/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
idealsamfund
Fra : vagnr
Vist : 1069 gange
200 point
Dato : 10-02-08 15:54

Jeg læste engang, at nogle kloge mænd (det var nok før kvinder kunne få lov til at være med til sådanne kløgtige seancer) drøftede, hvordan man skabte det ideelle samfund for alle.

De blev enige om, at nogle kloge mænd skulle drøfte det, hvorefter de alle skulle dø og genopstå, bare uden at vide om de genopstod som rige eller fattige. Igen tror jeg ikke de overvejede at man kunne genopstå som kvinde

Det "svar" giver mig en fornemmelse af, at de kloge har været filosoffer.

Mit spørgsmål er, hvem var de og hvornår var det? Jeg vil gerne have kildehenvisninger til svaret.

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 15:59

Hej vagnr. Det er da logik for en burhøne !!! Det er alle os dejlige tøser der sidder her og besvarer de spørgsmål i mænd ikke kan finde svarene på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 18:38

Det siger mig intet, men måske kan du komme det nærmere?

Det er jo ikke pavevalg, men var det græske filosoffer??
En Østerlandsk, Budistisk, Hindu, Lama, bevægelse???
Eller nyere philosofi tanker????

Hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 200 point
Dato : 10-02-08 19:50

Du tænker (næsten) sikkert på John Rawls' begreb "uvidenhedens slør". Du kan læse nærmere i følgende artikler fra Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Rawls
http://en.wikipedia.org/wiki/Original_position
http://da.wikipedia.org/wiki/En_teori_om_retf%C3%A6rdighed

Ideen stammer fra bogen "En teori om retfærdighed". I den danske Wikipedia-artikel forklares det således:

Citat
Rawls mente, at man skulle forestille sig, at dem der beslutter hvordan samfundet skal bygges op sidder bag et uvidenhedens slør - a veil of ignorance. De ved således ikke hvor i samfundet de selv bliver placeret. Om de er rige eller fattige - kloge eller knap så begavede. På den måde vil de forsøge at bygge et samfund, hvor der tages udstrakt hensyn til de dårligst stillede, fordi de selv risikerer at blive født på samfundets bund uden særlige evner. Et samfund efter de principper, som er indgået bag uvidenhedens slør vil blive retfærdigt, fordi alle vil kunne tilslutte sig.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 17-02-08 07:07

Tak for svaret jqb.

Jeg havde en fornemmelse af, at det var noget fra de gamle græske filosoffer, men John Rawls ser helt rigtig ud som ophavsmanden

mvh

vagnr