/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
hvor gammel?
Fra : Genesee
Vist : 1160 gange
50 point
Dato : 11-12-07 19:48

Jeg tænkte lige på noget.
Det er jo ulovligt at gå i seng med en person, hvis man er under 15. Men er det så også ulovligt at kysse med en person, hvis man er under 15?

F.eks. hvis en pige på 14 var vild med en dreng på 28, måtte de så gerne kysse, eller ville det så være lige så ulovligt, som hvis de gik i seng med hinanden???

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 60 point
Dato : 11-12-07 19:55

HMMM du er en gammel gris men jeg tror ikker det er ulovlig

Kommentar
Fra : iah

Dato : 11-12-07 20:06

Citat
Det er jo ulovligt at gå i seng med en person, hvis man er under 15. Men er det så også ulovligt at kysse med en person, hvis man er under 15?

Hvor gammel er du selv siden du spørger sådan?

Indtil du fylder 18 år bestemmer dine forældre - i princippet - om du må have seksuel omgang med andre og nogenlunde jævnaldrende. Strengt juridisk er det en del af dine forældres omsorgspligt over for dig og dermed af deres såkaldte forældremyndighed.

Men i virkelighedens verden retter kun få unge sig efter forældrenes beslutninger på netop dette punkt, og blandt andet derfor indfører straffeloven en såkaldt seksuel lavalder på 15 år.

Straffelovens § 222 bestemmer følgende:

Stk. 1. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 8 år.
Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan straffen stige til fængsel indtil 12 år.

Efter reglens ordlyd kan fx en 15-årig dreng straffes, såfremt han går i seng med en pige på 14 år og ti måneder. Men sådan benyttes reglen ikke, idet anklagemyndigheden aldrig vil rejse tiltale i sager, hvor det er nogenlunde jævnaldrende, som har samleje med hinanden!

Derimod skal reglen beskytte unge og seksuelt uerfarne - eller mindre erfarne - mod ældre og mere seksuelt modne personer.
Eksempelvis at en mand på 25 år har samleje med en pige på 14 år.

En eventuel straf vil altid kun kunne ramme den ældre person, der har samleje med dig. Men har du løjet dig ældre - eller på anden måde givet indtryk af, at du var ældre - vil den anden person måske ikke kunne straffes. I hvert fald ikke hvis vedkommende med god grund har kunnet tro, du var måske 17 i stedet for knap 15 år gammel.

Straffeloven beskytter dig også mod at blive 'forført' af en betydeligt ældre person end dig, efter du er blevet 15 år, og indtil du juridisk set bliver voksen, dvs. fylder 18 år. Hvis en sådan person groft misbruger sin alder og erfaring til at 'forføre' dig - og dermed have samleje med dig - kan vedkommende straffes med 'fængsel indtil fire år'.

Som der står.
Du må ikke have sex når du er under 18, med mindre dine forældre har givet dig lov.
Siden mange unge ikke lytter til deres forældre, har de indført denne lov for at forhindre børn i at have sex.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:13

Nu bliver der ikke talt oo sex men kys gogt nok 28-14 og kan ikke se noget ulovligt i det så længemaqn holder sig til kysserriet

Godkendelse af svar
Fra : Genesee

Dato : 11-12-07 20:14

Tak for svaret dr_dem. Jeg tror nærmere at det er dig der er en gammel gris

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:16

Jeg er gammel men ikke en gris er en og har

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:17

Takker

Kommentar
Fra : Genesee

Dato : 11-12-07 20:18

iah jeg ved godt at det er ulovligt at gå i seng med en når man er under 15, det var ikke det der var spørgsmålet..

Spørgsmålet var om det så også er ulovligt at kysse?
bliver at kysse med en person også opfattet som sexuel omgang hvis man kan kalde det det... ?

Kommentar
Fra : Genesee

Dato : 11-12-07 20:19

dr_dem er du nu sikker på, at du ikke er en gris? Jeg ved jo ikke, hvordan du ser ud irl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-07 20:23

Citat
F.eks. hvis en pige på 14 var vild med en dreng på 28, måtte de så gerne kysse, eller ville det så være lige så ulovligt, som hvis de gik i seng med hinanden???

Nu er en person på 28 altså ikke nogen "dreng", men en voksen mand.....også selv om mange mænd er "drenge" hele livet

Og så kommer det selvfølgelig an på kysseriets art.....der er jo forskel på om "onkel Hans på 28" kysser sin niece godnat med et lille kys på kinden, eller om det er "liderlige Hans på 28" der storsnaver med en "lille lækker sild på 14".

Det første er ok, det andet er ikke så smart

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:23

Alle de niecer jeg har, kysser da mig når jeg ser dem, skal jeg så straffes, og nogle af den er under 15 år

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-12-07 20:25

Det erikke ulovligt - højst dejligt

Kommentar
Fra : Genesee

Dato : 11-12-07 20:26

okay det med dreng: min fejl

Dova, jeg må sige, at jeg rigtig godt kan lide din "onkel Hans på 28" & "liderlige Hans på 28" & "lille lækker sild på 14"

Kommentar
Fra : iah

Dato : 11-12-07 20:26

Citat
Alle de niecer jeg har, kysser da mig når jeg ser dem, skal jeg så straffes, og nogle af den er under 15 år

Det er jo, som du selv gør opmærksom på - IKKE ULOVLIGT- et kys betragtes ikke som en seksuel handling.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:27

Og nej ikke snaver

Citat
dr_dem er du nu sikker på, at du ikke er en gris? Jeg ved jo ikke, hvordan du ser ud irl

Kik på mit billed det er mig der sover der

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:29

OK jeg giger haldelen til DOVA

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:30

giger=giver

Kommentar
Fra : Genesee

Dato : 11-12-07 20:31

ikke for noget dr_dem men du sover på en sjov måde

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:34
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:37

Citat
ikke for noget dr_dem men du sover på en sjov måde

Ja da nogle gange er der en sofa på ryggen af mig andre gange er det min seng og jeg snorker sikkert og ellers ved jeg ik hvor du vil hen

Kommentar
Fra : Genesee

Dato : 11-12-07 20:39

det var helt korrekt svaret..

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:43

Kender du mig?????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 20:55
Kommentar
Fra : Genesee

Dato : 11-12-07 21:09

nej.. men jeg ville bare være venlig mod dig og så sige noget sjov fordi du virkede forvirret..

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 21:14

http://www.kandu.dk/Spg113820.aspx

NAAAJ så skal du stå tidlig op lige som mig (for at tisse)