/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Flere RAM
Fra : akle
Vist : 2093 gange
200 point
Dato : 08-02-08 00:19

Hej. Jeg har en Medion stationær pc, som altid har været noget sløv i arbejdsgangen, hver jeg arbejder med mine billeder. Ligesådan hænger musepilen, når jeg bruger scanne programmet. Pc' en har kun 1GB ram. Den sløve arbejdsgang er irriterende, så nu vil jeg have flere RAM i. Der er 4 slots, hvoraf de 2 er ledige. Spørgsmålet er hvor mange jeg kan tillade mig at sætte i 3 eller 4 GB i alt, og om det er de rigtige RAM typer. Har nogen forstand på dette? og giver det ekstra omkostninger (foruden fragt) at bestille via net fra UK? Jeg tænker på toldregler mm. På denne side
http://www.crucial.com/uk/systemscanner/viewscanbyid.aspx?id=F839EEAB31D926C3 er der forklaret noget med hvad der er muligt for komputeren at genkende, men jeg forstår ikke det hele. Det er også herfra jeg havde tænkt mig at bestille. Hvem kan vejlede mig?!
MVH Akle

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 00:38

Hej Akle
Med 1GB i RAM så er jeg overbevist om, at du ikke er "underskud" af RAM.
Nu skriver du, at "den hænger" ved billedbehandling, så du bør nok nærmere kigge på, om dit grafikkort er stort nok - det glemmer du lidt i farten!
Jeg vil så absolut ikke anbefale at købe fra udlandet, så store prisforskelle er der altså ikke, at det er det værd (tænker på garanti spørgsmål og senden frem og tilbage). Kig hellere lidt på EDB Prisers hjemmeside http://www.edbpriser.dk/forsiden.asp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 00:42

NB: Scan/rens også din PC for snavs inden du går helt amok. Besøg evt. www.spywarefri.dk og benyt deres online scanner, start først med ewido
http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm

Kommentar
Fra : leob

Dato : 08-02-08 05:12

Jeg tror derimod godt, at du kan få glæde af mere ram, men du bør nok som CLAN siger checke dit grafikkort først.
Afh. af om du kører XP eller Vista vil jeg foreslå en total mængde på 2 eller 4 GB.
Priserne der billige ud (for billige? Du kan risikere, at det er ringere kvalitet, men spørg dem om mærket og søg ldt mere information herom.
Jeg har gode erfaringer med køb , også i udlandet. Hvis du køber via Visa-dankort, har du banken i baghånden hvis det går galt.
Ved køb i UK bliver der tillagt engelsk moms (VAT) og jeg mener ikke, der tillægges told til prisen. Jeg er dog ikke helt sikker - der har for nogle dage siden været omtale af, at P&T opkræver store gebyrer ved fortoldning. For en sikkerheds skyld bør du spørge dem.
leob

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 08-02-08 05:31

Hej akle
Det absolut billigste sted du kan købe Ram og Grafikkort er hos TJ-Data i Odense og/eller Midtdata i Viborg og Odense. de sender over hele landet til ganske rimelige priser.
Adresserne kommer her: www.tjdata.dk www.midtdata.dk .
Peterfilstrup

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 08-02-08 08:52

Installer Crucial, afklar hvad du har siddende.
Så vidt jeg husker har crucial også forslag til hvad du kan smide i maskinen af større RAM blokke. Hvis du har 4 slots??? undrer mig lidt. Kunne du jo vælge at starte med at købe 1 ekstra på 1 GB.
Og dog, kører du Vista, så køb 2x2GB og læg i, jeg tror du vil komme langt.
Iøvrigt som de andre skriver: RYD OP!!!
Diskoprydning, defragmentering, Crapcleaner, og så chekke om du har fået "GÆSTER", www.malwarecheck.dk sikkerhedspakken til at fjerne små irriterende gæster.
God arbejdslyst!!!

