/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Bruger du højre eller venstre?
Fra : o.v.n.
Vist : 1165 gange
50 point
Dato : 15-02-08 01:43

Lad os nu høre om du bruger højre eller venstre hjerne halvdel mest, test dig selv ved at klikke på linket, som jeg har fundet på et nyhedsbrev fra TDC: http://www.news.com.au/dailytelegraph/story/0,22049,22535838-5012895,00.html
Jeg kunne også have valgt at lægge linket som et tip, men jeg vil gerne have mere end fem kommentarer

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-02-08 02:06

Jeg kan sagtens få hende til at dreje begge veje.

Ergo bruger jeg HELE hjernen..

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 15-02-08 02:11

Jeg må bruge begge halvdele lige meget, for lige meget hvor meget og hvor længe jeg kigger på hende, så står hun bumstille.

Hun drejer hverken den ene eller den anden vej.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-02-08 02:13

Hmmm Peter, det kaldes at være stillestående...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-02-08 02:14

Hendes hoved, arme og sekundære kønsdele drejer højre om.
Hendes ben, understel og elskovshåndtag drejer venstre om.
Det tror da pokker, at hun har hvepsetalje !
Hvad siger det om mig, andet end at jeg er blevet rundtosset ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-08 02:42

Citat
Hun drejer hverken den ene eller den anden vej.
det kan også tolkes som om du slet ikke bruger hjernen ja rundtosset det tror jeg gerne Gambrinus pigerne kan sagtens have hvepsetalje, bare de gør som du beskriver og Creamygirl skal bruge HELE hjernen for at være med hvordan synes du selv det lyder
ser indenfor igen i morgen, langt op på formiddagen så kan i morgenduelige unge mennesker også få set på dansepigen
God weekend weekenden startede kl. 01.30

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-08 08:45

4 ingeniører her ser hende alle dreje højre om, Svend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-08 09:42

Om hun drejer til højre eller venstre er svært at sige. Men lægger vi et ur med visersiden op - så drejer hun med uret. Altså clockwise.
Hun drejer rundt mod højre set fra hendes synsvinkel. For mig drejer hun mod venstre.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 15-02-08 11:55

Citat
det kan også tolkes som om du slet ikke bruger hjernen

Kunne også være fordi den bruges 100% i begge halvdele.

Hvad jeg hælder mest til.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 15-02-08 12:19

Umiddelbart synes jeg klart at hun drejer med uret rundt.
Hvis jeg holder hånden for og kun ser på foden hun står på, kan jeg både se foden dreje med - henholdsvis mod uret.
Hun har imidlertid løftet den ene arm, så den hjælper til bevægelsen. Og med min fornemmelse af kropsholdning i forbindelse med at snurre rundt, synes jeg klart at hun kun kan dreje rundt med uret.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-02-08 12:22

SKÆGT!!! Først, da jeg kikkede på hende drejede hun MED uret.....
Men lidt efter stod hun og drejede frem og tilbage. Altså hun står og svinger det ene ben foran sig..

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 15-02-08 12:36

Angående højre/venstre hjernehalvdel:
Nu er det jo ikke hjernen, hun bruger til at styre drejningen med, men derimod balancecentret.
Og det sidder i øret, altså begge ører. Nærmere betegnet "labyrinten" i øret.

Hvis man vil bevise at man bruger hjernen, henholdsvis hele hjernen, må man da vist bruge andre metoder.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 15-02-08 14:09

Off-topic

Nogle der kender nogle sider med synsbedrag ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-08 14:17

Hej derinde
Den er genial og et "levende" bevis på det rene synsbedrag

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-08 14:18

Hej derinde
Den er genial !!! Det " levende " bevis på det rene synsbedrag

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 15-02-08 14:55

http://www.synsbedrag.dk/
Men, Jesper_wood, hvad mener du egentlig om det, der blev spurgt om?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-02-08 15:37

Klamt, når jeg sidder og læser teksten, står danserinden og svinger med benet.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 15-02-08 16:08

Hun drejer begge veje.
Virker sku underligt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-08 16:29

calista....................hvilken tekst.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-02-08 16:34

Eyvind, teksten der beskriver hvilke egenskaber hver hjernehalvdel har

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 15-02-08 16:37

Også to-vejs her...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-08 16:44

Ok ok - men jeg lagde ikke mærke til nogen tekst.

Ps. Er det billede ikke lidt underbelyst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-08 17:14

Min kone så den først dreje venstre så højre om,
alle mine kollegaer ser den rotere højre om...

Jeg tror ikke længere på at opfattelsen af rotations retningen
har noget med vore dominerende hjerne halvdele at gøre.

