/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Omsætning af fedt!
Fra : Malfoy
Vist : 1191 gange
201 point
Dato : 29-09-07 00:02

Hej,
Hvad er de arveligt betingede årsager til problemer med VLDL, LDL & HDL systemerne? - hvilke og og konsekvenser?

På forhånd mange tak,
Malfoy

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-09-07 00:14
Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 29-09-07 00:24

Tak for linket, men jeg ved ikke om de bare er mig, men der står ikke noget om de arveligt betingde årsager til de tre systemer. Du skal tænke på det er i forbindelse med emnet omsætning af fedt.

Malfoy

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-09-07 01:36
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-09-07 06:26

MOn ikke den bedste løsning findes i de bøger du burde have læst for at kunne besvare din lærers spørgsmål?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-07 08:58

Hvad mine egne vilkår angår, kan min familie på fars side ikke producere nok af de enzymer, som nedbryder de mættede fedtsyrer. En brist i leveren eller bugspytkirtlen. At det betyder noget, ses af at ud af en fætter/kusineflok på 32, hvoraf de 26 statistisk set (ud fra almindelig levealder) burde være i live, er vi bare 5, holdt i live af flerumættede fedtsyrer samt astatin-tabletter eller -kapsler
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-07 08:58

PS
Hvordan går det med differential- og integralregningen?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-07 09:01

en helt anden snak i den sammenhæng er indtagelse af visse organiske syrer, som hjælper blodet med at holde de grimme fedtstoffer i opløsning: Acetyl-salicylsyre og ascorbinsyre til eksempel

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 30-09-07 03:10

Hejsa... Jeg vil høre om i synes følgende er svar nok paa min læreres spørgsmål. Hvis ikke må i meget gerne tilføje det der mangler. Her kommer det i hvert fald:

Den arvelige sygdom kades familiær hyperkolesterolæmi. Den kan give knuder af kolesterol i senerne på hænderne, albuerne, knæene og hælene. Sygdommen skyldes mangel på nogle proteiner på levercellernes overflader. Proteinstofferne som er med til at danne og nedbryde kolesterol i blodet, virker ikke rigtig på grund af ændringer i cellernes arvemateriale (DNA).
Konsekvensen er en alvorlig åreforkalkning, som eventuelt senere i livet kan give hjertesygdom.

På forhånd mange tak,
Malfoy

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 30-09-07 03:14

jakjoe: Hej jakjoe. Tak for dine links. De var mig meget til gavn.

pbp_et: Hej. Tak for din perspektivering af emnet. Med hensyn til differential og integralregning kan jeg da sige, at jeg er blevet n del bedre. Dog kan jeg stadig fa nogle opgaver hvor jeg taenker WHAT. Men som nogle kloge hovder har sagt: øvelse gør mester!

Endnu engang: Tak for hjaelpen
Malfoy

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 30-09-07 03:24

HALLOJ IGEN!
Jeg har laest mine laerers papir igennem endnu engang og jeg tror sku jeg fandt svaret i dem:

"Den arvelige sygdom kades familiær hyperkolesterolæmi. Sygdommen skyldes at personer med paagaeldende problem kun har halvdelen af det normale antal LDL-receptorer i leveren og LDL-koncentrationen i blodet er 2-3 gange hojere end normalt. Sygommen kan foraarsage hjerte- eller karsygdomme allerede som born."

Passer denne besvarelse ikke bedre?
Malfoy

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 201 point
Dato : 30-09-07 06:09

jo

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 30-09-07 19:34

Tak for svaret pbp_et.