/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Saldokvittering
Fra : tuka
Vist : 7294 gange
100 point
Dato : 14-02-08 01:27

Hejsa!

Er der nogen herinde, der har erfaring med saldokvitteringer og kreditorer??

1. Hvor stor en procentdel af gælden skal man tilbyde kreditorer, før de evt vil overveje nedsættelse?
2. Kender du måske en rigtig god advokat som er skarp til at forhandle med kreditorer og få aftaler på plads?

Skriv gerne om dine erfaringer inden for området "gældsnedsættelse"

Det er ikke noget jeg er stolt af, men jeg synes lige, jeg vil nævne, at gælden er stor og hovedsagligt stammer fra dyre finansieringsselskaber. Der er ikke betalt afdrag i lidt over et år.

Hilsen Tuka

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-02-08 03:48

Ups...Tuka.

Var det dette som gik galt?? http://www.kandu.dk/Spg62862.aspx

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-02-08 08:02

Det kan man ikke svare på hvor stor en procent del af gælden man kan tilbyde.
Kreditorer er da ligeglad om det tager dem 5, 10 eller 20 år inden de får deres penge. De får renter m.m. Du bliver nød til at betale det du kan hver måned. Spring den kreditor over som er mindst hissig med rykkere, indberetning til RKI, fogedretten m.m.
Hvis du ikke kan betale dine kreditorer hvordan f..... vil du så kunne betale en advokat til 1500,00 kr. i timen?

hawaii7

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 14-02-08 08:13

Hej Klumme!

Nej, gælden er meget ældre og meget størrer. Jeg har bare i længere tid prøvet, om jeg kunne finde en bank eller lign. som udlånte penge (til en fornuftig rente) ved brug af kautionister. Jeg har længe vidst, at vi ikke kunne overholde afdragsaftalerne, og har gerne ville få en aftale i hus om en saldokvittering.....man skal passe på, hvad man spørger om herinde, for der er jo altid nogle der ikke har andet at give til til end at siddde oppe om natten rakke ned på folk.....

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 14-02-08 08:22

Hej Hawaii7!

Jeg har familie, der gerne vil hjælpe med betalingen til en advokat, og som også gerne vil hjælpe med pengene til en evt. saldokvittering. For øvrigt, tror jeg nu ikke kreditorer er lige glade med, om det tager 20 år inden de får deres penge. Saldokvitteringer bliver brugt, men jeg tror måske det kommer helt an på hvilken økonomisk situation man er i, og om kreditorer har udsigt engang at kunne få deres penge. 20 % af gælden er trods alt bedre end intet!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-02-08 08:30

Lad dem dog rakke..... Så går tiden med det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 08:52

Det kan du ikke sætte op så firkantet.....

Er der "noget" at hente hos dig vil de overhovedet ikke gå med til andet end at få pengene

Er der ikke noget at hente (og måske ikke har været i årevis) - eller gælden er "solgt" til et andet firma - ja så er de da til at handle med....

Størrelsen kommer så HELT AN PÅ hvordan gælden er skruet sammen.....

I visse tilfælde kan 20% være nok til de alligevel tjener på det....
I andre kan de måske højst give 20% rabat uden at tabe på det....

Så der er INGEN guldæg - det er individuelt....

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-02-08 09:31

tuka

start med at tilbyde dem 10%. Oplys dem om at hvis de ikke acceptere det så må de indgive en konkursbegæring på dig personligt, lidt pinligt men det kommer du over, bare du ikke har fast ejendom, bil, eller andet som du ikke vil miste, i en personlig konkurs kan de tage alt, der er ikke noget der hedder at du skal have et tarveligt hjem, de kan tage ALT du oplyser at du ejer, du vil så stå i RKI 5 år.

Overvej det meget nøje. I de fleste tilfælde tager men imod de 10% oplys at din familie kan yde dig et lån på de 10% hvis du derved kan komme ud af din gæld.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-02-08 09:33

TUKA

har du overvejet en gældssanering, men det kommer lidt an på din alder, jo ældre jo bedre, men du skal have en mindre indtægt så du eventuel kan afbetale det ved konkretet afsatte beløb.

mvh
Per

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-02-08 10:33

Hvis det er privat..altså ikke et firma kan du ikke indgive en konkursbegæring. Men når du indkaldes til foigedretten kan du afgive en insolvenserklæring. Dette betyder at du under ed meddeler fogedretten., at du intet ejer som kan gøres til genstand for udlæg.

