/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Enzymer
Fra : Malfoy
Vist : 1794 gange
104 point
Dato : 03-01-08 19:48

Hejsa
Håber der er nogle der kan hjælpe med følgende spørgsmål:

1) Hvad er det der er fælles for alle enzymer?
2) Hvilke stoffer er normalt nødvendige for enzymprocesser?
3) Hvad er forskellen på substrat og coenzymer?
4) Hvad er forskellen på coenzym og metalioner i forbindelse med enzymer?
5) Hvilken enzymgruppe hører sucrase til?
6) Hvordan påvirkes enzymer af temperatur?
7) Hvilke enzymer fungerer godt ved en neutral pH?
8) Hvorfor danner mavesækkens celler pepsinogen i stedet for pepsin?
9) Hvordan kan enzymgifte være nyttige?

På forhånd mange tak,
Malfoy

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-08 20:04

Vi er ikke her for at lave dine lektier.
Forstået?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-08 20:04

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 16
- Annullerede 5
- Slettede 0
Ialt 22

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 03-01-08 20:06

Teil: Nej!

Andre: Jeg er gået igang med at lede efter svarene i de udleverede ark fra min lærer. Så i behøver ikke komme med bud FØR jeg har lagt min egen ind.

Malfoy

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-08 20:07

Farvel med dig.

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 03-01-08 20:08

Teil: Farvel med dig selv :)

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 114 point
Dato : 03-01-08 20:31

1)Hvad er det der er fælles for alle enzymer?
Det er biologiske katalysatorer (igangsættere)

2) Hvilke stoffer er normalt nødvendige for enzymprocesser?
Der skal forekomme et substrat, som enzymet kan virke på

3) Hvad er forskellen på substrat og coenzymer?
Enzymet virker på Substratet og co enzymet hjælper enzymet med at virke på substratet

5) Hvilken enzymgruppe hører sucrase til?
amylaser

6) Hvordan påvirkes enzymer af temperatur?
Meget forskelligt. umuligt at svare på uden at vide eksakt hvilke

Hey....det er lidt af en opgave du er ude i...håber at nogle er i stand til at svare på dine spørgsmål...især nr. 6 er umulig at svare på...

Ziggy99

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 03-01-08 21:20

Sådan :)
Her er mit eget bud: http://peecee.dk/upload/view/88229

Malfoy

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 03-01-08 21:21

9....Antabus

Hvis du ønsker en total report må du kaske lidt flere p ind

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 03-01-08 21:25

ziggy99: Nahh det er ikke fordi jeg vil have i skal lave lektierne. Synes bare der er noget jeg har behov for at få uddybet :) Desuden er det de 84 point de eneste jeg har på kontoen :) Jeg kan da godt ligge de 20 ind jeg får imorgen for det du har lavet til mig allerede nu :)

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 03-01-08 21:42

Hvordan kan enzymer hæmmes?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 03-01-08 21:50

He he godt ord igen...

Inhibitor......

...og spar din point...jeg er ganske ligeglad

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 03-01-08 21:51

ziggy99: Pointene er jeg faktisk også ligeglad med. Jeg plejer bare at sætte alle de pint jeg har ind på det spørgsmål jeg forsøger at finde svar på :)

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 03-01-08 21:58

Inhibitor......? Kunne du uddybe det?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 03-01-08 22:21

--------------------------------------------------------------------------------
En Inhibitor går ind og sætter sig på de aktive steder på substratet som så forhindrer enzymet i at virke...

Nogle inhibitorer kan måske også sætte sig på enzymet og dermed forhindre processen..

Ziggy99

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-08 08:09

Flolt ziggy at du kunne lave Malfoys lektier, så alle kunne se hvor dygtig du er. Idiot

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 09:46

stikker sin grønne i alting oh ak oh ve
Den blå ka sku sige andet en dumme ting hurrah
den røde der ellers til tider sigermeget sjovt/brugbart er lige nu en at hører på
Den gule fisk (med lidt god vilje) er over jeres måde at vær på

Malfoy jeg håber ikke at de har skræmt dig helt væk og at de alle tre lige skal blande sig (den blå ovenikøbet på en flink måde) er mere et tilfælde end normen her i Kanduforummet og jeg er sku flov over de to af dems opførsel og nu skal du bare hører deres ramaskrig (eller måske ikke netop fordi jeg skriver det.
Undskyld at jeg blander mig i denne tråd Malfoy da jeg intet ved om enzymer og du har jo pudsigt nok (læs ovenstående) fået hjælp af den blå forvandlingskugle

Mvh Sune og hav et godt år

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 09:51

Og dine poeint skal du sku bare holde for dig selv
Det med at der skal flere ind i spørgsmålet er ikke en ny bemærkning fra Den blå forvandlingskugle Der oven i købet besudler en rockstjerne med sin ofte lede utiltalende måde at være på

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-08 10:18

Ohhhh Sunowickski du, Guds gave til den uoplyste menneskehed.

