/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Fødevarer mod oppustethed
Fra : Sillepigen
Vist : 5942 gange
50 point
Dato : 08-10-07 10:27

Hej med jer!

Jeg har tidligere haft en del mave- og tarmproblemer, og er derfor så godt som stoppet med at spise hvede. Men nu driller maven igen. Jeg føler mig oppustet, luft i tarmene, får ondt i maven...
Hvad kan man bruge af kosttilskud og almindelige fødevarer for at afhjælpe dette?

Jeg ved at pebermynte og dild skulle være godt. Og undgå stivelse og især hvede. Og stress selvfølgelig. Men er der andet?

Kathrine

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 08-10-07 10:43

Der er jo altid kommenolie der skulle virke:

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4262/sprog=1/grp=8/menu=3/

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 60 point
Dato : 08-10-07 10:44

bukkehorns og hørfrø fås i en blanding der heder A.O Hansens 103. Téen smager rædsomt men virker bedre end pillerne.
Ellers er der "Husk".

Jeg tror nu det handler mere om at undgå det der giver symptomerne end at forsøge at modvirke dem, men en kombination er nok bedst.
Lige hvad det er du får gjort forkert er ret svært at vide og det er nok bedre at tale med din læge.
Bortset fra det tror mange at luft i maven er noget unaturligt der kun sker ved fejlfunktion, men for at være rask skal der altså luftes lidt hver dag

Hvis ikke du har fået lavet en priktest, så synes jeg du skal bede din læge om det, før du begynder at udelukke fødevarer selv.

I første omgang så sørg for at få fibre nok. Lav fx en smootie med gulerod, jordbær og appelsin.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 08-10-07 10:46

Der er faktisk en der har spurgt om det samme her:

http://www.kandu.dk/spg102528.aspx

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 08-10-07 11:06

Enig med jomfruane.

FInd synderen før kuren.

Prøv at droppe hvedebrød, hvid sukker (også det skjulte)

Iskold øl kan også give luft i maven.

Sodavand

Fedt

Istedet:
Gold dig til det grove brød, frugt og grønt og magert kød

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 08-10-07 11:24

Hej sille

"HUSK" er noget skalle form .... og kan hjælpe , prøv pillerne hvis du går kold på pulveret...

men ellers som de andre siger ,, drop hvede sukker og fedt ... kartofler pasta og ris .. alle de lange kulhydrator ...

spis i stedet for grønt "masser af det " kød, lidt meget groft brød og lidt mælkeprudukter ...

men husk at man "holder" det man spiser og det ikke med det samme bliver i orden ...

Hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-10-07 11:58

Din forklaring på symptomer er alt for kort til at selv kloge mennesker ville kunne give et pålideligt svar.
Så kan du ikke forlange at vi her i kandu kan give et råd, der duer til noget som helst.

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 08-10-07 12:15

Hej igen

Tak for alle jeres svar - jeg tager dem til mig, men lever umiddelbart også sådan, som sagt fordi jeg tidligere har fået at vide, at jeg ikke kan tolerere hvede.

Tressor: Jeg forventer det heller ikke, men jeg tænkte bare, at hvis nogen kendte til et husråd, der sagde, at tranebærsaft eller havtang eller noget andet generelt var godt mod spændinger i maven eller oppustethed, ville det være sjovt at afprøve.
Jeg har været undersøgelsen med en kikkert op gennem ende- og tyktarm igennem for at afhjælpe problemet for et år siden, da jeg på det tidspunkt også havde meget ondt i forbindelse med det, og lægerne kunne ikke hjælpe. Nu forsøger jeg bare selv at opsamle råd og afprøve dem, indtil jeg finder noget, der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 08-10-07 13:15

Hej Sillepigen

Jeg spiser af og til et kosttilskud der hedder "Dida".

Det hjælper på mig.

Mvh stormb

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 08-10-07 14:05

Prøv at gå på apoteket eller matas eller en naturkostforretning.
De kan garanteret hjælpe dig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-10-07 15:23

sygate kom med kommenolie - og ja det er rigtig godt Du kan også drysse lidt spidskommen i mange retter og på salat og så videre hvor du kan lide det - eller tage en lille bitte smule og skylle ned - det hjælper rigtig godt - der er vel en grund til at det bla i mellemøsten er kendt netop som det krydder der skal til for at "lette det der ligger tungt i maven"

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 08-10-07 21:08

"DIDA" og "HUSK" virker godt på mig.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 09-10-07 15:12

Undgå for mange fødevarer, der i sig selv danner gas f.eks. løg, kål, porrer o.lign.

Derudover er Molkosan (schweizisk valleprodukt med mælkesyre) godt til at regulere maven også hvis man er syg med diarré eller gæret fornemmelse i maven.

Held og lykke

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-10-07 16:22

Mælkeprodukter kan også give luft i maven.

Kommentar
Fra : gumle83

Dato : 10-10-07 12:31

hejsa. mit råd er at spise masser af kostfibre for det sætter din mave igang. når dine tarme bevæger sig heder det de "peristaltiske bevægelser" og for at øge disse bevægelser skal man have masser af kostfibre, selvfølgelig drikke rigeligt med vand. det er vigtigt. motion er også vigtigt for det sætter også systemet igang.
jeg hørte også engang om en som spiste ca 2 spsk. sennerp frø hver dag. det skulle også hjælpe.

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 01-11-07 15:14

Tak for svaret jomfruane.