/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Knallertforhandler
Fra : jlbendtsen
Vist : 960 gange
150 point
Dato : 30-08-07 11:49

Hej

Købte for et par måneder siden en ny knallert hos en forhandler.
Efter et stykke tid var der problemer med den hvorefter de fik den til reperation.
fik den så tilbage efter ca 14 dage hvor der så kort tid efter var det samme problem igen.
Så fik de den igen ned hvor de så til sidst skifter topstykket (4takter)
Hentede den så i tirsdags og gæt hvad der så skete i går?? ja den døde igen
Så nu har jeg ringet til forhandleren og krævet mine penge tilbage og han sagde at for at det kunne lade sig gøre var han nødt til at sende den retur til importøren før jeg kunne få mine penge..

Kan han det??
Kan det virkeligt være mit problem at de skal have deres penge fra importøren først??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-08-07 11:57

Han har ret til såvidt muligt at holde sine egne omkostninger ned

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem:

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-08-07 12:49
Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 30-08-07 13:49

Stilkene

der har jeg prøvet men synes ikke at kunne finde noget konkret.og har prøvet at ringe til dem men der var for lang ventetid.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 150 point
Dato : 30-08-07 14:59

Hvem skal du klage til? (Sælger eller producent)
Det er kun sælgeren, der er ansvarlig efter købeloven, og det er dig der skal bevise, at du har klaget til sælgeren.

Du kan komme ud for, at sælgeren beder dig om selv at kontakte producenten for at få repareret varen, f.eks. fordi det kan være hurtigere. Dette sker f.eks. ofte ved klager over mobiltelefoner. Da det er dig, der skal bevise, at du har klaget til sælgeren, skal du imidlertid sikre dig skriftlig dokumentation for, at du har klaget til sælger, og at han har henvist dig til producenten eller et værksted.

Hvis du klager til sælger over en fejl, kan sælger godt anmode producenten/importøren om en udtalelse, inden han tager stilling til klagen, hvis det bare ikke tager for lang tid.

Uanset hvad producenten/importøren siger, er det dog altid sælger, der er ansvarlig for, at bestemmelserne i købeloven overholdes. Hvis din klage er berettiget, må sælger derfor sørge for, at problemerne bliver løst - uanset hvad producenten eller importøren mener om sagen.

Hvis du derimod har en klage i henhold til en garanti, der er givet af producenten eller importøren, er det som udgangspunkt kun disse, der er ansvarlige. Se afsnittet om garanti for en uddybning af dette spørgsmål.

Og ovenstående er fundet på følgende side:http://www.snydtaflauritz.com/love_regler.asp

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-08-07 17:47

Den som handlen er indgået med, er den som skal betale "gildet". Om forhandleren så får penge retur fra importør eller anden side, er kunden underordnet.

Nogle priser bliver fastsat efter om forhandleren leverer en garanti, eller det er grosist/importør.

Skal forhandleren efter aftale med fx en importør betale for garantien, har han givet en lavere pris end hvis importøren skal betale.

Fx Bilen Suzuki. Her er det alene importøren der står for garantien. Forhandlerne kontakter altid denne importør for at høre om, det falder ind under garantien (har selv prøvet det). Jeg var iøvrigt ligeglad, da jeg gjorde forhandleren opmærksom på, at det var ham jeg havde handlet med - iøvrigt faldt rusten ind under lakgarantien - sagde forhandleren! Iøvrigt kender Suzuki ikke begrebet: Kulance.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 30-08-07 21:06

Citat
Kulance.
Øhh??
Jeg har hørt ordet før, men har aldrig fattet betydningen..

Det er ihvertfald træls for dig

Men at han ikke lader handelen gå tilbage har jo nok at gøre med:
Citat
påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.

Hvad er købsdatoen på produktet?

- Anden

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 31-08-07 07:14

Jeg købte knallerten d 6/6-07 og den har sammenlagt været på værksted i 5 uger

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-08-07 07:50

Uden at kune sige noget med 100% sikkerhed ville jeg mene at du var i din ret ti lat lade handelen gå tilbage

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-08-07 08:12

Så du ikke "BASTA" i aftes, der var den gal med THansen igen med deres knallerter. Du kan gå ind på deres side, og tilmelde din sag. Mon ikke det er på TV 2 de findes.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-08-07 08:20

Det hjælper jo bare ike noget, det kan godt være TV2 synes det er spændende men det rykker jo ingenting.

Iøvrigt var det et amatør agtigt indlæg de havde om THansen, deres udsendte gjorde klart og tydeligt opmærksom på at der var tale om en tvist i det de ikke havde konstateret fejlen (om det så er korrekt eller ej kan vi jo ikke tage stilling til) og alligevel fejede Tina Nikolajsen indvendingerne til side fordi de ikke lige passede ind i deres koncept

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 31-08-07 08:59

Så desværre ikke Basta igår..sjovt nok ligner min scooter til forvæksling thansens gianco (det er en stranger)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-08-07 20:15

Jeg tror at din stakkels forhandler har et problem "bag facaden", men jeg syntes også at din handel burde kunne gå tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 05-09-07 09:00

ja jeg var så nede hos dem igår og det vviste sig at de ved den sidste reperation havde lavet en fejl hvilket de jo beklagede meget.jeg fik så hans ord på at hvis der stadig var problemer ville han lade handlen gå tilbage. så nu må jeg se

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-09-07 09:26

Lykke til