/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Ejendom Livigno
Fra : mapse
Vist : 3055 gange
200 point
Dato : 21-02-08 19:08

Hejsa. Er der nogen af jer, der ved, hvordan man bærer sig ad, hvis man gerne vil købe en lejlighed eller en hytte i Livigno??

KH Mapse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-08 19:18

Du skal nok bruge en Italiensk advokat - og nok bedst hvis du også bruger en Dansk ejendomsmægler som arbejder dernede. En Dansk advokat vil også kunne fortælee om eventuelle faldgrubber nede i Italien.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-08 19:22

Kan du Italiensk:
http://www.comune.livigno.so.it/

Hvis ikke, bør du søge hjælp hos en dansk/italiensk ejendomshandler, Svend

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 21-02-08 19:24
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-02-08 19:29

Når man finder den ejendom, man ønsker at købe, skal man - før en privat kontrakt bliver underskrevet - undersøge ejendommens tinglysningsmæssige forhold (ejerforhold, byggetilladelse). Denne undersøgelse udføres af en lokal landmåler (geometra), som derefter afleverer en skriftligt rapport til køberen eller dennes advokat.

Et problem som ofte forekommer i Italien (specielt ved køb af landejendomme) er, at sælger ikke har adkomst (tinglyst ejerskab) til ejendommen. Dette skyldes, at man i Italien har en tradition for at handle gennem flere led uden at sørge for tinglysning.

Det næste trin er underskrivelse af en privat købskontrakt (compromesso). Ved underskriften betaler køber omkring 10 % (deposito) af købesummen til sælger. Hvis køberen vælger at springe fra underskrift af den endelige aftale, taber han det betaltebeløb. Hvis det er sælgeren, som ønsker at springe fra, skal han tilbagelevere depositummet og derudover betale et tilsvarende beløb til køberen.

Der er også flere aktører på banen i en ejendomshandel i Italien. Det er hverken advokat eller ejendomsmægler, der opretter ejendomshandelens dokumenter, men derimod en notar, som har eneret på dette.

Hvis der intet juridisk er til hinder for at gennemføre handelen, underskriver parterne eller deres befuldmægtige skødet (rogito) foran notaren. Samtidig med underskriften betales den resterende del af købesummen til sælger.

Notaren udfærdiger skødet efter instruks fra en advokat. Det er vigtigt at bemærke, at notarens opgave ikke er at rådgive køber og sælger, og at han alene i begrænset omfang undersøger forholdene vedrørende ejendommen. Notarens opgave er primært at sørge for, at skødet oprettes på stemplepapir og i korrekt form. Det er notaren, der sørger for registrering i tingbogen (registro della proprieta).

Forum Advokater rådgiver gennem hele ejendomshandelen. Vi opretter skriftlige fuldmagter, således at køber kan blive repræsenteret i Italien af vore faste samarbejdspartnere, som er advokater. Derved undgås omkostninger til rejser og ophold, som alene er begrundet i, at der skal udfærdiges skøde. Man opnår den yderligere fordel, at ens egen rådgiver vil kunne påse, at skødets indhold – som er på italiensk – svarer til det aftalte og er korrekt, og at der er sikkerhed for investeringen.

Læs meget mere her (en rigtig god side) http://www.forumadvokater.dk/Bolig/Koebaffstejendom+i+udlandet/koebaffastejendomiitalien/goderaad.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-08 21:34

Kender du denne for potentielle udvandrere?

http://www.utvandrerne.no/JLKM/Udvandre.nsf/UniqKW/3PTforum

Ikke kun norsk, også med mange danskere, Svend

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 21-02-08 23:25

Kære Hellebirgitte. Tusind tak for svaret - der er helt sikkert en masse god læsning ..... så håber jeg også jeg på et af dine links kan finde nogle lejligheder/hytter der er til salg ..... jeg har ledt og ledt og kan ikke helt finde det. Men tusind tak for hjælpen. KH ´Mapse

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-02-08 08:06

tak for point
Der er ikke links til boliger til salg, på det jeg skrev før. Men her er da lidt, som du kan kigge på.

http://www.notarudland.dk/default.asp?PageNumber=18982
http://www.cori.dk/huskob_i_Italien.htm

Held og lykke med det