/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Udskiftning af CPU
Fra : bassenborg
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 08-02-03 16:13

Hej.
Jeg vil ha' en større CPU i min maskine.
Er der nogen problemer i at skifte den selv, og er der noget man skal være opmærksom på? Hvad sker der eksempelvis når man starter maskinen op igen?

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 60 point
Dato : 08-02-03 16:29

Det kommer lidt an på HVILKET BUNDKORT DU HAR...

Der er forskellige ting at være opmærksom på, blandt andet hvorvidt dit motherboard er jumperfrit - i sådanne tilfælde er det BIOS der styrer hastigheder m.v.
Så skal du også være opmærksom på hvilken sokkel der er tale om, idet disse kan variere alt efter om bundkortet passer sammen med P3, P4, Celeron eller AMD Chips...

Og så især FSB - Front Side Bus afgør hvilken MAKSIMUMShastighed du kan købe af CPU uden at skulle skifte bundkortet.
Desuden kan det varmt anbefales at finde sin bundkortsmanual, og så f.eks. indtaste sit modelnr. i et søgevindue på www.google.com, idet man her kan få mere at vide om sit bundkort.

Nogle bundkort f.eks. ECS K7S5A er så velkendte, at de endda har deres eget board på nettet ved siden af producentens hjemmeside, og her kan man læse mange tips fra andre erfarne brugere af deres bundkort -- lidt magen til www.kandu.dk.

Held og lykke i søgningen.

Fortsat god weekend.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 08-02-03 19:52

Ja - det vil være en god ide at skrive hvad for et mobo du har? Så kan du få lidt kvalificeret respons, måske kender man det ellers kan det uden tvivl findes på nettet.

Hvad der sker? Ja - passer tingene sammen sker der det at du får en hurtigere PC, men det er værd lige at bemærke at der jo er flere ting i en PC - en hurtigere CPU gør det ikke alene.
Fortså mig ret: Er det spil "KAN" et bedre grafikkort måske betyde mere, den slag vurderinger er jo helt udelukket at lave ud fra det du skriver.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 18-04-04 20:33

Tak for svaret h_blunck.
Og undskyld forsinkelsen.