/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvilken boldtype?a eller b?
Fra : Hoddy
Vist : 5124 gange
40 point
Dato : 30-01-08 14:54

jeg fik taget min blodtype idag, og den er B-.
Hvilken blodtype skal mine forældre ha hvis jeg har det?
Skal de ha A & B, eller?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 30-01-08 15:00

Ubesvarede 5
- Besvarede 0
- Annullerede 0
- Slettede 0
Ialt 5

Prøv at læse kom godt i gang ude til venstre

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-08 15:02
Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-08 15:07

øh... en af dem skal jo i hvert fald være B..

Citat
Arvelighed af ABO blodtyper
ABO-blodtypen bestemmes af to gener, som hvert individ modtager fra henholdsvis moder og fader.
A og B generne dominerer over O genet. En person, som har modtaget et O gen fra den ene forældre og et A gen fra den anden (genotype A/O) vil fremtræde som blodtype A (fænotype A).
Man kan ikke serologisk skelne en sådan A person fra en A som har modtaget et A gen fra begge forældre (genotype A/A). Men dette er i dag muligt med genteknologi (genomisk typebestemmelse).
Ved fænotypen forstår man fremtoningspræget - i dette tilfælde blodtypen som den falder ud i rutineundersøgelsen i laboratoriet og som den står anført på blodtypesvaret. Ved genotypen forstår man summen af de gener, som bestemmer fænotypen (fx generne A/O).

Sammenhæng mellem ABO-fænotyper og –genotyper:

Blodtype (fænotype) Genotype
O O/O
A A/O eller A/A
B B/O eller B/B
AB A/B

Individer, som har to ens gener (fx A/A) kaldes homozygote med hensyn til egenskaben A, og personer som har to forskellige gener (A/O) kaldes heterozygote.

En homozygot A person vil altid afgive et A gen til sit afkom, medens en heterozygot A person i 50% af tilfældene vil afgive et A gen og i de andre 50% afgive et O gen.

En mand og en kvinde af henholdsvis type A og B eller A og A kan godt få et barn af blodtype 0, hvis de begge er heterozygote. En kvinde af blodtype O, som får et barn af type A eller B, må nødvendigvis have en mand af type A resp. B eller type AB som fader til barnet. En mand af blodtype O er udelukket som fader. Det er sådanne genetiske resonementer, der ligger til grund for anvendelse af blodtypesystemer i faderskabssager.

...fra denne side:

http://www.videnomblod.dk/sider/tekst.htm

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 15:20

Ja, dvs. at mine forældre er B eller AB, ikke?
og mht. rhesus, så skal begge forældre have mindst ét rhesus negativ gen, så vidt jeg husker?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-01-08 15:37

Hvad nu hvis dine forældre har C+ eller C--.
Er du nu sikke på at du ike er kunstig lavet??????????

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 15:45

jep, jeg rimlig sikker...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-08 15:47

Kender du ikke dine forældres blodtyper?

Jeg går ud fra, at du spekulerer i, om en af dem ikke er din forælder..

Det giver mere mening at kikke på, om et menneske med given blodtype KAN være din forælder.. -Fremfor at gennemgå ALLE de muligheder der kunne være for dine forældres blodtyper..

I sidste ende får du kun sikkerhed for om dine forældre er dine forældre ved en DNA-test..

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 16:02

Haha,, hvor er I dog morsomme... Men det giver vist nok også lidt mening, man ved jo aldrig om ens forældre er ens rigtige forældre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-08 16:24

...næ... Man kan aldrig vide..... En del børn BLIVER jo forbyttet på hospitalet... Det bliver bare sjældent opdaget.. Eller man kan være adopteret uden at vide det... Eller mor kan have haft et sidespring... --Det kan far sikkert osse, men det sætter jo næppe spor i din blodtype..

Tak for accepten af mit svar.. Forhåbentlig får du afklaret, hvad du var i tvivl om..