/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Harddisk smadret ?
Fra : Jesper_wood
Vist : 532 gange
100 point
Dato : 10-12-07 19:15

Hejsa,

Efter jeg kom hjem fra arbejde, kan min com ikke finde min eksterne HD.
Har prøvet at tage USB-stikket ud og sætte det i igen, ingen ting sker.
Jeg prøvede derefter at "finde ny hardware" den kunne finde den, men skriver "enheden kunne ikke starte"

Det er en:
Maxtor 320GB
USB 2.0

Kan jeg gøre andet ? Vil helst ikke miste alle de data som er på den....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 19:22

Der er vel ingen strøm til den....

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 19:24

Sorry refi, glemte jeg at skrive...

Alle ledninger er tilsluttet og den lyser.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-07 19:25

Husk harddiske er sarte.
Når de kører virker de som gyroer, og fet er hård kost for lejer, skiver og hoveder hvis man bevæger dem. I sær hvis man drejer aksen.
Er du sikker på at der er strøm til at starte disken ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 19:25

Ja - så er der jo ikke meget at gøre.....

Kører den ikke kan data IKKE reddes....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-07 19:26

Ta en kig i enhedshåndtering

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 19:26

Den har stået samme sted i ca 6mdr nu uden problemer.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 19:27

Det kunne også være din USB der er stået af????????????????????????

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 19:28

Har prøvet at skifte USB-port stadig ingen ting.
Hvad skal se se efter i enhedshåndtering ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-07 19:29

Hvilken retning fejlen ligger, pc eller HD

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 19:31

Ved ikke lige hva du mener med det Teil

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 19:35

NEEEJ MEEN USB porten skal ha ting og sager fra bother brættet og der kunne måske være sket noget (det er sket for mig selv om man ikke kan se det nogle steder)

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 19:36

Det eneste jeg kan se i enhedshåndtering er denne besked "Enheden kan ikke starte. (Kode 10)" Og som altid hjælper "fejlfinding" ikke en hat.

Skal jeg virkelig ud og købe en ny ?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 19:38

bother brættet = Mother brættet

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 19:38

Kan godt tilslutte andre ting i USB-porten, og alle andre USB-ting enheder virker uden prob

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 19:39

Ps: jeg har ingen kat

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 10-12-07 19:39

Hvis alt andet glipper, ka' du jo prøve at pille harddisken ud af boksen
og tilslutte den på almindelig vis (IDE eller SATA)
Hvis det er selve USB boxen der er i udu, kan du redde dine data den vej.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 19:40

Citat
Kan godt tilslutte andre ting i USB-porten, og alle andre USB-ting enheder virker uden prob

Kan så ikke hvis USB porten ikke virker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 19:41

Jep....

Og så kan du jo gemme den gamle hvis den nye laver det samme - så er det jo ikke disken der fejler noget

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 19:41

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Hvis alt andet glipper, ka' du jo prøve at pille harddisken ud af boksen
og tilslutte den på almindelig vis (IDE eller SATA)
Hvis det er selve USB boxen der er i udu, kan du redde dine data den vej.

Nemlig

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 19:46

Er der en guide til at tage den ud ad "kassen" vil nødigt smadre mere med mine pølsefingre

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 19:52

Læste lige dette på maxtor's hjemmeside:

If Code 10 appears, the drive has most probably failed. Verify by trying the drive with another USB cable or port, or on another computer. You can begin a drive replacement order online.

Nederen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-12-07 19:53

Nej, en guide finder du næppe.
Men der må jo sidde et par skruer. (De skal nok drejes venstre om for at få dem ud)
Hvis du ikke har mod/forstand på det, bør du nok finde en nørd i din omgangskreds. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 19:54

Komputere er følsomt udstyr og holder IKKE evigt....

Det samme gælder medier.....

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-12-07 19:55

Du bor ikke tilfældigvis i nærheden af Sønderborg, Vel ?
Så kunne vi nemt få den kringlet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-12-07 20:06

Citat
Komputere er følsomt udstyr og holder IKKE evigt....

Og det er sæ'fø'li' derfor, man altid husker at tage backup. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 20:11

Succes !!!!!!!!!!
Fik lortet skilt ad, sat den i som intern HD. Alt virker som det skal

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-12-07 20:16

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-07 20:18

Citat
Succes !!!!!!!!!!

Godt gjort.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 20:19

Citat
Er der en guide til at tage den ud ad "kassen" vil nødigt smadre mere med mine pølsefingre

Ok HAR du flere computer?????

Hvis du har, så sæt den som slave i en anden computer.

OG reri og Gambrinus gå hen i jeres kurv og bliv der,

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 20:21

Så er du ved at være en nørd

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-12-07 20:23

Hva'ba'va'?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-07 20:23

Du døbes til nørd af første grad.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 20:24

GLEMTE LIGE NOGET
Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Succes !!!!!!!!!!
Fik lortet skilt ad, sat den i som intern HD. Alt virker som det skal

Citat
Så er du ved at være en nørd

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 10-12-07 20:25

Ser da frem til at blive "fuldblods" nørd
Ej, har nemlig aldrig pillet inde i en com, er lidt bedre til software og deslige.
Men der ender nok med at Gambrinus for point da han havde "løsningen".
Takker for de hurtige svar...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 10-12-07 20:27

Gambrinus skal intet ha har skal blive i sin kurv LÆG DIG

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-12-07 22:25

Ja det kan lykkes en gang i mellem

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 12-12-07 08:31

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-03-08 18:42

Her har du benforbindelserne på stikket til bundkortet :

20 polet :
http://www.hardwarebook.info/ATX_Power_Supply
Her er det den grønne ledning ben 14 der skal lægges til stel (En af de sorte ledninger)

24 polet :
http://www.hardwarebook.info/ATX_v2.2_Power_Supply
Her er det den grønne ledning ben 16 der skal lægges til stel (En af de sorte ledninger)
Gambrinus