/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Freelance
Fra : Clemme_dk
Vist : 2009 gange
200 point
Dato : 23-11-07 12:23

Hej

Jeg er blevet opfordret til at leje mig ud som freelance til div arbejdsopgaver, på ren timeløns basis. Det skal siges at jeg er alm lønmodtager. Indtjeningen som freelance vil variere meget i løbet af året (kan nemt være 6 mdr uden nogen aktivitet) Men i mindre perioder vil der være store aktivitet ca 15-40.000,- Jeg har ingen udgifter til opstart i første omgang.
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med:

1)Hvordan får jeg nemmest udbetalt løn til mig selv?
2)Hvordan sikre jeg mig at betaling af skat, AM osv bliver regnet korrekt ud?
3)Kan jeg trække moms fra ved indkøb af værktøj selvom jeg ikke er momsregistret, eller på anden måde have fordel af at gennem faktura på indkøb?

VH
Clemme

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-11-07 12:28

Mon din arbejdsgiver vil spare penge på den måde.
Hvis du ikke har flere "kunder" i baglommen så vend lige
skråen en gang til.

Kommentar
Fra : Clemme_dk

Dato : 23-11-07 13:24

Det er ikke min normale arbejdsgiver jeg skal udføre freelance arbejdet for.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-11-07 13:37

Citat
som freelance til div arbejdsopgaver, på ren timeløns basis.

Er det en ansættelse eller mener de du skal arbejde som selvstændig.
Du skal jo være momsregistreret som selvstændig.

Kommentar
Fra : Clemme_dk

Dato : 23-11-07 13:44

Der er ikke tale om en ansættelse. Jeg arbejdet for et helt andet firma nu, men der har jeg et par mdr om året hvor jeg er "fritstillede" det er så i den tid jeg gerne vil arbejde som freelance.
Det freelance arbejde jeg så udføre, kunne jeg anføre som en b-inkomst. Men hvad for nogen regler glæder så, hvis jeg vælger den løsning?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-07 13:52

Det er sTADIG a-indkomst hvis du er timelønnet...
Om du kalder det freelance eller vikar (det er jo i realiteten det du er) ændrer ikke noget....

Vil du gøre dig selvstændig er historien en helt anden.....

Moms kan du glemme alt om medmindre du er selvstændig......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-07 13:56

Citat
1)Hvordan får jeg nemmest udbetalt løn til mig selv?

Ved at aflevere dit bikort samr kontonr. til arbejdsgiver

Citat
2)Hvordan sikre jeg mig at betaling af skat, AM osv bliver regnet korrekt ud?

Det er ikke dit problem, men arbejdsgiverens
Citat
3)Kan jeg trække moms fra ved indkøb af værktøj selvom jeg ikke er momsregistret, eller på anden måde have fordel af at gennem faktura på indkøb?

Moms NEJ
Arbejdsredskaber - måske - kommer lidt an på hvad det er...

Kommentar
Fra : Clemme_dk

Dato : 23-11-07 14:02

Kan også vende spørgsmålet om =)

Der er et firma som ønsker noget arbejde udført af mig, ved siden af mit normale arbejde (det er ikke samme firma) De vil bare gerne have en regning på det udførte arbejde. Hvad gør jeg, hvis vi nu antager at det samlet beløb ikke overstiger 50.000,-?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-07 14:11

Så giver du dem en dags dato som kvittering (UDEN MOMS)
Beløbet er så b-indkomst - det ligger optil dig selv at betale skatten.....

Men men men - ryger du SAMLET op på 50.000 om året SKAL du momsregistreres og udskrive en regning....

Du må IKKE udskrive en regning uden at være registreret.... - kun en kvittering....

Kommentar
Fra : Clemme_dk

Dato : 23-11-07 14:16

Kan jeg betale skat af den b-inkomst med det samme, eller skal jeg bare vendte på et eftersmæk?

Er udemærket godt klar over at grænsen er 50.000,- om året.

Kan jeg ikke giver dem en "faktura" hvor jeg bare angiver mit cpr-nummer istedet for cvr-nummer? uden moms selvfølgelig.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 23-11-07 14:25

Hvis du aflever/indbetaler ca. 55% af beløbet til SKAT er du ikke helt galt afmarcheret....

NEJ - du må ikke udskrive fakturaer.....

Hvorfor skulle du også det (internt til beløbet bliver betalt kan I jo bare lave en timeseddel/arbejdsseddel) - en dags dato med dit cpr.nr. på er udmærket overfor firmaet....

Godkendelse af svar
Fra : Clemme_dk

Dato : 26-11-07 17:44

Tak for svaret refi.

Jeg har snakket med skat i dag, og der var ingen problemer med det.

Hende jeg snakkede med mente dog at jeg med fordel kunne gennem kvitteringer på evt. udgifter, hvis beløbet oversteg 5.200,-

Kommentar
Fra : domismik

Dato : 10-05-08 01:33

Det er ganske korrekt at du ikke må udskrive en faktura, da du jo ikke umiddelbart har noget CVR nr.

Det er også korrekt at du selv skal sørge for betaling til SKAT, og gør dig selv den tjeneste at huske det, ellers giver det med 100% sikkerhed bagslag på et senere tidspunkt.

Sagt på en anden måde;

Du kan "uden problemer" udføre arbejde som selvstændig et par måneder om året.

Omsætter du for under 50.000 skal / kan / må du ikke opkræve moms, men kommer du bare én krone over, skal du momsregistreres.

Der er dog lige 2 ting du også skal være opmærksom på;

1/
Når jeg skriver "uden problemer" tænker jeg på forsikringsforhold, både hvad angår dig selv, og hvad angår erhvervsansvar.
Tag en snak med dit forsikringsselskab hurtigst mulgt !

2/
Dagpengeloven er indrettet således, at hvis man driver bivirksomhed bliver ens mulighed for at få understøttelse meget begrænset ved ledighed.
Tag en snak med din A kasse, så du véd hvad konsekvenserne er.

Ellers er det bare på med vanten, held og lykke, og så kan du vidst godt lukke tråden

MVH
domismik