/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CD-ROM drev virker kun delvist
Fra : elbak
Vist : 491 gange
100 point
Dato : 08-10-07 13:20

Jeg har lige installeret XP pro. med sp2 på en HP Vectra VL pc.
Men nu virker cd drevet kun delvist. Dvs. det vil gerne læse min AutoCAD cd, en logitech cd, en billed cd og XP cd'en. Men jeg kan ikke få den til at læse en cd med nogle små programmer på (winamp, cdex, clonecd...), en office 200 cd, eller en cd med en værksteds manual på. Alle cd'er som kører fint på min egen pc. Nogen der har et godt bud på, hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : zith

Dato : 08-10-07 13:22

cd'en ville jeg gætte på.
er der ridser på den??

Den ene er ikke en dvd og du kun har en cd læser i computeren?

Kommentar
Fra : elbak

Dato : 08-10-07 13:24

Hej Zith. Som sagt kører samtlige cd'er uden problemer på min egen pc. Så det kan næsten ikke være det, der er galt. Det er forøvrigt alle cd'er, ingen dvd'er...

Kommentar
Fra : zith

Dato : 08-10-07 13:26

har du tjekket om stikket i computeren sidder rigtigt kan være det sidder og vipper

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 08-10-07 13:27

Delvist fungerende drev tyder på slidt/beskidt laser.
Nyt drev anbefales

Kommentar
Fra : elbak

Dato : 08-10-07 13:29

Det sidder fint, ellers ville det vel også have indvirkning på alle cd'erne???

Skal lige sige, at ved de cd'er den kan læse, tøver den lige et par sekunder, inden den læser dem. Ved de andre kører drevet lige kort og stopper så igen med det samme.

Kommentar
Fra : elbak

Dato : 08-10-07 13:31

Hej Teil. Det er jeg ked af at høre, da det er sådan et slim drev der sidder i den. Havde det bare været et alm. De ligger jo i tykke lag alle steder , hvad tror du sådan et drev koster?

Kommentar
Fra : zith

Dato : 08-10-07 13:38
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-07 13:39

Pris kender jeg ikke.
Jeg har set rengørings cd i handelen. Måske kan det hjælpe.
Linsen bliver børstet ren via en speciel cd.
Eller hvis du kan åbne drevet og rengøre linsen så prøv det.

Kommentar
Fra : elbak

Dato : 08-10-07 13:46

Jeg prøver at rense linsen med noget iso-propylalkohol, jeg vender lige tilbage med en melding, når jeg er nået rundt til det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 16:26

Et bud:
De CD'er som ikke kan læses på den anden CD-læser er kopieret på din egen comp. og måske ikke lukket ordentligt.

Kommentar
Fra : elbak

Dato : 08-10-07 19:32

e.c, jeg tror ikke det er problemet, da det er den eneste computer jeg har haft problemer med at læse de cd'er på. Jeg har netop renset linsen og kontrolleret dens ophæng, det så ok ud, men drevet kan stadig ikke læse office 2000 cd'en og sikkert heller ikke de andre. Har dog kun lige prøvet med office cd'en. Tror lige jeg vil høre vores IT mand ude på arbejde imorgen, om han har et bud.

Godkendelse af svar
Fra : elbak

Dato : 09-10-07 18:09

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-10-07 18:37

Velbekomme