Det hedder sig så, at du kun måe råde over et bekedent hjem. Med dette menes der, at dit stereoanlæg ikke bør være et B&O og dine væg til væg tæpper ikke er ægte tæpper osv. De fleste kan beholde hvad de har, og i visse tlfælde gælder det også en bil hvis den f.eks. er nødvendig for at komme på arbejde. Det bør så ikke være en Aston Martin. Når du har afgivet den insolvenserkllring, får du fred i mindat ½ år. Fogedretten tilser, at du ikke tilsiges i det næste ½ år.

Alt dette vidste du måske i forvejen, men så fik du det frisket op

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-02-08 12:40

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

de her er gratis at snakke med og få råd af. Snak med dem og taf så i mod din famillies tilbud om hjælp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 15:12

Citat
I de fleste tilfælde tager men imod de 10%

Som et afdrag måske

Har de blot den mindste chance ad ÅRE at få mere vil de ALDRIG gå med til så lille en andel....

Og da vi ikke hverken kender beløbets størrelse eller skyldners alder og arbejdsevne KAN DER IKKE svares entydigt på spørgsmålet....

Det ENESTE der betyder noget for firmaet er om de hen af vejen kan inddrive beløbet (antal år er ligegyldigt).....

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-02-08 16:54

Klumme

hvad er der for noget sludder at du ikke kan erklæres konkurs som privatperson, selvklart kan du blive erklæret konkurs som privatperson.

Per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 18:40

Citat
En skyldner (det være sig en privatperson eller en virksomhed), som er insolvent, dvs. ikke er i stand til at betale sin forfaldne gæld, kan, hvis denne situation ikke er midlertidig, erklæres konkurs.

Så er det vist på plads.....

Men det var vel ikke det det drejede sig om....

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 14-02-08 19:42

Hej Alle!

Tak for jeres kommentarer. Jeg tror det er for svært at få ordentlige svar, da man jo skal kende sagen 100%.
Jeg lukker ikke spørgsmålet endnu, da jeg rigtig gerne vil høre fra folk, der måske har fået hjælp i en svær økonomisk situation. Hvis jeg skal prøve at forhandle med kreditorer, er det vigtigt jeg får en god advokat, og vil rigtig gerne have navne .
Hvis vi på nogen måde kommer godt ud af denne situation, skal jeg nok vende tilbage, og fortælle lidt herom. Det kunne måske hjælpe andre i lign. situation!
Jeg vil lige nævne, at vi ikke kan få gældsanering, i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt.
Vi kan ikke blive erklæret konkurs eller insolvent, da vi ejer både villa og bil (dog uden friværdi)

Hilsen Tuka

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-02-08 19:59

klumme

en gang til det hedder et tarveligt hjem

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-02-08 20:03

tuka

du/i kan sagtene blive erklæret konkurs såfremt der ikke er friværdi i hverken bil eller hus, det havde været bedre hvis der var friværdi. Det afhænger helt af kreditorene om de vil betale ca 27.000 for at indgive en konkurs imod jer.

mvh
Per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 20:06

Som du fremlægger det har du IKKE store chancer for at få noget som helst eftergivet...

En advokat vil KUN koste dig penge og vil ikke opnå noget du ikke selv kan opnå....

Så i dit tilfælde....

Bed kreditorerne om et tilbud og forhandel derfra....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 20:22

Citat
du/i kan sagtene blive erklæret konkurs såfremt der ikke er friværdi i hverken bil eller hus

Ja - men så ryger både bil og hus med mindre det er en gammel spanhd der skal bruges til arbejde - men så har man jo indtægt

UANSET hvor forgældet huset er får du ikke lov at beholde det......

Det er jo en investering....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-08 20:23

Du kan ikke engang blive erklæret insolvent hvis du har ejendom......

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 14-02-08 21:42

Hej Alle!