Hvad skulle Kandu dog gøre uden din tilstedeværelse. Du som skarpt som en ragekniv kan skære igennem med dine laserstyrede analytiske evner, og på et nanosek. finde en bruger som uvedkommende og nævenyttigt blander sig i en tråd, uden at tilføre tråden noget nyttigt.

Vedkommendes, samt andre i tråden nævnte, utilgivelige stjernestupide handling, kunne have været undgået, hvis blot de havde fulgte din ualmindelige, uselviske og pinlig korrekte kommentarmetodik, ved aldrig at gå ind i en tråd, uden at tilføre den noget, som ikke fjerner fokus fra trådens oprindelige emne. Det er en tårefremkaldende fryd for øjet at se

Tak Sune.
Tak fordi du er til
Tak fordi du gider spilde din tid på os den uvidende pøbel
Tak for dit heltemodige forsvar af den lille mand på gulvet, som ikke selv kan forsvare sig
Tak er kun et fattigt ord

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 10:29

Ned i flasken med Klamme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-08 10:30

Og proppen på..... Terrorist

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-08 10:31

Nå nu vil Klamme Klumme ha en Klemme Velbekomme

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 10:34

For dem der ikke sku vide hvad jeg snakker er der en tråd her http://www.kandu.dk/Spg114808.aspx

Hav en god dag

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-01-08 10:35

Hvorfor ikke bare hjælpe - også hvis det er lektiehjælp. Nogle gange fremmer det jo forståelsen hos spørgeren - og hvis ikke, ja, så får spørgeren sandsynligvis et problem ved eksamen.

Har man ikke noget at bidrage med til problemløsningen, så hold kæft!

Uden at vide det med sikkerhed, så har dog en svag formodning om, at hverken Teil, Klumme eller Sunowich har nogen anelse om, hvad der egentlig spørges til.

Jeg følger tråden for at blive lidt klogere, da enzymernes virkemåde er ret interessant - min viden begrænser sig dog til "populær" viden om enzymers overordnede virkemåde, og jeg kan derfor ikke bidrage til problemløsningen.

"Populær" og letforståelig viden kan bl.a. tilegnes via Novozymes sider....
http://www.novozymes.com/da/MainStructure/OurScience/Used+everywhere/

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-01-08 10:36
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-08 10:38

Berpox

Citat
Uden at vide det med sikkerhed, så har dog en svag formodning om, at hverken Teil, Klumme eller Sunowich har nogen anelse om, hvad der egentlig spørges til.

Jo jo... det ved jeg da, jeg skal bl.a bruge enzymer nu, når jeg indtager min frokost

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-01-08 10:46

Sikkert Klumme - men hvilke enzymer? Og hvilke stoffer i din frokost kan fremme omdannelsen/nedbrydelse i mavesækken? Og hvilke kan hæmme den? Kan du svare? Jeg kan ikke...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 10:48

berbox udtaler du dig uden at læse ordentligt du skriver bla. :Sunowich har nogen anelse om, hvad der egentlig spørges til:
Jeg skrev: Undskyld at jeg blander mig i denne tråd Malfoy da jeg intet ved om enzymer og du har jo pudsigt nok (læs ovenstående) fået hjælp af den blå forvandlingskugle:

og jo jeg læser skam de vise ord om enzymer og trods min alder ka jeg lærer noget

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 10:50

Og irriteres bare af de altid og til tider ukloge bemærkninger fra de i spørgsmålet omtalte personer

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-01-08 11:09

Ja, undskyld Sunowich - jeg ved godt, at du ikke var ude på at ramme malfoy - men du kom alligevel med i gruppen af "enzym-uvidende" da der ikke var nogen som helst bidrag til løsningen i dine indlæg. Men det er da godt og betryggende, at du i lighed med undertegnede ikke straks farer i flæsket på en spørger, bare det lugter lidt af en uddannelsesrelateret opgave.....jeg bliver nemlig også grundigt irriteret på alle de "dumsmarte bemærkninger" der jævnligt og med spredhagl placeres i alle mulige spørgsmålskategorier....

Så sunowich - ingen offensiv fra min side, bare rolig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-08 11:34

Berpox
Nej det kan jeg heller ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-08 11:54

I dette link står der meget om enzymer

bl.a.

