/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
møl og larver i spisekammeret
Fra : daaen
Vist : 3772 gange
40 point
Dato : 15-09-07 10:44

Jeg har nogle møllignende bevingede dyr samt nogle larver i mine gryn, mel, tørrede frugter og nødder. Jeg har selvfølgelig smidt al det angrebne ud, gjort grundigt rent og lukket alle madvarer inde i tætsdluttende beholdere. Alligevel kommer der stadig nogle møl. Findes der et effektivt middel evt. nogle kemikalier til bekæmpelse af dyrene?

daaen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 15-09-07 10:50

Kraftig støvsugning af skabet......

Kommentar
Fra : iah

Dato : 15-09-07 10:53

Tag et kig ind her: http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/melmoel.htm

Her står der mere uddybende om emnet, bla.

Forebyggelse og bekæmpelse

Dukker melmøllene op i en privat husholdning, viser det sig næsten altid, at de stammer fra en pose mel eller gryn. I de fleste tilfælde findes der kun en enkelt larve og lidt spind, og som regel vil man ikke opleve yderligere problemer. Har angrebet været mere omfattende, vil larver og voksne møl ofte have spredt sig i køkkenet. Varer, der er stærkt angrebet, bør kasseres. Let beskadigede varer kan reddes ved gennem varmning i en time ved 55oC eller ved et døgn i en dybfryser ved -18oC.

Vær opmærksom på, at selv om alle angrebne varer er smidt væk, kan der stadig sidde pupper gemt i revner og sprækker i skabe og skuffer. En grundig støvsugning i revner og sprækker kan afhjælpe mange problemer. For at undgå at undslupne larver udvikler sig til møl og på ny lægger æg i madvarerne, bør disse opbevares i tætsluttende beholdere. De voksne møl, der eventuelt flyver rundt i køkkenet, kan bekæmpes med en insektspray beregnet til brug mod flyvende insekter.

Godkendelse af svar
Fra : daaen

Dato : 15-09-07 11:10

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-07 11:14

Selv tak.....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-09-07 11:46

Ud med alt mel gryn og tørrede frugter de er nu fyldt med æg. derefter skal der grundigt rengøres. En Støvsugning af skabet vil kun have en forbigående effekt.

VH

Kommentar
Fra : lelit

Dato : 25-08-10 11:44

hej,
Har lige smidt 2kg økologisk musli som jeg har selv blandet og gemt i metaldåser med skruelåg på,
(for et par måneder gjorde samme med musli gemt i lukkede plastikposer) det beviser at jeg køber allerede inficerede økologisk korn. Kan møl undgås hvis man køber ikke økologisk og færdig musli?