/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
ampere i transformator
Fra : jes-a
Vist : 591 gange
50 point
Dato : 01-12-07 01:07

Har fundet en transformator i skuffen, som omformer 220 volt til 12 volt, men der står intet om ampere. Hvordan finder jeg ud af hvor mange ampere der kan trækkes på den?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-07 01:32

Der bør også stå mA for milli-ampere, eller VA for Volt*ampere

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-12-07 01:39

Hvad har den været brugt til ?
Og hvorfor står der så ikke lige noget om amp. Står der så noget om VA ?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-12-07 07:33

Ja, hvad har den været brugt til?? Er der nogen typr nr. på den?? fabrikant??

Der kan også feks. stå vedr udgangen 12 V 18 W (eller VA).

Du må komme med lidt mere, hvis vi skal hjælpe dig videre.

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 09:24

smid et billede ind på peece.dk
http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=1

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-12-07 11:08

Nej, der står intet anden end ud og ind spænding skrevet med grøn tusch på det grå plastikhus den er støbt i. Jeg husker ikke hvad den har været brugt til.

Kan størrelsen røbe noget om en transformators kapacitet? Den måler ca. 5x6x4cm.

Er der for stor risiko ved at prøve sig frem med at trække forskellige strømstyrker ud og mærke om den bliver for varm?

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-12-07 12:24

Ja gør det !

Belast den med en 24 ohm 6w modstand det gir ½ A se om ikke det går.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-12-07 18:51

Jeg fik ikke skrevet at der på en lille mærkat på toppen står nummeret 13351. Men går ud fra det bare er et varenummer fra der hvor den er købt.

Fandt iøvrigt endnu en lille transformator i den sidste skuffe(er ved at rydde op). På den står intet ud over koden 5421V stemplet ind i metalhuset. Er det så et nummer der kan fortælle noget om den?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 20:01

Hvis den er fra Dantrafo i Horsens kan det nr hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-12-07 20:15

Vil det ikke være nemmere at oplyse os om, hvad du skal bruge den til.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Bentgalten

Dato : 26-12-07 13:33

Hej
Tværsnitsarealet af jernet som spolen omslutter kan med en vis rimelighed tages som udtryk for transformatorens evne til at overføre effekt.
Areal (i kvadratcentimeter) ganget med sig selv = effekt i Watt.

Eksempel:
arealet er 8 kvadratcentimeter, transformatoren kan derfor overføre 64 watt.
sekundærspændingen er 32 volt, transformatoren kan derfor levere 2 ampere.

Et endeligt tjek kan man foretage ved at belaste transformatoren med den pågældende strøm.
Hvis den kan arbejde uafbrudt i 30 minutter og stadig er under 50 grader varm kan den holde til det.

Husk at anbringe den i en forsvarlig kasse, 230volt terminalerne er farlige at røre ved!
Med venlig hilsen
Bent

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-01-08 23:46

Tak, det havde været en måde at finde ud af amparene på. Men nu kan jeg ikke se jernet, da det hele er støbt ind i et plastikhus på 5x6 cm.

Jeg kunne godt tænke mig at bruge denne til at omforme 230v til 110v 1,6 A.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-01-08 07:43

HVAD !!!!!!!

Du skriver:
Citat
Har fundet en transformator i skuffen, som omformer 220 volt til 12 volt

Hvis den giver 12 volt ud, kan du da ikke lave det om til 110 volt ud !!! som du skriver her:
Citat
Jeg kunne godt tænke mig at bruge denne til at omforme 230v til 110v 1,6 A.

iøvrigt skal den så være på (110 X 1,6) 176 VA (180 VA)

Af de trafoer (indstøbte) jeg lige kan finde, er den ikke over 15 VA, med de mål du angiver (5X6 Cm.)

Jeg har fundet en trafo, der kan det du efterlyser, (230/110 V 1,6 A). Den kan lidt mere, nemlig 2 A ud, men det er den mindste jeg kan finde. Den vejer iøvrigt 1,9 Kg.!!!!

MVH