/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
knallertforhandler gal igen
Fra : jlbendtsen
Vist : 873 gange
150 point
Dato : 03-10-07 13:03

Havde for noget tid siden et indlæg herinde http://www.kandu.dk/Spg108919.aspx
angående en knallert som blev ved med at gå i stykker. fohandleren reparerede den så for 3 gang og i mandags var den så gal igen og jeg krævede mine penge tilbage nu har han så sendt den til importøren og venter svar derfra man han kunne sige med det samme at jeg ikke kunne få hele beløbet tilbage da at den jo har kørt lidt..
Kan det virkeligt passe?????????

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 03-10-07 13:09

Mener de har ret , hvis det er som biler hvor handel bliver ophævet, kan kræve antal x kr pr. kørt km kan ike helt huske takst, men prøv at forespørge i f.eks. FDM

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 03-10-07 13:22

Uden at jeg er inde i den dybere jura i dette, så har jeg aldrig hørt om en reduktion af det tilbagebetalte beløb, hvis handelen ophæves i.h.t. købeloven. Jeg tror det altså ikke.

Jo - hvis man skal se på rimeligheden af det (det skal man dog ikke nødvendigvis når der er jura indblandet), så kan man godt sige at du har haft lidt glæde af dyret et stykke tid. Men så skal man lige modregne bøvl og ballade (taxaudgifter og tab af anseelse) p.g.a. manglerne. Alt i alt: Hæves købet i.h.t. købeloven, så kræv alle pengene retur.

Jeg kan da godt forstå at forhandleren vil vende sagen med importøren. Giv ham - for at være rimelig - en fair tid til det. Men principielt kan du være ligeglad. For dig er det rent juridisk KUN en sag mellem dig og forhandleren.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 03-10-07 14:12

Jeg kan ikke se at jeg skal være rimelig da at jeg allerede en gang havde bedt om at lade handlen gå retur men han ville jo ikke sende den tilbage til importøren da at det var dem der havde lavet en fejl og den har så sammenlagt stået dernede i ca 1½ måned så det må jo også betegnes som bøvl også med for sent fremmøde på arbejde og at jeg er nødt til at pendle frem og tilbage på arbejde i øjeblikket.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-10-07 16:54

Hvis det er indenfor garantiperioden du har haft alt det bøvl, er der vel ikke noget til hinder for du forlanger hele beløbet, som e.v.t. kompensation for ulempe.
Og mener da også at det er praksis.

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 150 point
Dato : 03-10-07 18:13

Citat
Hvis det er indenfor garantiperioden du har haft alt det bøvl, er der vel ikke noget til hinder for du forlanger hele beløbet, som e.v.t. kompensation for ulempe.
Og mener da også at det er praksis.

Der var en sag, der minder meget om din, fra T Hansen.
Mener du kan finde den på DR under programmet der
handler om forbrug ??

Muligt, det var TV 2 !!!

Det kan på INGEN måde passe at den skal ''laves'' så mange gange,
forbrugernævnet, mener at 2-3 gange er MAX, og så er det en OMMER.
Og så er det LIGE_GODT, om du har kørt X antal KM på den.

Men kan ikke lige finde ''klippet''

Håber du får BYTTET/ penge tilbage, andet er at røvrende forbrugrere.

For ikke at sige MEGET DÅRLIG OMTALE.

Har du sælgers adresse, så læg den her, og ellers sig til ham, at den er på nettet
i et større DK Forum det PLEJER at hjælpe:

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-10-07 21:42

Forhandleren har ret til at forsøge at udbedre fejlen, og der er INGEN regler om hvor mange forsøg han har.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-10-07 21:50

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Ovenstående er kopieret ud fra købeloven direkte

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-10-07 22:01

stilkene

Hvilken paragraf har du klippet det direkte ud fra?? for den købelov jeg sidder og læser er formuleret noget anderledes

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-10-07 22:24
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-10-07 23:01

Det er jo ikke købeloven men en fortolkning af købeloven.

Købeloven er her:

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Og det handler om paragrafferne 77-79

Men hvis du læser lovteksten vil du også kunne se at der er tale om en ret fri fortolkning, og uanset hvad man måtte mene, så er det IKKE forbrugerrådet der forvalter rigets love, og dermed er det heller ikke mødvendigvis deres fortolkning der bestemmer gældende praksis

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-10-07 23:07

OG ?????

