/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
snyd med elmåler, er det mulig
Fra : import1995
Vist : 17784 gange
50 point
Dato : 13-02-08 10:30

En af vores venner påstår han kan"snyde med elmåler" men er det overhovedt muligt, ved godt det ikke er "lovligt", men jeg er nysgerrig af natur så derfor mit spørgsmål, har han overhovedet ret !!
Er der nogen der kender til det !

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-02-08 10:32

Ja, det er muligt

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-02-08 10:33

Dels kan du dele strømmen, således at kun nogen af den kommer gennem måleren.
Ellers kan man også åbne måleren og blokere drejeskiven.

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 13-02-08 10:36

Jamen der er no en plump på mener jeg, og de nye målere kan det overhovdet lade sig gøre der !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-08 10:38

El-måleren skulle meget gerne være plomberet, men man kan selvfølgelig bryde den, men din ven kan alså komme ud for at el-selskabet kommer på uventet besøg og tjekker.

Det har vi oplevet, godt nok for mange år siden

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-02-08 10:40

Det kan altid afsløres hvis det er aktiv ved kontrolbesøg.
En husholdning bruger et vist antal KW., og hvis det afviger lidt over normalt, er el-leverandøren opmærksom på det, og vil aflægge uanmeldt kontrolbesøg, - så lad være med det.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-02-08 10:44

Er det ikke noget med plomber der skal brydes og så er vi derhenne hvor det svarer til at kopiere pengesedler. En elektriker i et firma hvor jeg arbejdede engang påstod at han ved at bytte et par ledninger "sparede" rigtig meget på elregningen som vi andre så kunne få lov til at betale. Klogt nok ville han ikke ud med "opskriften " er der nogen der vil ?

Kommentar
Fra : import1995

Dato : 13-02-08 10:47

Min ven påstod at han afmonterede nogle skruer og legde måleren vandret, så kører skiven ikke rundt ???

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-02-08 10:48

Spørgsmålet var om man kunne snyde med en elmåler, det kan man.
At man risikerer kontrolbesøg, kan være noget andet.

Men hamrende ulovligt, det er det.

Og ja, på de nye målere, er der plomb, men ikke på nogen af de ældre.
Den der er i kompleks, hvor jeg bor, der er ikke, kun en lille split, som de ikke ville kunne afsløre hvis jeg omgik.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-02-08 10:48

Har hørt rygter om at kraftige permanente magneter anbragt de rigtige steder udenfor måleren skulle kunne lave "ting og sager "

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-02-08 10:50

Import, det tror jeg nu ikke man kan

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 10:51

Engang i 70'erne kunne du skrue hele måleren løs og hælde den fremover så den hang på skrå derved løb hjulet der bliver drevet af magnemetisme ikke rundt og ejheller tælleren .Det var den gamle model med glasrude senere kom plastkassen hvor der var nogle opfindsomme der skar noget af en skruetvinge således at den kunne komme ind bagved træpladen og så trykke på plasten foran ved hjulet så det heller ikke drejede rundt... såe din ven har altså ret

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-02-08 10:51

Iham, det er teoretisk muligt ja

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-02-08 10:55

sunowich, okay, vidste jeg så ikke.
Det må så være lige i starten af 70érne.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-02-08 11:59

Strømmen kommer ind forneden i måleren. Efter det er blevet målt går det ind i lejligheden igen. De to ledninger går lige ved siden af hinanden. Hvis du forbinder dem bliver strømmen jo ikke målt.. måleren går i stå og - - -
Det er tyveri!

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 13-02-08 12:32

Det blir sagt .....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-02-08 13:44

Ja du kan godt snyde el måleren uden at bryde plomben.
Jeg lærte det for mange år siden på radioskolen. Prøv at kontakte en elektrikker, eller en anden tekniker der kender noget til en kondensator man sætter i serie med den ene fase. der sker så noget faseforskydning og så bliver en del ikke registerret på måleren.
Jeg ved ikke hvordan de nye målere fungere.

hawaii7

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-02-08 16:45

Hey import 1995!

Husk at tage en elefanthue på når du kontakter elektrikeren, så han/hun ikke senere kan identificere dig ved en retssag, fordi du er blevet anmeldt.