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 08-02-08 09:04

Spørgsmålet om ramtype og hvor meget du kan sætte i kan vi altså ikke svare på uden at vide hvilket bundkort du har i din computer. Prøv at se i dine papirer om der ikke står et sted hvilket model det er. Det nytter jo ikke noget at købe 4 gb hvis dit bundkort kun understøtter 2. Jeg tror desuden også at du ville have glæde af flere ram, men vill bestemt anbefale at du køber dem i DK. Som nogen allerede har skrevet er edbpriser et godt sted at kigge. Jeg har selv været nødt at bytte ramklodser to gange fordi der var fejl i (det var endda mærkevarer), og så ville det være surt og dyrt hvis de skulle sendes til udlandet.
Fortæl desuden mere om computerens øvrige specifikationer så vi bedre kan vurdere hvad der kan betale sig at investere i.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 09:08

Pas nu på.... se feks. http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=0&tid=409603
Vi har ikke baggrundsviden nok, og Medion er jo ikke ligefrem kendt for at bruge nyeste/hurtigste hardware.
Svar #14
Citat
11# Undskyld tonen i følgende indlæg og håber virkelig du tager følgende til efterretning da du kan få MEGET performance ud af det. Men det er jo komplet idioti at sidde med 8 GB pc5300 ram. Det er jo fuldstændig spild. Det er kan 967 gange bedre betale sig at tage 2GB PC2-8500 ram. Og det kan erhverves for kun 1k,-
De ram du nævner er jo EKSTREMT langsomme (overdrivelse fremmer forståelsen), så det er komplet ligegyldigt om du har 1,2,4 eller 8GB af dem. For det er noget crap.
Tag nu hellere og brug en tudse på 2GB ordentlige ram også vil du få en væsentlig bedre system, især fordi du ALDRIG (pt. that is) vil kunne udnytte 8GB ram.
Prøv at kig lidt på edbpriser.dk. Der er nogle dejlige Crucial Ballistix 2x1gb pc2-8500 ram til lige under 1000 bobs og de slår dine 8gb til hver en tid.
Men hel og lykke med dit nye hardware.. Elsker nyt hardware =)

Kommentar
Fra : leob

Dato : 08-02-08 09:32

... men check nu lige som Clan og jeg skrev dit bundkort
Det er muligvis et af de billigere, som deler dine sparsomme ram med bundkortet?
leob

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-02-08 11:04

- her akle, tast navn og type ind, og du får at vide hvor mange ram systemet kan trække:

http://www.memoryx.net/

Levering 2-3 døgn og uden told osv...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-02-08 17:18

Hej alle. Tak for mange gode svar, der er jo lidt at vælge mellem. Skal lige have tid til at gennemprøve det hele. Min pc er en Medion 8808 købt i september 2006, men jeg har aldrig været rigtig glad for den, netop på grund af dens sløvhed, derfor er den heller ikke ret meget brugt. (Min gamle bærbare på snart 6 år har bare været så meget bedre, også en Medion). Mine billeder, og der er mange, har jeg på en ekstern harddisk, og det kører flot og hurtigt på min bærbare, men elendigt på den stationære.
Her er lidt af hvad den indeholder:

Citat
Operating System System Model
Windows XP Home Edition Service Pack 2 (build 2600) MEDIONPC MS-7204
Enclosure Type: Desktop
Processor a Main Circuit Board b
3,00 gigahertz Intel Pentium D
16 kilobyte primary memory cache
1024 kilobyte secondary memory cache Board: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD MS-7204 REV:A
Bus Clock: 200 megahertz
BIOS: Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG 01/13/2006
Drives Memory Modules c,d
250,05 Gigabytes Usable Hard Drive Capacity
208,78 Gigabytes Hard Drive Free Space

SONY DVD RW DW-G121A [CD-ROM drive]
SONY DVD-ROM DDU1615 [CD-ROM drive]

EPSON SP 935 Storage USB Device [Hard drive] -- drive 2
Generic USB Mass Storage [Hard drive] -- drive 4
Generic USB Mass Storage [Hard drive] -- drive 3
Generic USB Mass Storage [Hard drive] -- drive 1
ST3250824AS [Hard drive] (250,06 GB) -- drive 0 1024 Megabytes Installed Memory

Slot 'A0' is Empty
Slot 'A1' has 512 MB
Slot 'A2' is Empty
Slot 'A3' has 512 MB
Local Drive Volumes

c: (NTFS on drive 0) 125,00 GB 90,05 GB free
d: (NTFS on drive 0) 118,77 GB 117,30 GB free

Display
Standarddiskettecontroller
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
Intel(R) 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller - 27C0
Primær IDE-kanal [Controller] (2x)
Sekundær IDE-kanal [Controller] NVIDIA GeForce 6700 XL [Display adapter]
MED MD30004VB [Monitor] (20,5"vis, februar 2006) (2x)
Standardskærm [Monitor] (2x)
Bus Adapters Multimedia
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB Universal Host Controller - 27C8
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB Universal Host Controller - 27C9
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB Universal Host Controller - 27CA
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB Universal Host Controller - 27CB
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB2 Enhanced Host Controller - 27CC Medion SAA7131, Hybrid Capture Device 1
Medion SAA7131, Hybrid Capture Device 2
Realtek High Definition Audio

Der er næsten 84 GB ledig plads på C: drevet. Skal nok defragmentere mm., og vender tilbage i aften.

MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-02-08 00:37

Nu har jeg defragmenteret, selvom pc´en "sagde" det ikke var nødvendigt, og jeg har skannet med ewido, hvor der kun blev fundet lidt tracking cocies. Disse er slettet.
Hvor godt eller skidt et grafik kort jeg har, har jeg ikke forstand på. Styreprogrammet er forresten Windows XP SP2.
Crusial har jeg tidligere downloadet, for det er jo dens side jeg henviser til med linket i mit spørgsmål. Her kan jeg bare ikke se hvilket fabrikat eller type jeg bør købe og derfor kan jeg heller ikke sammenligne priser på hverken edbpriser, midtdata eller tjdata. Behøver hjælp her!
PC´en arbejder fremdeles sløvt og både musepilen og vinduer hænger så snart jeg arbejder med foto og scannersoftwaren.
Håber der er en der kan finde ud af og hjælpe med mit problem.
Dette er det nærmeste jeg har kunne finde om mine RAM.
Citat
Beskrivelse   Værdi
DIMM4: Infineon AET660UD00-370A98Z   512 MB DDR2-533 DDR2 SDRAM (5.0-4-4-12 @ 266 MHz) (4.0-4-4-12 @ 266 MHz) (3.0-3-3-9 @ 200 MHz)

MVH Akle

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 09-02-08 02:01

Der er 2 ting du skal være opmærksom på. Det første er at hvis du kører med windows XP 32-bit
kan du maks køre med 3gb ram, eller der kan sagtens sidde flere i maskinen, men de vil ikke blive udnyttet. Så hvis du f.eks har et grafikkort på 512 mb. Bliver de modregnet de 3gb, så du står med 2.5gb ramudnyttelse, o.s.v.

Det andet er at du nok ville kunne mærke en lille forbedring fra 1gb til 2gb. Men mener (uden at ligge hovedet på blokken) at forskellen mellem 2gb og 3gb er omkring 2% forbedring, så om det er pengene hver er om man vil betale for de 2%. Som en anden skrev, kan det også have noget med dit grafikkort at gøre.

Mit råd er at undersøge om dit bundkort understøtter f.eks HyperX ram. Hvis du køber 2x1gb af dem (i 1 pakke) arbejder de noget bedre sammen end 2gb alm ram.

Men før du bruger penge på en masse, så prøv at formatere computeren, og installere de nyeste drivere. Plejer at hjælpe en hel del, at få ryddet op i den.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-02-08 06:18

Jeg er ikke helt enig med killer10 idet jeg mener at grænset for 32 bit systemer går ved 32 bit hvilket da vist svarer til 4 GB om jeg regner rigtigt?
men da du næppe har brug for mere end 2 GB, så skidt med det
Smid de gamle ½ MB klodser ud og erstat dem med 2 stk á 1 MB hver

Som flere har skrevet, så er kvaliteten af RAMklodser varierende, men da jeg ikke kan se hvilke fabrikater og kvalitet leveradøren tilbyder, tør jeg ikke råde dig (selvom jeg vidste det, ved jeg ikke nok om det alligevel, men der er sikkert andre, som ved mere, så hvis du kunne fremskaffe mere om det tilbudte, var det måske en ide).
De er sikkert mindst ligeså så gode som i din ALDI-PC, som er en udmærket maskine, men vist ikke een., som har de bedste ting i sig til den pris?.

Jeg har været inde Google og kigget lidt om dit grafikkort. Umiddebart ser det ud til, at typen fra den kendte leverandør ikke er en standardtype. Som jeg ser det, kan du alligevel ved at finde kortets serienr m.v. sagtens downloade en ny (bedre) driver fra NVIDIA til dit GeForce 6700 XL.
Det er nok stadig en god ide, måske ovenikøbet det vigtigste at gøre først.

