/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
[hjælp]Fedt opløst i ethanol?
Fra : Chdyb
Vist : 3033 gange
10 point
Dato : 18-09-07 21:00

Kære forum
Jeg har lidt problemer med et biologi spørgsmål.
- Forklar hvorfor fedtstof bliver blandbart med vand, hvis de først opløses i ethanol.
Jeg har ikke kunne finde svaret i nogle af mine lærebøger og heller ikke på internettet, derfor håber jeg at én af jer vil kunne være behjælpelig.
Spørgsmålet er altså: HVORFOR BLIVER FEDT BLANDBART MED VAND, HVIS DET FØRST OPLØSES I ETHANOL?

Mange tak

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-07 21:04

Fordi ethanol danner miceller med fedtet og miceller er opløselige i vand

Kommentar
Fra : Chdyb

Dato : 18-09-07 21:37

Hvad er det for ladninger der er tale om, hvis der er nogle?
Kan du forklare det nærmere?

Tak!

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 20 point
Dato : 18-09-07 21:47

Hej Beckski

Er du sikker på din forklaring? Jeg troede/tror på følgende forklaring:

Ethanol er knap så polært som vand, men mere polært end fedt. Dvs. når ethanol tilsættes en uhomogen blandin af fedt og vand vil ethanol både kunne blande sig i fedtfasen og gøre den mere polær samt blande sig i vandfasen og gøre den mindre polær. Tilsættes der nok ethanol vil de to faser tilsidst kunne blandes og hele blanding vel optræde som en klar væske imodsætning til en opslæmning af miceller der vil være mælket.

PS. Jeg kunne heller ikke lige finde den "rigtige" forklaring på nettet.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : Chdyb

Dato : 18-09-07 21:52

Fandt godt nok noget med de miceller i min lærebog, det lyder fornuftigt nok, men jeg kan også sagtens følge dig i din forklaring.
Det der er med vand og olie/fedt er, at vand er polær og fedt er ikke-polær. Så langt ved jeg :)

Jeg tror jeg hænger lidt på endnu og ser hvad der kommer af foreslag, men følger op på begge. Jeg har dog bare brug for en dybere forklaring af eventuelle ladninger der forsvinder eller kommer eller bindes sammen....

Tak :)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-07 21:58

vi kan også tage den antagelse at du har 20 ml fedt og 20 ml vand .... og tilsætter sprit...
i det tilfælde vil der ved et punkt i tilsættelsen af sprit ske det at du får en klar opløsning. det er delvist opløsning delvist micelledannelse!

der er ingen ladninger!

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 18-09-07 22:06

Såvidt jeg har lært er...

En væske der indeholder miceller ikke en klar væske, men vil være mælket - med mindre micellerne er væsentligt mindre end lysets bølgelængde.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-07 22:09

man skal se det for at tro det .... de er ufarvede

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 18-09-07 22:24

"ufarvet" og "klart" er to forskellige egenskaber.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 18-09-07 22:26

Mælk er også ufarvet.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-07 23:48

gud fader bevares.....
gennemsigtig, så !!!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-07 23:50

og mælk vil de fleste sige er hvidt, for øvrigt...............

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-09-07 00:12

Nuvel. Det kan være jeg er en ordkløver, der vil have det sidste ord - og ja, jeg vil også i daglig tale sige, at mælkens farve er hvid.

Mvh Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-09-07 00:22

PS.

Når et stof er hvidt, er det ikke fordi det absorberer lys, men fordi det spreder lyset. Hvide stoffer spredder lyset fordi de har en uens massetæthed. Tag f.eks. sukker, salt eller hvide farvestoffer som zinkhvidt (ZnO), titatiumoxid (TiO2) og calciumcarbonat. De enkelte korn er ufarvede, klare og gennemsigtige, men set fra afstand ser det hvidt ud. Denne effekt er størst, hvis de enkelte krystaller ikke er for store og stoffet har et højt brydningsindeks.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-09-07 00:25

Inden vi/jeg kører denne diskusion helt af sporet, er der ikke nogen derude der kan hjælpe os med den rigtige forklaring?

Kommentar
Fra : Chdyb

Dato : 19-09-07 07:53

I har godt nok fået snakket løs i nat :)
Hmm.. Jeg tror også lige jeg venter og ser hvad der ellers kommer op af muligheder, men tak - for har lært en masse omkring mælk ;)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-09-07 09:24

Jeg tror dit manglende held via google skyldes at du mangler den finesse at det faktisk er et kemispørgsmål.

jeg kunne finde massere, men synes du selv skal læse igennem.

Start fx med ethanol som organisk opløsningsmiddel?
Når du blander den opløste fedt i vand, ja så er det slet ikke fedt længere. find det stof det er og bevis at det er vandopløseligt...

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-09-07 12:06

Jeg forstår ikke hvor du (Jomfruane) vil hen...

Tænker du på forsæbning? Denne proces katalyseres bl.a. af stærk base, men ikke af ethanol. Desuden er fedtsyrene fra denne reaktion typisk ikke opløslige i vand.

Jeg kan ikke komme på nogle kemiske reaktion mellem ethanol og fedt, måske har jeg brug for en ledetråd mere...???

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-09-07 12:38

Jeg gidder ikke lave din opgave, men så vidt jeg kan se omdannes
Ethanol og triglycerider til ethylester og glycerol. Deres opførsel er vist ikke så svær at bevise?

Kommentar
Fra : drdegn

Dato : 16-10-07 18:47

Efter min opfattelse har SimonGjer allerede kommet med den rigtige løsning (18/9), og burde have en bonus.

Kommentar
Fra : Chdyb

Dato : 17-10-07 14:56

Ja, du har fuldkommen ret, jeg har bare ikke fået lukket den ned og givet ham dem, tusind tak for din opmærksomhed =)

Godkendelse af svar
Fra : Chdyb

Dato : 17-10-07 14:57

Tak for svaret SimonGjer.