/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Rygning - FEV1 og FVC
Fra : Bowie112
Vist : 886 gange
300 point
Dato : 18-12-07 16:04

Hey jeg skriver studieretningsprojekt om rygning og motion...

Jeg har så fået en tabel hvor jeg skal beskrive rygning i forhold til ikke rygning med henblik på motion..

Af skemaet fremgår det at folk der slet ingen motion dyrker, har laver FEV1 og lavere FVC end rygere, (det er en lille smule). Det vil altså sige at rygere der dyrker motion har større FEV1 og FVC end folk der ikke ryger.

Hvordan kan dette lade sig gøre??

FEV1 = Det forcerede ekspirationsvolumen
FVC = Den forcerede vitalkapacitet

Håber der en der kan hjælpe...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-12-07 16:08

Det lyder somom mennesker der ikke dyrker motion har dårligere lungefunktion end rygere der motionere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 16:39

Det er ren logik.....

Lavere FVC og FEV1 vil først optræde efter en årrække..... (derfor virker motionen på korttidsrygere)

Så det kommer jo HELT an på HVILKE rygere du snakker om...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 16:41

Så man kunne jo også konkludere at det er sundere at ryge men motion end ikke ryge uden

Som at sammenligne æbler med bananer.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 16:42

men motion = med motion, skulle der stå...

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 18-12-07 16:57

Jeg tror jeg har formulerede det forkert..

Det jeg svar jeg leder efter, har noget at gøre med hvordan man kan forbedre inspirationsvolumen.. FEV1 og FVC

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-12-07 16:58

det gør man netop ved belastning, fx motion

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 16:59

Det behøver du da ikke lede efter - bare dyrk motion..... Så stiger det automatisk....

Kræver selvfølgelig at du har normale sunde lunger....

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 18-12-07 17:01

Ja men hvad er det der sker, sådan rent biologisk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 17:02

I forhold til HVAD ????

Ved du hvad de betegnelser du kommer med BETYDER ????

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 18-12-07 17:04

JAAAA :)

Hvordan kan det være at FEV1 og FVC forøges ved motion..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 17:05

En ryger der f.eks. "kun" har røget et år vil kunne opnå NÆSTEN de samme tal som en ikke ryger....

Men hen af vejen går det jo galt - det er det motionen kan dæmpe en anelse på i forhold til en ikke ryger der IKKE dyrker motion

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-12-07 17:05

Du skal sætte dig ind i lungens funktion og vejrtrækningens betydning for kroppen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 17:06

Citat
Hvordan kan det være at FEV1 og FVC forøges ved motion..

Af den simple årsag at du BELASTER dine lunger mere ved motion... (og dermed træner dem op til at yde mere)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-12-07 17:06

vinger af, held og lykke med opgaven.

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 18-12-07 17:08

okay, nu er vi inde på noget af det rigtige...

På hvilket måde yder lungerne så mere efter belastning?
Altså bliver de bare mere effektive?
Jeg ved at selve alveolerne ikke vokser eller sådan?

Det er sådan et svar jeg leder efter..

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 18-12-07 17:09

Hehe tusinde tak..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 17:12

Hele din krop bliver mere optimeret af motion....

Det er da logik for burhøns....

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 18-12-07 17:19

Nu er jeg hverken en burhøne eller en burhane,
Men ja selvfølgelig er det da klart...
Men Jeg syntes ikke helt du er i stand til at forklare den fysiologiske forklaring på at hvorfor ens lunger bliver mere optimeret...

Har jeg ret?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-07 17:35

Nej - du har IKKE ret - det må være din forståelse

Puster du en ballon op ofte nok skrumper den ikke længere ind til det den engang var...

Hele din lungefunktion vokser ved motion....

Hvad er det du IKKE forstår ????

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 18-12-07 17:36

HVordan vokser den? på hvilken måde+

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 150 point
Dato : 18-12-07 17:45

Citat
Lungevævet er elastisk, og vil forsøge at trække sig mest muligt sammen, mens brystkassen er mere ueftergivelig. Resultatet er en balance mellem de kræfter der trækker indad og de kræfter der trækker udad. Da væsken mellem de to hinder i lungesækken ikke kan udvides, bliver der som en konsekvens heraf undertryk mellem de to hinder. Udvides brystkassens rumfang vil lungerne følge med.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-12-07 10:35

Jeg er efter 4 dages stop med hjælp fra Nicorette allerede i stand til at mærke en forbedring af min lungekapacitet Og er også begyndt at spytte en sær blanding af af div efterladenskaber fra tobakken son nærmest ligner Tjære/asfalt sååååe nu det sku slut Fik i den Skandinavisk tobak & ko Slut med at være

Ved godt det ikke hjælper på din fine afhandling Undskyld men det er en hjælp for mig selv om ikke andet
Hav en rigtig afstressende 4 dage til jul dag

Hilsen Sunowich

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 20-12-07 15:34

Jeg tror selv jeg fandt ud af spørgsmålet.. Hos raske personer, bliver denne funtion ikke meget forbedret, men dog kan motion, og træning af mellemgulvet og andre muskler hjælpe lidt på det.. Rygere mister dele af lungevævet, og derfor falder funtionen så også.. Hvem skal jeg give point til?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-12-07 17:10

Jeg syns du sku gi dem til refi ha har næsten ikke nogle nej spøg til side men jeg syns refi skal have dem da han da har brugt en masse tid på det og ikke bare koomet med en kort intetsigende bemærkning

Mvh Og god jul Sunowich

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 21-12-07 00:05

God idé
Og god jul

Godkendelse af svar
Fra : Bowie112

Dato : 21-12-07 00:06

Tak for svaret refi.