Der findes andre test der bedre viser dette.

Så et dobbelt kryds check kunne måske afsløre denne test som tilfældigt fub?
Svend

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-02-08 17:16

Jeg er næsten sikker på, at danserinden skifter retning ca hvert minut.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 15-02-08 18:46

Efter at have kigget på tegningen i flere minutter kan jeg også ´godt se, at det ser ud som om danserinden pludselig skifter retning.
Vældig morsomt.
Men hvordan så konkludere at det skulle have noget at gøre med dominans af højre/venstre hjernehalvdel?
Uanset om man tolker "med eller mod uret" er det en billed-analyse man foretager.

Angrebsvinklen på, hvordan man tolker billedet derimod, er mere signifikant for hjernedominansen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-08 19:02

Citat
Jeg er næsten sikker på, at danserinden skifter retning ca hvert minut.
jeg er helt sikker på at billedet opfører nøjagtig ens, det er jeres måde at opfatte på der er forskellen, jeg så hende først dreje venstre om, nu kan jeg se hende dreje begge veje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-08 19:09

Ja, og det har intet med din højre/venstre hjernedel at gøre...
Hvorfor skulle det dog have det? Svend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-08 19:24

Svendgiversen, fordi det sete afhænger af øjet der ser her ser vi alle det samme, men opfatter det sete forskellig, altså er det den ene eller den anden hjerne halvdel som er koblet til øjnene, logisk eller ?????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-08 19:56

Og tror du selv på det?

jeg tror du stiller spørgsmålet for at eftervise/dementere?? Svend

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 50 point
Dato : 16-02-08 10:50

Min mand og jeg så på danserinden samtidig, og så hende dreje hver sin retning. Selv om jeg sagde hun skiftede retning, så så han hende dreje uændret...

En enkelt gang så jeg hende dreje overkroppen den ene vej og benene den anden vej. (det må virkelig være ubehageligt...)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-08 13:16

Jeg lukker om lidt, er her flere som har lyst til en kommentar ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-02-08 13:19

ser også hun drejer begge veje

hevet ind i grafikprogram viser det kun er den ene vej ( gæt så selv hvilken)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-08 13:24

Mine kollegaer arbejder alle med roterende maskiner, de fleste kører højre om...

Prøv at starte boremaskinen eller konens piskeris?
Skru en pære i loftet, eller rør i gryden som højrehåndet?

Prøv næste gang du spiller kort at give dem venstre om og se reaktionen...

I det mindste her på den nordlige halvkugle roterer det meste højre om,
undtagelser ses i rundkørsler, og golfsving igen for højrehåndede...

Der er vel en ca 50-50 fordeling af dominerende hjernehalvdele, men ikke af højreorienterede.
Og det påvirker også bedømmelsen af den unge dames rotation; altså en tvivlsom test, Svend

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-02-08 13:36

Her er mere om netop danserinden.

Interessant læsning!!

http://www.michaelbach.de/ot/sze_silhouette/index.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-08 13:56

Selvfølgelig højre om miritdk, nu må du afsløre inden o.v.n. lukker;
og calista, mine højreorienterede kollegaer er alle mænd, Svend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-08 14:43

Jeg lukker ikke før Miritdk har adsløret hemmeligheden kom nu midifik spørgsmålet kan ikke stå åben til evig tid God weekend til alle

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-02-08 17:31

Citat
Hun drejer hverken den ene eller den anden vej
. skrev Peter. Han kan jo teoretisk være blind.

For mit vedkommende kan hun dreje begge veje ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-02-08 17:36

hehehe Jeg kan styre retningen med musen

Kommentar
Fra : PCnørd

Dato : 16-02-08 18:22

hos mig kun én retning

http://www.procreo.jp/labo/silhouette.swf

dette ses kun for de personer med den største iQ

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-02-08 18:31

clockwise ... og så er det vel på plads

jeg har leget lidt med den og gjort så den drejer begge veje i samme animation - resultatet er det samme

jeg kan stadig få den til at se ud som jeg vil åbenbart - kig væk lidt og vupti drejer den anden vej.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-02-08 18:58

når jeg kigger på hende drejer hun begge veje. Og meget yndefuldt.

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 16-02-08 22:13

Blink med begge øjne på samme tid, så skifter hun retning.
Sådan virker det for mig.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-08 01:02

Tak for svaret karenD. De guldrandede point skal jo uddeles, svært at træffe en afgørelse med så mgen interesse for emnet, at det blev dig er lidt tilfældig, en STOR TAK til alle for deltagelsen