/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Fænotyper og blodprøver
Fra : vigil
Vist : 6905 gange
100 point
Dato : 10-09-07 19:56

Jeg står og mangler en forklaring på, hvordan en persons fænotype, og eventuelt også genotype kan ses igennem en blodprøve. Altså ikke deres blodtype, men fænotype indenfor alt muligt, lige i dette tilfælde en sygdom som forårsager unormal knoglevækst (engelsk syge).
Den eneste forklaring jeg har kunnet tænke mig til, er at det må være noget med at klippe blodprøvens DNA i stykker med nogen restriktionsenzymer, men derfra og så til at kunne se de enkelte kromosomer og alleller, og derigennem gennemskue fænotypen kan jeg ikke komme.
På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-09-07 21:41

Aner ikke noget om det, men er det noget i stil med teksten under det sorte billede?

http://www1.sdu.dk/Adm/InfoK/Webnyt/nyviden2001/nyviden6_2001/3.html

Hvad skal du bruge det til...?

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 10-09-07 23:40

Rakitis (engelsk syge) er en sygdom der skyldes mangel på D vitamin. Denne mangel kan opstå af flere årsager, bl.a. nedsat dannelse af D-vitamin i kroppen, manglende tilførsel til kroppen, manglende optagelse fra tarmen, manglende sollys, o.a. Det har så vidt jeg er orienteret sjældent noget med ens genotype at gøre.

(Og kromosomer indeholder DNA og ikke omvendt).

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 11-09-07 11:12

Fænotype: De synlige egenskaber, som frembringes af generne (genotyperne) og miljø. Kaldes også for fremtoningspræget. Genotype: Angivelse af et sammenhørende sæt af gener hos en person, genetiske karateristika.
En person kan have en bestemt fænotype som gør at man ville forvente at de var syge, men dette er dog ikke altid tilfældet da det er bestemt af mange faktorer bla. sygdommens penetrans, miljø mm.
Ved X-bunden arvegang vil mænd altid udvise sygdommen, de er hemizygote hvad angår
X-kromosomet. En kvinde, som bærer 1 muteret X-kromosom samt 1
alm. X-kromosom udvise en mosaik fænotype da der sker en tilfældig Xkromosominaktivering,
sådan at nogle celler er syge, mens andre er raske. X-bundne
recessivt syge kvinder ses stort set aldrig (f.eks rød-grøn farveblindhed: 8% mænd, 1/150
kvinder).
Engelsk syge er en dominant sygdom hvor man pga. arveanlæg er d- vitamin resistent og dette derved ikke optager det i kroppen selvom det er anført i de rette mængder - men idag ser man også engelsk syge pga. forkert kost og for lidt lys/luft.
Men da det ikke er genetisk som så kan man ikke som så lave en gentest på det - .... derfor tror jeg at svaret du leder efter er at man i blodprøven tester for diverse vitaminer og ved bla. d-vitamin mangel kan opdage engelsk syge ??

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 11-09-07 20:12

Mange tak for hjælpen!
Jeg tror jeg har forstået det nu.
Men maler-fidusen, hvordan kan sygdommen være dominant uden at være genetisk? Er det ikke kun i nedarvningstilfælde man taler om dominante og recessive sygdomme?

Ysseven - det er til en biologiopgave, jeg har forsøgt at finde svaret på det alle steder, og min lærer er ikke rigtig villig til at hjælpe mig med at finde svaret. Så jeg ville lige gøre et forsøg her :) Og nu har jeg så heldigvis forstået det resten af min klasse heller ikke kunne gennemskue.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 20:58

Citat
og min lærer er ikke rigtig villig til at hjælpe mig med at finde svaret

Det er sådan set fair nok... Men når ingen i klassen kan forstå spørgsmålet, så er det nok læreren der er galt på den - og så må da omformulere spørgsmålet, så I kan forstå det...!?

Ellers er det da spild af gode kræfter.

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-07 08:59

Jeg synes det er et meget diffust spørgsmål --- og hvilken engelsk syge taler vi om .... sygdommen kan skyldes mange ting --- man kan bla. få det hvis man lider af cøliaki (glutenallergi så man ihar svært ved at optage næringstoffer i tarmen) eller hvis man får for lidt d-vitamin igennem sin kost.
Osteomalaci (engelsk syge) er en tilstand med udtynding af kalk fra kroppens knogler, pga. mangel på D-vitamin. D-vitamin gør, at kroppen optager kalk og fosfat fra tarmen, og at der ikke udskilles så meget kalk til urinen i nyrerne og holder således et tilstrækkeligt kalk-niveau i kroppen.
Når kroppen ikke har for lidt kalk i blodet, frigives der et hormon fra biskjoldbruskkirtlen (PTH), som frigiver kalk fra reserverne i knoglerne. Dette er en hel naturlig mekanisme, men hvis der ikke efterfølgende igen fyldes kalk på knoglerne, ender de med at blive bløde og bøjelige.
Hos børn kaldes sygdommen rachitis, tilstanden er hyppig i udviklingslande. I Danmark ses osteomalaci forholdsvist sjældent, men er dog stigende pga. øget antal med anden etnisk oprindelse.
Din opgave må indeholde noget mere om selve baggrunden for engelsk syge som du skal beskrives for ved engelsk syge kan det både ligge til gener men også skyldes miljø.
Mit råd til dig er at oprette dig på www.studieportalen.dk og søge på engelsk syge- her ligger der nogle svar på eksamensopgaver netop om engelsk syge og fænotyper - genotyper og her vil du kunne sammen holder evt. svar kontra det som står i din opgave. Det er svært for mig at komme med et fyldest svar selv når jeg ikke ved hvad der står i hele din opgave...
men håber du kan bruge min hjælp til noget.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 12-09-07 08:59

det er den klassiske biologi eksamens opgave

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 12-09-07 11:23

Den klassiske biologi eksamens opgave er lige hvad det er, og vi er lige blevet undervist i at man i en eksamensopgave ikke skal komme med fyldestgørende teoriafsnit, men blot svare præcist på spøgsmålene. Til gengæld er jeg ikke sikker på at vi er blevet undervist i hele stoffet :S Igen i og med at ingen har kunnet svare på spørgsmålet.

Tusind tak for hjælpen. Jeg vil nu prøve studieportalen, og hvis ikke der er bonus der så har jeg ihvertfald en masse her der kan hjælpe. Mange tak.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 12-09-07 14:33

Håber du kunne bruge studieportalen til noget - var selv lige inde og kigge og der står da en del om engelsk syge- ellers skulle du måske søge på engelsk og finde internationale sider -de plejer at være meget bedre til sådan noget.
Husk at lukke dit spørgsmål og del point ud når du er færdig.

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 12-09-07 15:51

Hov ja - det glemte jeg helt. Tusind tak for hjælpen alle sammen, det har hjulpet mig rigtig meget.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 15:52

--> maler-fidusen:

Det ved han da godt, hva'...!?

Godkendelse af svar
Fra : vigil

Dato : 12-09-07 15:52

Ahh - det var sådan man gjorde, jeg er lidt ny i det her. Men ihvertfald mange, mange tak.