/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
oppustet mave
Fra : frederikshavn
Vist : 16132 gange
100 point
Dato : 31-03-07 10:02

Hey,ved ikke om det er det rigtige sted at,spørge men jewg prøver
Jeg døjer rigtigt meget med oppustet mave,jeg ligner rn der har slugt en ballon,jeg spiser sundt,drikker massere af vand,og dyrker motion,5xugenligt,jeg ville høre om der var nogen der kendte et middel mod dette problem

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 31-03-07 10:27

Sukker og stivelse kan give oppustet mave.

Hvor meget vand drikker du? Der er ingen grund til at drikke masser af vand med mindre du motionerer helt vildt fordi det kan give oppustet mave.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 31-03-07 10:32

drikker omkring 3-3½ l dagligt, da jeg motionere ret hårdt, i fittnes center

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-03-07 10:44

Mit bud er, at du spiser for meget brød, pasta og andre kornprodukter.
Ydermere kunne jeg forestille mig, at du måske kommer til at spise for mange rå grøntsager og frugter i forhold til, hvad din fordøjelse kan klare.

Skær ned på brød og pasta og erstat det med vilde eller brune ris. Spis masser af tilberedte rodfrugter og erstat en del af det rå grønne med noget enten bagt, kogt eller let stegt grønt.

Skær ned på frugterne - de er rigtig sunde, men er svære at fordøje. Desuden indeholder de store mængder sukker, som får maven til at "poppe op".

Det er mit bud

Vaxen

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 31-03-07 10:56

Det lyder som om 3 - 3½ liter vand er OK, når du motionerer så meget.

Som et forsøg, så drop alt med tilsat sukker og spis max 2 stk frugt om dagen.

Drop også alle fødevarer med stivelse og hvede. Allerede efter 2-3 dage skulle du kunne mærke en forskel, men giv det en uge.

Fødevarer med stivelse: kartofler, pasta og brød.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-03-07 11:25

Helt enig med Surfsusan, men vil lige tilføje hvide ris og kartofler til de stivelsesrige produkter.

Hold dig på denne kost i minimum en uge før du skrotter den.

Vaxen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-03-07 12:34

Det plejer at hjælpe, når man har født.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-03-07 13:17

Spørg dog lægen!

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 31-03-07 15:24

Hej Frederikshavn
Min kone siger Alovera drik hjælper hun bruger det selvdet holder maven iorden
og det kan købes hos
Fysioterapeut Anders Nielsen Søndergade her i Frederikshavn
MVH Valder A

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-03-07 16:23

Bekymringer (store eller små) kan også give runde maver... Desværre! Men jeg ved ikke hvorfor.

Forleden var en udsendelse om maver på Kanal 4 (quinde-kanalen), hvor det blev nævnt.

Og det kan sagtens have været forklaringen på min oppustede mave...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 31-03-07 18:41

Citat
Skær ned på frugterne - de er rigtig sunde, men er svære at fordøje. Desuden indeholder de store mængder sukker, som får maven til at "poppe op".

FY !

Jeg kunne forstå hvis du havde sagt, :"Skær ned på kød, det er vanskeligt at fordøje".
Mennesker er født til at spise frugt og grøntsager, ikke kød og gryn, og tørret frugt kan give gas.
Frugt giver modsat juice en dejlig mæthed, der holder længe, hvis det er vanskeligt at fordøje kan det jo blendes til smoothies. NU mindre uforarbejdet maden er jo sundere.
Problemet kan også være stress, mit bud. Mit forslag : afslapningsøvelser, efter træning og/ eller før og efter søvn. Under alle omstændigheder hjælper det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-03-07 23:38

Siger du virkelig FY til mig, Mulberry?
Det kan jeg finde på at sige til min hund, men godt nok ikke til et andet menneske - sådan er vi så forskellige...

Jeg ved godt, at det er vældig in at spise masser af frugt og rå grøntsager, men det betyder ikke, at vi fordøjer det bedre...
Vi er IKKE skabt til at spise frugt i de mængder, vi gør. Hvis du tænker over det, så har vi mennesker i DK oprindeligt slet ikke haft frugt til rådighed i det omfang, vi har nu. Frugt er noget sæsonbetinget og noget, man sparsomt har kunnet spise i korte periode ad gangen.
Kød er til gengæld den ene ting, der kontinuerligt har været til stede i menneskets største spisekammer - naturen....
Korn, gryn, bælgfrugter og mange slags grønt - salat og majs er oprindeligt kun tilgængeligt i en kort periode, agurk, tomat, peberfrugter - og mange andre - eksisterede ikke oprindeligt i DK...
Det grønne føde, der har været tilgængeligt i de længste periode er rodfrugter, som har kunnet bevares i jorden i forholdsvis lang tid....

