/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Forklaring af nogle "ord"
Fra : Malfoy
Vist : 3018 gange
50 point
Dato : 22-11-07 17:47

Hej!
Er der nogle der KORT OG PRÆCIST kunne forklare, hvad dette er for noget:

1) Enzymkomplekser

2) Mitokiondrier

3) Dehydrogenering

4) Mitrokondriets matrix

5) Cytokram

På forhånd mange tusind tak,
Malfoy

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-07 17:54

Lyder som om du har travlt med lektierne Der må da stå noget om det i dine bøger

Ellers kan du måske have gavn af dette link

http://www.duda.dk/Grundfag/Biologi/biologi.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-11-07 18:39

Næh jeg kan ikke forklare det, men kan se det hænger sammen, mon ikke du kan finde noget forståeligt i disse link

1. se her http://goggle.dk/search?hl=da&q=Enzymkomplekser&btnG=S%C3%B8g&lr=lang_da

2. se http://da.wikipedia.org/wiki/Mitokondrie

3. Dehydrogenering – fjernelse af hydrogen fra et molekyle ved dannelse af dobbelt bindinger. Molekylet oxideres - taget herfra http://72.14.205.104/search?q=cache:-m4zzKg7BOgJ:www.ana-marija.com/eksaminatorie%252012.doc+Dehydrogenering&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk&lr=lang_da

4. Se evt her http://da.wikipedia.org/wiki/Celle_(biologi)

5. læs her http://goggle.dk/search?hl=da&lr=lang_da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Cytokrom&spell=1

//bentjuul

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-11-07 18:58
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-11-07 19:17

Dehydrogenering
Citat
Indsæt din tekst herMan bruger i nogle (især biokemiske, derom senere) sammenhænge ordet 'dehydrogenering' i stedet for 'oxidation' - det betyder det samme, men ved 'dehydrogenering' menes en afgivelse af hydrogenatomer - vel at mærke incl. elektronen, og det er elektronen der er det væsentlige her.
Fra Linje 4http://www.nordfyns-gym.dk/biologi/Kemirep/Redox.htm

Mitokondrierne er ansvarlige for energiproduktionen i cellerne.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-11-07 19:22

Citat
Indsæt din tekst herMitokondrie

Mitokondrier er cellens kraftværk. Her produceres ved respirationsprocessen den energi den har brug for.

Mitokondrier varierer i form og størrelse, men er ofte aflange cigarformet. De er omgivet af en dobbeltmembran. Den inderste membran er foldet og danner fingerlignende strukturer der kaldes for "cristae".

Inde i mitokondriets indre (kaldet matrix) findes enzymer der hører til Krebs' cyklus (citronsyrecyklen). På "cristae'erne" sidder enzymer der hører til Elektrontransport kæden. Den sidste del af respirationen foregår her.

Fra :http://www.bioweb.dk/bioemner/cellen/mitokondrie.html

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 22-11-07 21:59

Hej,

dehydrogenering i celler er en proces, der styres med enzymer -
dehydrogenaser -.
I citronsyrecyklusén er der f.eks. en, der også tager sig af kulstoffet -
den hedder dekarboxylerende citronsyre-dehydrogenase.
Hvad den laver siger sig selv.

Mvh
2603ph

Accepteret svar
Fra : jacob2300

Modtaget 50 point
Dato : 23-11-07 11:25

Hej Malfoy,

1) Enzymkomplekser
Enzymer får kemiske eller biologiske processer til at forløber hurtigere. Det kaldes at katalyserer processen, da enzymer ikke giver eller tager noget fra processen. Et enzymkompleks er således en samling af flere enzymer som kan hjælpe en meget kompliceret proces som består af flere trin til at forløbe.

2) Mitokiondrier
Det er en af cellens organeller som producerer cellensenergi, ATP. Det er derfor det kaldes cellens kraftværk. Mitokondrier kan meget få gener (ca. 13), og bruger ikke helt den samme DNA kode som den cellen den er inden i. Man tror derfor at mitokondrier er en slags bakterie eller lign som 'invaderede' en anden type celle for rigtigt lang tid siden evolutionært (>2 mia år siden), og således skabte den eukaryote celle som vi kender i dag.

3) Dehydrogenering
En proces som reducerer en protein ved at fjerne hydrogen. eks. enzymer som kan dette kaldes for dehydrogenaser, et eks. er Glyceraldehyde 3-phosphate dehydrogenase (GAPDH eller G3PDH).

4) Mitrokondriets matrix
Mitokondrien er også en celle og har en indre membran struktur. Svarer til det endoplasmiske reticulum, Golgi for cellen. Denne membran struktur er vigtigt da mange enzymatiske processer netop foregår omkring disse membraner.

5) Cytokram
cytokrOm - Cytokrom. Det er enzymer i leveren. eks. Cytokrom P450 er et vigtigt lever enzym som omdanner (nedbryder) giftstoffer og andre affaldsprodukter til stoffer som vi kan udskille.

Mvh Jacob2300

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 24-11-07 14:05

Tak for svaret jacob2300.