Som sitationen ser ud lige nu, vil ingen af kreditorerne få penge ud af at tvangssælge hus og bil. Efter et evt. tvangssalg, vil vi kunne blive erklæret insolvente, og så kan kreditorerne ikke gøre andet end at hive os i fogedretten hver 1/2 år, for at få at vide, at vi ikke kan betale dem. De vil med andre ord ikke få så meget som en rød øre.
Det er selvfølgelig ikke det jeg ønsker! Min plan er som sagt at finde en advokat, som skal forhandle med kreditorer om nedsættelse af gælden. Planen går ud på, at tilbyde kreditorer 20 % nu + et mindre beløb hver måned over de næste 5 år, for til gengæld (til den tid) at få fjerne udlæg samt registreringer i RKI.
" Hvorfor tilbyder du så ikke kreditorer et mindre beløb hver måned nu?" vil I nok spørge. Svaret er at vi på nuværende tidspunkt kun lige har penge nok til at få brød på bordet (efter faste udgifter).
Men selv om vi har 5 børn i alderen 1 til 10 år (som jeg gerne vil være meget sammen med) vil jeg gerne knokle røven ud af bukserne de næste 5 år, hvis jeg ved at samværs-tabet med børnene, trods alt fører til noget god i sidste ende!!!! Med andre ord, vil jeg gerne tage 5 forfærdelige arbejds-år med overarbejde hver dag, hvis det kan hjælpe os ud af denne situation.

Jeg kan fornemme at I ikke tror på, at vi kan få gennemført en aftale om gældsnedsættelse, men jeg synes nu det er værd at prøve. Med ovennævnte løsning, viser vi trods alt, at vi vil gøre noget for at de får nogle af deres penge, fremfor intet.

Er der for øvrigt nogen der ved, om man kan tvinge nogle af kreditorerne til at gå med til gældsnedsættelse, hvis største parten er med på ideen? Hvor mange % skal i så fald sige "ja"

Hilsen Tuka

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-02-08 06:38

Man kan ikke komme med en konkret løsning da vi ikke kender din situation, hvem skylder du hvor meget.
Du har hus, har du kontaktet kreditforeningen?
Mulighed for måske 10 års afdragfri lån?
Hvad med låneomlægning?
Der er mange muligheder som jeg ikke kan svare på ud fra de oplysninger jeg har. Det gør det heller ikke lettere at du har hus og bil.

Man kan også sælge et hus hvor kreditforeningen sluiger det tab det giver.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-08 08:37

Citat
Er der for øvrigt nogen der ved, om man kan tvinge nogle af kreditorerne til at gå med til gældsnedsættelse, hvis største parten er med på ideen? Hvor mange % skal i så fald sige "ja"

Nej - det kan man ikke umiddelbart (uden konkurs eller gældssanering)

ALLE har ret til 100% af deres tilgodehavende.....

Din største mulighed ligger nok i at få gælden (eller en del deraf) stillet i bero i en årrække (rentefrit).....

Det er noget de "fleste" større kreditorer vil gå med til......

Kommentar
Fra : tuka

Dato : 16-02-08 18:12

Jeg har nu hyret en advokat, som skal stå for at "forhandle" med kreditorene. Han tror på vi godt kan komme frem til en løsning, så vi får lov at beholde hus og bil.

Jeg har lige et spørgsmål:

Hvis en kreditor med udlæg ønsker at tvangssælge hus eller bil, er der så udgifter forbundet med dette, altså for kreditor?? Sagt på en anden måde: Koster det kreditor noget at forlange tvangssalg??
Jeg tænker på, om det kan betale sig for kreditor at få et tvangssalg, hvis man skylder at mindre beløb. Er der ikke er friværdi i boligen eller bilen er der jo ingen udsigt til at få penge ud af salget.

Jeg vil lige nævne at kreditforeningslånet, boliglån og billån er vedligeholdt.

Venlig hilsen Tuka

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-08 18:15

Citat
Koster det kreditor noget at forlange tvangssalg

JA

Men i sidste ende kommer det på DIN regning....

Men det KAN afholde småkreditorer fra et tvangssalg.....