Så den kost sundhedsapostlene dikterer for tiden har intet at gøre med original menneskeføde.....

Skal vi spise, som mennesket er skabt til, så handler det om kød og rodfrugter som grundsubstans. Resten er gode supplementer i forholdsvis små mængder i forholdsvis korte perioder.....

Vaxen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-04-07 08:29

Kære Vaxen
Jeg ville på ingen måde nedgøre dig med mit "Fy!" Det var skam med et glimt i øjet og slet ikke ment som du åbenbart opfatter det, og bliver fornærmet over.
Da jeg synes at vi er ude i at bevæge os væk fra spørgerens emne vil jeg ikke kommentere din forklaring sønderligt andet end at sige, at du ikke kunne tage mere fejl og at ikke blot taler du mod bedrevidende, men også mod hvad du selv burde kunde indse, det er der ingen tvivl om herfra og det har heller ikke noget at gøre med hvad der er "in" i tiden.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-04-07 08:30

kunde = kunne

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-04-07 08:38

Ps til Vaxen
Det undre mig også at du svare her samtidig med at jeg ved at du mange gange har fortalt at du selv lider af en styg kronisk mavetarm sygdom

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-04-07 09:02

Citat
at du ikke kunne tage mere fejl og at ikke blot taler du mod bedrevidende, men også mod hvad du selv burde kunde indse, det er der ingen tvivl om herfra og det har heller ikke noget at gøre med hvad der er "in" i tiden.

Jeg taler bestemt ikke mod bedre vidende, tværtimod!
Men jeg er heller ikke i tvivl om, at du ikke er i tvivl.
Og heller ikke om, at sundhed er noget relativt der er ligeså afhængigt trends som alt andet i vores verden.
For få år siden havde vi madpyramiden, nu har vi seks om dagen....
Om nogle år får vi noget andet....

Citat
Det undre mig også at du svare her samtidig med at jeg ved at du mange gange har fortalt at du selv lider af en styg kronisk mavetarm sygdom

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal tænke her... For havde du glimt i øjet med dit FY - hvad har du så nu?
Du mener vel ikke seriøst, at fordi jeg har en autoimmun sygdom, der gør, at mit immunsystem angriber mine egne celler i tarmen (på linje med gigt, sclerose og en masse andre), så kan jeg ikke tillade mig at udtale mig om kost?
Det betyder, at mennesker med gigt heller ikke skulle udtale sig om smerter og smertebehandling?
Et mystisk paradoks...

Selvom vi nu er MEGET langt fra topic, så vil jeg da nævne, at kosten, som jeg nævner her har sørget for, at jeg nu går på toilettet 5 gange i døgnet i stedet for 20-25.

For at komme tilbage til emnet vil jeg anbefale trådstarter eventuelt at læse en inspirerende bog, der hedder "Stenalderkost". Den er skrevet af Loren Cordain og er til at finde på biblioteket.
Jeg synes ikke man skal bruge den som kostplan, men den er rigtig god til at give en fornemmelse af, hvordan kroppen reagerer på de forskellige fødevarer, vi tilbyder den.

Og så står jeg ved mit råd om at skære ned på de rå grøntsager, frugter og stivelsesrige produkter - brød, pasta, kartofler, hvide ris og hvidt sukker.
Skru op for brune og vilde ris, tilberedte grøntsager, masser af rodfrugter. Spis et par frugter om dagen, som ikke er overmodne.
Fortsæt med at drik den mængde vand, du gør nu.
Som andre siger,, kan spekulationer give en lidt tosset mave - og omvendt. Så prøv at få ro og prøv at løs dine problemer en ad gangen.

Vaxen

Accepteret svar
Fra : ibea

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-07 10:29

Hej Frederikshavn.
Undertegnede lider ind imellem af samme problem med oppustethed. "Som om man har
spist en stor ballon". Problemet hos mig er fuldstændigt løst med følgende produkt.:
GASTROFORM, som du kan købe hos Matas. Jeg tager en pille, når jeg kan mærke
"ballonsymtomerne" og efter ca 1-2 tmer er disse symtomer væk. Det er et rent natur-
produkt, men dufter ikke særligt behageligt.
Held og lykke til
Ibea

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 06-04-07 11:01

Tak for svaret ibea.