/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Ting der øger promillen?
Fra : Madonnaen
Vist : 881 gange
20 point
Dato : 25-02-08 11:52

Hej
Jeg ville høre om der er nogen der har kendskab til madvarer eller medikamenter der har videnskabeligt dokumenteret effekt i at øge en alkoholpromille efter indtagning.

Eks.
Der var en myte der sagde at chokolade (evt. mørk) skulle kunne få promillen op. Passer det?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 12:05

Nej men hvis man drikker inde i varme og går ud i kulde eller omvendt har det en forstærkende effekt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-08 12:25

Ætanol har en forøgende virkning på alkoholpromillen! Og det har metanol også, men det bliver man blind af.
I øvrigt har jeg i en avis læst, at lakrids kan ændre på måleresultaterne ved måling på udåndingsluften. Men som sagt: Det var i en avis, og erfaringsmæssigt kan man ikke bruge dem som sandhedsvidner på ret meget, især ikke på tekniske data.
Så sent som i går så jeg en bladsmørerartikel, som påstod, at BMI var højden i meter divideret med kvadratet på massen i kilogram. Hvor har de gjort af den sunde fornuft? eller redaktionssekretæren eller af typograferne? I gamle dage var der de tre filtre på veldrevne aviser

Kommentar
Fra : Madonnaen

Dato : 25-02-08 12:36

Sunowich... det skal være noget man indtager eks. medicin eller madvarer.

pbp...
Jeg har også hørt det med lakrids. Men hvor meget der skal til for at forhøje promullen ved jeg ikke.

hmmm...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-08 12:42

Ja og Nej,

kun den indtagne og optagne mængde alkohol i blodet,
i forhold til din mængde af blod, bestemmer promillen...

Og der kan være stoffer der fremmer eller forsinker optagelsen af alkohol i blodet,
og hvor hurtigt den nedbrydes...

Ligesom der kan være forhold der øger eller reducerer virkningen. Svend

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-02-08 12:43

Citat
Ætanol har en forøgende virkning på alkoholpromillen! Og det har metanol også, men det bliver man blind af.
Indsæt din tekst her

J KLART - DET ER JO ALKOHOL

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-08 13:12

Ja, men stofferne virker! og det ER dokumenteret.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-02-08 13:59

pbp-et korekt - og snaps gør også.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 25-02-08 14:23

blodets alkohol indhold kan kun forhøjes ved indtagelse af alkohol. Men måling af alkohol i blodet ved hjælp af udåndingsluften er fejlbehæftet og upålideligt. Det er derfor man efter sigtelse for spirituskørsel altid bliver slæbt til blodprøve.
Så hvis spørgsmålet er om måleresultatet af en blæseprøve kan ændres er svaret "ja". En mikroskobisk mængde alkohol i munden umiddelbart før blæsningen vil give et højt resultat.
Der er mikroskopiske mængder alkohol i lys pilsner , visse frugter og endda i visse sodavand.

Kommentar
Fra : Madonnaen

Dato : 25-02-08 14:27

transor... tak for hælpen.
Det var bla. det jeg ville vide. Dvs. at intet kan få promillen til at vise højere i en blodprøve end en udåndingsprøve?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-08 14:33

Madonnaen så sku du måske lige tænke over hvad du spørger om og hvordan

SunoFisken der Nyder det dejlige forårsagtige skin

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-02-08 14:41

Ja, men transors indlæg betyder vel også, at selv om du ikke har drukket, men fyldt lidt alkohol i en smertende tand, lige før ballongprøven, så kan den vise en, endog meget høj promille?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-02-08 17:10

Sodavandsbrus gør integrationen af alkohol hurtigere.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 25-02-08 18:59

Brændevin, Brændevin!!
Da jeg boede i Sverige, købte jeg et apparat til at fremstille Alkohol. Det gik også fint, men smagte for djæveligt. Efter en rummelig tid, fandt jeg ud af hvordan man kunne filtrere vædsken, så det var drikkeligt. Det var noget med akrivt kol, et pulver som var til salg ved materialisten. Så blev der fart på produktionen.
Jeg kunne også lave forskellige slags Likør, ja fatisk var der ikke noget der var umuligt!!!

Godkendelse af svar
Fra : Madonnaen

Dato : 27-02-08 21:42

Tak for svaret transor.