Kommentar
Fra : disken

Dato : 04-10-07 05:54

Citat
Reklamationsfristen er forlænget til 2 år
En af de væsentligste ændringer i købeloven er, at varer købt efter 1. januar 2002 nu er omfattet af en 2-årig reklamationsfrist. Det betyder, at hvis varen går i stykker inden for to år efter købet, så kan man klage til butikken. Reklamationsfristen er som hidtil absolut. Hvis varen går i stykker én dag efter udløbet af de to år, har man ingen mulighed for at klage over varen, medmindre der er givet en garanti som er længere end 2 år.

Citat
Købeloven er her:

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Håber du køber varer DEREFTER

HVAD har det med købe_loven at gøre
DETTE ER EN VARE NED GARANTI
EN NY VARE SKAL VIRKE__________FRA DAG 1...........

Eller´s KLAG DIB SAG, som jeg har skrevet, den har lige været
i TV__og DEN BLEV BYTTET.

MEN enhver lille MØGBUTIK/forhandler_ kan ALTID røvrende
små mennesker der intet kender til GARATIÉN...

FÅ EN NY eller klag din sag....

Det er afgjort, i retten, at SÅDAN GØR MAN BARE IKKE::::::::::::::

Se under andre klager TV/TLF/MOBIL/PC/ KAMERA___________-OMMER
Ikke mere at snakke om.
Du køber en vare_ og den skal VIRKE fra DAG 1
Eller KØBER MAN et TV og håber PÅ det / DER KOMMER signal på det.
EFTER ½ år

At SÆLGER _ kan brokke sig og sende det på værksted,
MANGE GANGE_________OK

Men SÅ SKAL SKIDTET SGU også virke_____første gang
den kommer tilbage.
UDEN at det har VÆRET en gammel PUTER eller andet,
med FORRIGE BRUGER´s DATA PÅ____
SE DOG TV_______________
OMMMER IGEN
Om det er GARANTI eller DÅRLIG oplysning___________
Rager mig en 5 ØRE, da den´ sikkert er mere VÆRD.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 04-10-07 06:01

Skie tangenter.
Mine meninger er sikkert UHØRT.

Havde personligt IKKE fundet mig i det.

Men har desværre IKKE SÅ meget at KLAGE OVER______
Da dem jeg HANDLER VED,,, vedgår fejl og mangler.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-10-07 07:31

stilkene:

Citat
OG ?????

Og derfor er det ubrugeligt det du skriver

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 04-10-07 08:51

Ja det er ihvertfald ikke en forhandler at jeg vil anbefale videre

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 04-10-07 11:35

Har lige snakket med forbrugerstyrelsen og han måtte faktisk gerne trække noget fra i prisen der var dog for scootere ikke nogen faste takster (for en bil var det 60 øre pr kørt km)
jeg snakker så med forhandleren (skal lige gøre opmærksom på at jeg inden købet fik at vide at den havde været solgt før men han havde aftalt med køberen at han ville købe den tilbage igen da han kun skulle bruge den 14 dage,godtroende hopper jeg på den da han sælger den som værende ny med garanti ) for at høre om der har været noget galt med den tidligere og det siger han så nu at det var der men det ikke var derfor at den kom retur ....yeah right

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-10-07 12:22

Du må stadig kunne forlange kompensation for alt dit bøvl, ellers kontakt : http://www.dr.dk/DR1/kontant/Redaktionen.htm, --der har du en mulighed for at få hjælp.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-10-07 19:04

Citat
Ja det er ihvertfald ikke en forhandler at jeg vil anbefale videre

Fatter heller ikke disse ''forhandlere'' der bliver ved med at trække
en u-undgåelig TING i langdrag, til STOR GENE for DIG/ andre.

Citat
skal lige gøre opmærksom på at jeg inden købet fik at vide at den havde været solgt før

Tvivler på du får noget GODT ud af den___ SORRY.

Men er han REÈL, lader han handlen gå tilbage
eller ? ANDET....

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 09-10-07 18:24

Det er endeligt endt med at jeg får en HELT ny knallert

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-10-07 18:47

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-09-10 14:54

Hvis jeg var dig ville jeg sku fortælle ham at du vil skrive hans navn og navnet på hans butik her på internettet, så alle vi andre kan fravælge hans butik, når han laver sådan noget det er simpelhen for dårligt og det skal du sku ikke finde dig i.
Kunderne skal behandles ordenligt og hvis ikke det sker så stempel ham som en dårlig foretningsmand så kan han måske lære noget, nemligt at vi finder os ikke i mere vrøvl fra sådanne mennesker, før gik de fri, men nu kan vi jo slå igen så de kan mørke det.
Jeg er glad på dine vejne at du får en ny knallert, skide godt egon.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-09-10 15:38

alan57 , det er altså et gammelt og glemt spørgsmål.