Og husk lige også, at du ikke skal fortælle det til nogen, hvad du har lavet. Det kunne være de fik ondt i visse (bagudvendte) personlige legemsdele.

Og glem så alt om, at det muligvis er billigere at lave elbesparende foranstaltninger end at betale bøder og regninger, som du får, på skønnet forbrug over 5 år, når elselskabet alligevel har opdaget din tekniske snilde, fordi du alligevel lige glemte at gøre - eller undgå - et eller andet, som du ikke fik at vide, at du skulle passe på.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 13-02-08 17:14

Jeg boede tidligere i et gammel hus med en gl. målere.
Da brugte jeg, at snyde med måleren.
Det var muligt, men ikke nu!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-02-08 17:15

Sluk alle små røde lamper, også ladere til mobilos, og skift til sparepærer, rent faktisk kan man også som noget helt nyt få spare-halogen, fra 20-17 w med samme lysstyrke.
Måske ikke mange penge at spare i et hus, men det globale regnskab kan resultere i at at vi alle pludselig får gedigne prisstigninger.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-02-08 17:47

import1995,

Det er da meget nemmere og ikke lige så farligt at, gå ud og slå en gammel kone ned og så stjæle alle hendes 344,- eller mere fra pungen, med lidt held kan det være at, der også er en halskæde eller et lommeur til et par hundrede kroner med oven i købet.
Som altid synes jeg man skal opveje fordele og ulemper inden man forsøger noget nyt.
Fordelene,
Du får ikke stød eller kommer til skade
Gevinsten kan være betydelig større
Gevinsten kommer til omgående udbetaling
Risikoen for at blive opdaget er mindre

Ulemper,
Tja, fra et egoistisk synspunkt kan jeg ikke lige komme på nogen.

Etik - hvad betyder det?

MVH
Michael

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 17:52

www.trenden.dk der er endnu billigere spots 1,4 watt i forbrug og 50.000 timers garanti

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 17:54

Der er lie det at hvis jeg ser dig slå den gamle dame ned så lægger jeg mig gerne imellem

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 13-02-08 18:34

Ja, det er klaet muligt.

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 50 point
Dato : 13-02-08 19:27

Både ja og nej.

Først vul jeg kige indskyde: Ingen kan være i tvivl om, at det er ulovligt og forkasteligt bare at forsøge på at snyde. Værkernes udgifter skal stadig fordeles og det bliver naboen (erne) der betaler.

Hvor let det er at sætte måleren i stå opdagede jeg for år under en ombygning hjemme. Den væg måleren sad i (indmuringskasse) skulle nedrives. Målerkassen med måler og kabler blev hugget ud af væggen og fastgjort til et brædt, så den kunne stå ugeneret ved siden af under arbejdet. Ved et uheld væltede brædtet, men da der ikke gik hul i noget fik den lov at ligge lidt. Da jeg ville rejse den igen opdagede jeg at skiven stod stille - altså så talte værket ikke KW. Da den kom op i lodret igen så virkede alt som det skulle. Det er altså muligt med denne type.

Når jeg samtidig siger nej, så er det fordi værkerne har en statistik over husets forbrug år for år. Forbruget bliver sammenlignet med andre tilsvarende husstande. Hvis forbruget ændres ud over en vis tolerance, så får i besøg og de er nu engang ikke så dumme.
Altså hvis du får nedsat dit forbrug, så du kan mærke det på regningen, så ved de det også i den anden ende - det kan blive rigtigt dyrt for dig.

Godkendelse af svar
Fra : import1995

Dato : 14-02-08 08:30

Tak for svaret Jorgen_ros. Takj for de gode indlæg, jeg holder mig til det lovlige !

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-09-09 23:52

Det er nemt at snyde målern, det er tyveri og det bliver anmeldt hvis der er mistanke, ja de gamle med drejeskive kan lægges ned eller klemmes lidt med en skruetvinge, man kan jo også bytte ledninger og lægge lus, men husk lige mange elværker er i øjeblikket ved udskifte deres målerpark, og en brudt plumb bliver anmeldt efter §126 i straffeloven som kan give et halvt år i hotel gitterly