voksne orm, kun på larver..

Jeg så på Folmers vægtskema, -og det ser ud som om hans kurve var ved at flade ud allerede da han var 30 uger? --Jeg tænker på, at han kan sagtens være begyndt at blive syg allerede dengang.. Hvis så ormene er væk, så spiser han og tager på igen. Men det er vel ikke så nemt at veje sådan en bamse på 48 kilo..

Silke tabte sig over et kilo da hun var ormeramt... Men hendes vægt i dag som voksen er osse kun 30 kilo.

Prøv at tænke tilbage på, om ikke der var nogle bittesmå tegn på, at han havde det dårligt, --inden han fik snudeproblemer...
For måske kan I fange sygdommen i opløbet hvis I genkender de små tegn... Hvis altså han bliver syg igen..

Men jeg må indrømme, at han ser bestemt ikke syg ud på de billeder hvor han er 34 uger. Han ser bare stor og rar og dejlig ud... Og alligevel kan han have været syg allerede der.....

....Hvor ER det altså bare dejligt, at han har det så godt nu.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-03-08 21:42

Vidunderligt at høre...tillykke i er bare seje.
Og rigtig fortsat god bedring med Folmer, hvor er han da vidunderlig

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-03-08 22:14

Altså....det billede....jeg tror jeg er forelsket, du godeste hvor er han dog bare DEJLIG!

Hvor er jeg glad for at høre at der er ved at være styr på tingene!

Fortsat god bedring og hav osse en god påske!
Mange hilsener fra Dorthe.