/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Ulykkesforsikring
Fra : bangern
Vist : 574 gange
100 point
Dato : 13-11-07 17:19

Hej Alle,

Ville høre om nogle måske kunne hjælpe mig med at besvare følgende spørgsmål:

1) Hvis man kommer ud for en ulykke under et arragement lavet af f.eks. et "adventure bureau", dækker ens egen ulykkesforsikring, eller skal bureau'et betale via deres forsikringsselskab?

2) Må man som bereau lave en aftale, der sikrer at man ikke kan tage ansvar for personlig skade? F.eks. i form af en kontrakt som kunden underskriver inden en aktivitet.

Mvh,

Bangern

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-11-07 17:21

Citat
F.eks. i form af en kontrakt som kunden underskriver inden en aktivitet.

Den slags er da altid på egen risiko

Det skriver du da under på INDEN du deltager.....

Kommentar
Fra : bangern

Dato : 13-11-07 17:51

refi -

vil det sige at virksomheden intet ansvar har?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-07 17:55

Det er meget almindeligt at der er klausuler i en forsikring.

Mange forsikringsselskaber har bl.a. en klausul, hvor der står de ikke dækker ved motorsport

Håber ikke du kom til skade

Kommentar
Fra : bangern

Dato : 13-11-07 18:08

okay,

nej - er ikke kommet til skade

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-07 18:22

en ulykkesforsikring dækker ikke ekstremsport, og den slags regnes som ekstremsport. du kan læve en tillægsforsikring der dækker, men som der er blevet sagt, så skriver man under på, at det er på eget ansvar man deltager.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-11-07 18:34

Citat
vil det sige at virksomheden intet ansvar har?

Hvis du med firma mener dem der tilrettelægger "udflugten" - så jo - men KUN hvis de optræder careless - altså sender folk ud på missioner der er dømt til at gå galt o.lign.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 14-11-07 00:12

Citat
en ulykkesforsikring dækker ikke ekstremsport, og den slags regnes som ekstremsport. du kan læve en tillægsforsikring der dækker, men som der er blevet sagt, så skriver man under på, at det er på eget ansvar man deltager.

Har været i TV ? MEN eget ansvar = / FIRMAETS
Du får ikke en ''normalt'' ingen til at dække et disse ting.
MEDMINDRE DU BETALER_ ved kasse 2 3/4/5

Citat
DERFOR vi SMÅ mennesker. får mange penge,
hvis man ? kommer til at skære 1+1 = avle apperatet af

Ikke for at LEGE STUNTMAN

Kommentar
Fra : disken

Dato : 14-11-07 00:13

Citat
Må man som bereau lave en aftale, der sikrer at man ikke kan tage ansvar for personlig skade?

NEJ

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-11-07 17:42

Hej bangern.

Har man en ulykkesforsikring, dækker den såfremt man får et varrigt mén på 5% eller mere. Her man en fritidsulykkesforsikring, dækker den alene fritiden. Har man en heltidsulykkesforsikring dækker den i forhold til den risiko ens arbejde har. Fx en hjemmegående er i en fareklasse to, hvor en HK ansat er i en fareklasse 1. Jo højere fareklasser, jo dyrere præmie.

Har man flere ulykkesforsikringer eller andre personforsikringer, fx invaliderente, kan den også komme på tale, men her er normalt tale om 50% invaliditet eller mere.

Er man i et "ansættelsesforhold" sondres der mellem to "typer ansættelse".
1. Hvis du er på lønarbejde, har arbejdsgiveren lopligt til, at skulle tegne og betale for en arbejdsskadeforsikring for den/de ansatte. I fald arbejdsgiveren ikke har tegnet en lovpligtig arbejdsskadeforsikring, er den ansatte erstatningsmæssigt stillet som om, at der er tegnet en forsikring, og erstatning udbetales efter lovens satser. Efterfølgende vil/kan der blive rejst en sag over for arbejdsgiveren, og selskabet kan opkræve udlæg for erstatningen hos arbejdsgiveren. (Retssag).
2. Er man hushjælp, er man dækket, er man dækket, forudsætning af, at man max er beskæftiget sammenlagt 400 timer om året. Arbejder man mere, skal arbejdsgiveren tegne en arbejdsskadeforsikring.
Hvis man fx får en nabo til at hjælpe med at bygge en garage, carport o.l. og arbejdet ikke overstiger 400 timer, skal der ikke tegnes en arbejdsskadeforsikring - men det kan da være klogt, at gøre det!
Når der er tale om et "ansættelsesforhold", er det ikke et spørgsmål om, hvor meget man tjener. Det man tjener skal først bruges, når man skal beregne en erstatningsgodtgørelse, som for arbejdsskadeforsikringen består af to tyber dækninger. 1. Mén skade fra 5% og erhvervsudygtighed/nedsat erhvervsevne fra min 15%..

Eksempelvis kan man være i et ansættelsesforhold sådan. Jeg er kørt fast i sne, jeg spørger om du vil hjælpe mig med at skubbe bilen fri, du siger ja, du er nu i et ansættelsesforhold, og kommer du til skade under dette arbejde, er du dækket af arbejdsskadeforsikringen.
Hvis du derimod tilbyder at hjælpe mig med at skubbe bile fri, og jeg siger nej, er du ikke omfattet af forsikringen, da du ikke er i et ansættelsesforhold, og hjælper du, og du nu kommer til skade, får du ingen erstatning! (Om det er det ene eller andet forhold er et spørgsmål om bevisførelse).

En der har ansat en andet i et ansættelsesforhold, kan ikke fraskrive sig retten ved aftale. Vi har aftalefrihed i Danmark, men kun inden for lovenes rammer.

Flere forsikringer = flere erstatninger.

Du er velkommen tilbage bangern.