.. og et skud: Kan det være din mus, der driller? Prøv om du kan finde en bedre driver og/eller geninstaller musen eller prøv med en anden

At systemet er sløvt når du arbejder (seriøst?) med billeder er nok ikke noget nyt. Det kræver rigtig meget af en PC, især hvis du arbejder med (for) høje opløsninger.
Jeg bruger XP med 4 GB og en ret hurtig dual-core processor og en rimeligt godt grafikkort, men alligevel sidder jeg sommetider og hopper i stolen!!!!
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-02-08 06:23

.. og så lige til killer10s forslag om at formattere - lad være, men geninstaller gerne XP med alle updates og nyeste drivere.
Ved formattering slettet du jo absolut at på harddisken mens en geninstallering uden formattering "kun" rører styresystemet
Det er kendt, at en PC sløver hen ad vejen, så måske er dette det allerførste at gøre, medmindre det er en helt ny maskine?
leob

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-02-08 16:10

Nu har jeg åbnet kabinettet, pillet en RAM blok ud og fundet følgende; SIEMENS "Swissbit" 512 MB-PC2-4200U-444-11, 1Rx8. Hjælper det til hvilke nye RAM-blokke jeg kan købe?
Hvordan finder jeg ud af noget om bundkortets kvalitet?
Musen er en trådløs laser Logitech mus, der er intet i vejen, bortset fra det før omtalte.
PC-en og mus har opført sig sådan lige fra anskaffelsen af selve PC-en, --- derfor troede jeg der var for lidt RAM i.
Der er intet snavs, gæster eller andet *** i pc-en, dertil har jeg næsten ikke benyttet den, og der er rigelig fri GB endnu på C-drevet.
Nye bud?
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : leob

Modtaget 200 point
Dato : 10-02-08 19:44

så er vi vel tilbage til grafikkortet og især om det deler ram med bundkortet?
Din leverandør i Engand siger at du skal købe
Citat
Each memory slot can hold DDR2 PC2-4200,DDR2 PC2-6400,DDR2 PC2-5300 with a maximum of 1GB per slot.*
dvs du skal købe DDR2 RAM
Du kan checke danske priser som andre har nævnt. De ca 30£ for 2 GB ram forekommer næsten for billigt så hvordan kvaliteten er ved jeg ikke.
Spørg evt. en leverandør hvad forskellen er og køb så de bedste.
Indsæt så 2 GB og udskift evt. grafikkortet, hvis det deler ram med bundkortet
Så vil du nok være kørende
leob

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-02-08 00:32

Foreløbigt tak leob, jeg prøver - og vender tilbage.
MVH Akle

Kommentar
Fra : leob

Dato : 11-02-08 23:03

Til akle
Jeg sender dig også dette link som du måske kan bruge
Køb det rigtige grafikkort
Med en overflod af grafikchips på markedet er det en næsten uoverkommelig opgave at gennemskue, hvilket grafikkort der er det helt rigtige for computeren. Men bare rolig, vi hjælper og guider dig frem til et fornuftigt køb. Udgangspunktet er et ganske almindeligt tilbud på nettet.
www.pcworld.dk/art/9511?page=1
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 11-02-08 23:06

... og se især side 4
http://www.pcworld.dk/art/9511?page=4
leob

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-02-08 00:00

Hej 'leop'
Jeg abonnerer faktisk på PC World, og har læst noget af den pågældende artikkelen. Har ikke nået det hele endnu, men tak for begge link alligevel.
Der er installeret: NVIDIA Geforce TM 6700 XL High End Grafikkort. Bliver du klogere på den oplysning? Det skal vel stå delt et eller andet sted, hvis grafikkortet deler Ram, og det kan jeg ikke finde nogen steder.
Prøver at øge forståelsen i morgen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : leob

Dato : 12-02-08 09:29

har du set dette
http://www.hardwareonline.dk/download.aspx?category=Nvidia%20Drivere&id=229
Jeg kan kun finde 6700 til notebooks. Nvidia er kommet til 7 g 8 serie til desktops, så jeg kan ikke finde noget om dit kort umiddebart på google

leob

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 06-03-08 22:31

Tak for svaret leob.
Jeg prøver med 2GB Ram først, så vender jeg nok tilbage vedr. et bedre grafikkort.
MVH Akle