Enzymhæmning: Irreversibel

Enzymhæmning: Kompetitiv

Enzymhæmning: Non-kompetitiv

Enzymnavngivning

Enzymnomenklatur

http://www.biosite.dk/leksikon/leksikon.htm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-08 12:24

Takker og bukker
og hermed ikke flere bogstaver fra mig i denne tråd Meen følger med alligevel
Hav det godt alle sammen

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 04-01-08 15:46

Hel Alle!
Jeg ved ærlig talt ikke, hvad i snakker om. Men i hvert fald kan jeg da fortælle jer, at jeg har lavet mine lektier SELV.

Malfoy

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-01-08 16:15

Hej malfoy - det regnede jeg også med at du gjorde - især efter dit indlæg kl. 20.06 i aftes....
Og det er aldrig forkert at spørge.

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 04-01-08 16:16

berpox:

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 04-01-08 23:49

Egentlig ville jeg gerne hjælpe videre, men når psykopater gør denne tråd til et chatrum for latterlige individer...så står jeg af...men seriøse henvendelser kan stilles på min PM...og det koster ikke..har aldrig gjort, men synes blot, at omfanget et vældigt......

Ziggy99

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-08 23:51

Citat
psykopater

Halløjsa. Det må jeg nok sige...Du er osse psykolog. Altså altså

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-01-08 00:26

Jeg er psykolog nok til at konstatere, at du ikke bidrager til nogensomhelst løsning til stillede spørgsmål, men blot prøver at få kontakt til andre skabninger der som du selv savner det fælesskab som en familie eller venner normalt kan tilføre et harmonisk liv....der er masser af tilbud til at gøre din tilværelse tålelig, men opret en tråd og jeg vil guide dig.

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-01-08 01:05

Uha det er sjovt...hva...naaj hvor alle griner...sølle pjok

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-08 01:16

Citat
Jeg er psykolog nok til at konstatere, at du ikke bidrager til nogensomhelst løsning til stillede spørgsmål, men blot prøver at få kontakt til andre skabninger der som du selv savner det fælesskab som en familie eller venner normalt kan tilføre et harmonisk liv....der er masser af tilbud til at gøre din tilværelse tålelig = psykopat.

IDIOT

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-01-08 01:45

Wow...Man kan klippe/klistre..kalde andre for idiot ...fremgang, men har du gjort dig tanker om hvorfor du kalder mig idiot??

At du citerer og laver grimme fjæs indikerer jo ikke ligefrem at du har noget at indvende, andet end du er lidt primitiv i din fremgangsmåde ...du er lidt ensom ikke...indrøm det nu...jeg kan jo ikke erstatte det liv som burde være alle forundt...

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-01-08 02:04

...og frem for alt...hvad fanden laver du i en tråd du ikke kan bidrage med andet end dit latterlige smalltalk. Min videre deltagelse foregår via PM...din startede aldrig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-08 02:24

Skal vi ikke være enige om, at jeg, og kun jeg, skriver hvor det passer mig. Det har du ingen indflydese på, og kan heller ikke få det. IDIOT

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 05-01-08 02:25

Klumme: Hvorfor sætter du dig ikke bare et andet sted.... Og skriver en KLUMME? Du har alligevel ikke bidraget med noget her - andet ed ****.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-08 02:27

Skal du ikke bare lukke din tråd. Nu har du jo fået det du kom efter??

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 05-01-08 02:28

Klumme: Jo vil da gerne lukke den - men hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 05-01-08 02:28

Klumme: jeg tror bare jeg accepter et svar - det er altid lettest :)

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 05-01-08 02:30

Tusind tak for svaret ziggy99

Og tak til ALLE andre der var med til at "diskutere enzymer"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-08 02:32

LOOOOL Hvordan du lukker ?? Det får du lige twiggy til at forklare dig.

Jeg kan se at du er slemt på den, hvis Kandu lukker. Du har 16 sp. hvoraf de 9 er lektier du skal have lavet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-08 02:35

HEHE Du kunne lige så godt have givet dig selv point. Dine svar var lige så rigtige. hvis du altså ikke har skrevet af. UPS.

Og din mentor er blevet tøsefornærmet, så hun kommer her ikke mere skrev hun.
Citat
Min videre deltagelse foregår via PM
LOOL IDIOT

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-08 02:50

Jeg talte forkert før. Det er 15 ud af 17 sp. som er lektier du skal have lavet Det blir noget af en opgave, når du skal ha alle de mennesker, som har været så søde at lave dine lektiet, med til eksamen

1. Differentialregning
2. CO2-emissionsfaktoren
3. Opgave om differentialligning!
4. Opgave om differentialligning!
5. Lille matematikopgave!
6. Rettelse af kort tysk stil
7. Binomialfordeling
8. Sandsynlighed & Statistik
9. Sandsynlighedfordeling
10.Forklaring af nogle "ord
11.Magneter
12.Omsætning af fed
13.Odalisk skønhed
14.Enzymer
15.Kemi opgaver om fedtstoffer