/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
USB tastatur under opstart
Fra : o.v.n.
Vist : 2710 gange
200 point
Dato : 09-09-07 13:32

Hej jeg har brug for jeres hjælp, jeg fik et nyt tastatur til min gamle computer: http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/productdetails.aspx?pid=040 dejlig at arbejde med men problemet er, at det er med USB stik, og virker ikke før computeren er startet, har jeg nogen muligheder for at ændre det ? Computeren har dette bundkort: http://www.qdigrp.com/qdisite/eng/products/K7B.htm (siden åbner meget langsom hos mig), jeg er meget forsigtig med hvad jeg ændrer i BIOS, hvad skal jeg se efter, når jeg er inde for at se efter muligheder ? Jeg har sat et USB 2 PCI kort i efterfølgende, men tastaturet virker ikke, hverken i de originale stik, eller i de nyere USB 2 stik og det er et problem fordi jeg har både Ubuntu 7.4 og XP Pro på computeren, og skal vælge hvilken af dem som skal starte, men det kan jeg ikke med det nye tastatur jeg har en USB til PS 2 omformer til min mus, kan den bruges til tastaturet (det er nemmere at spørge, end at afprøve alle muligheder selv ) ?
Det er høstvejr i dag, så måske kommer jeg først ind og læser forslag efter kl. 21

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-09-07 14:56

Citat
det er nemmere at spørge, end at afprøve alle muligheder selv
det har du så sandelig ret i - hvis du får et svar du bare lige kan bruge - ellers - tjahhhh - god måde at lære på selv at afprøve mulighederne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-07 15:00

Sikke da et søndags humør du er i miritdk hvem har stjålet din sukkermad måske en kender svaret, så det er nemmere for mig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-09-07 15:02

nul sukkermadder her - men morgenbrødet var udsolgt

Citat
men problemet er, at det er med USB stik, og virker ikke før computeren er startet,
... hvad filan bruger du også en slukket pc til ?????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-07 16:16

Hvis hele dit problem skyldes tastaturet IKKE virker på ubuntu - så virker "krumspring" jo ikke.....

Evt. skal det installeres på BEGGE operativsystemer.....

Citat
Computer/Operating System
Windows Vista®/Windows XP Pro/Home/Media Center Edition/Tablet PC Edition/Windows 2000

Så - du skal nok køre med 2 tastaturer.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-07 16:21

Lidt "nærlæsniing" lyder så som om du sidder med en "lidt ældre model" af en komputer med et "hypermoderne" tastatur

Dårlig kombination....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-09-07 17:09

Prøv lige at tjekke din BIOs menu om der ikke skulle være mulighed for at aktivere USB i DOS (eller noget i den stil).
Det er et gammelkendt problem hvis man vil arbejde i prompt f. eks. under installation.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 09-09-07 17:32

Fra manualen:
Citat
Advanced Chipset Features Setup:

USB Keyboard Enabled Legacy USB keyboard support is enabled.
Support Disabled Legacy USB keyboard support is disabled.

En mulighed!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-07 20:44

Tak her til sidst kommer der noget jeg skal have afprøvet miritdk jeg er glad for at har fået humoren tilbage men du har misforstået mit spørgsmål, det når computeren starter, og rulleteksten er rullet over skærmen, at jeg skal vælge om jeg vil starte Ubuntu eller Windows, med piltaster på tastaturet, tastaturet virker fint, både i Windows og Ubuntu, men men under opstarten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-07 20:47

Ked af det miritdk, det var Refi som havde misforstået undskyld miritdk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-09-07 20:50

Så har jeg forstået det rigtigt og både USB tastur og mus vil køre på standard driver i begge OS, mit Wireless Comfort gør i hvert fald.
Prøv lige at lege lidt med de BIOS indstillinger som du kan læse om i manualen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-07 20:55

http://apcmag.com/6101/dualboot_windows_xp_and_ubuntu

Om det har indvirkning på tastatur ved jeg ikke.....

Men prøv at læse det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-07 20:56

Citat
det var Refi som havde misforstået

Ja - det sker

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-09-07 21:02

Man kan i øvrigt få en adapter USB/PS2 og en sådan sag fulgte med til mit tastatursæt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-07 21:02

Citat
Prøv lige at lege lidt med de BIOS indstillinger som du kan læse om i manualen
jeg prøver, men ikke lige nu, jeg har pludselig fået gæster

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-07 21:04

Der er sikkert et klogt hoved imellem med samme problem....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-07 21:18

Det er jo lige nøjagtig det jeg håber Refi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-09-07 21:27

Hvis hovedet er klogt nok er det nok ikke noget problem.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 09-09-07 22:54

1. brug evt adapter så er usb lige som ps2
2 prøv at se i bios om du kam få lov til at sætte usb til at virke i "dos mode" ellers kan du ikke bruge space til opstart eller som du vil i boot mode heller ikke til at vælge fejlsikret og lign når F8 har været brugt. Noget skummelt med de usb taster eller bios programmer mangler lidt strøm på usb stik

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 09-09-07 23:00

efter at kigeget i bios
Citat
K7B_v31lcp.zip K7B BIOS 3.1 for LogoEasy, RecoveryEasy and BootEasy.
BIOS modified: (CheckSum:F3A7(Hex))
1. Support K7E motherboard.
2. Fixed the conflict between S3 and BootEasy.

Alene årstal taler for sig 2001 så adapter eller ps2 staveplade til under 100.00Kr er nok løsning og kør ubuntu/linux på den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-07 23:42

Du må ikke gøre grin med min gode gamle computer frostys det er min første og kører endnu og kører fint med Windows XP jeg går nu ind og starter den op, går i Bios og ser om der noget jeg tør røre ved i mit spørgsmål er en adapter faktisk nævnt, nemlig den jeg har til musen, den er grøn lige som stikket til musen, men vil den virke på tastaturet også, skal jeg virkelig selv risikere, at brænde noget af ved selv at forsøge mig frem

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-07 23:57

Tak for svaret BjarneD. det var lige nøjagtig det som skulle til, ændre fra disabled til enabled, nu kører det, så kan i skeptikere se at sådan en gammel sag godt kan køre med nymodens tastatur, som jeg skrev i indledningen er jeg meget forsigtig inde i BIOS, så hellere spørge dem som ved bedre, jeg har en lidt nyere opdatering til BIOS liggende, men ved ikke hvordan og om jeg tør forsøge, sæt nu bundkortet bliver brændt af, jeg skal vist på museum for at få en tilsvarende

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-09-07 00:05

Det var jo godt og så kan jeg da røbe at min XP/Ubuntu er lidt ældre, og den kunne også køre med USB i opstart ganske lige som den lidt nyere (der har overtaget) W2K/Ubuntu også kører godt (med 2½ gange mere power).

Det der med BIOS er slet ikke så svært, men hvis du vil opdatere, flashe skal du vide hvad du gør, ikke fordi du brænder det af, men fordi du kan risikere, at BIOS går i basis indstilling hvor den slet ikke kan indlæse noget der er tilsluttet via PCI eller nyere og så skal man enten have noget hardware grej eller få fat i en ny e-prom som er den chip BIOS er opsat i.
Hvis du ikke har noget specielt behov for at opdatere BIOS så lad være da du sandsynligvis ikke kan mærke forskel nogen steder, hvilket man ofte kan læse sig til i opdateringsbeskrivelserne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-09-07 00:14

Jeg må hellere lade være, endnu en gang tak for hjælpen