/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Blæse i pc sidder fast..
Fra : tinolarsen
Vist : 797 gange
100 point
Dato : 31-08-07 22:49

Jeg har en bærbar som lige pludselig kom med mærkelig lyde når jeg løftede den skævt eller hvad man nu siger...

Da jeg så skulle tænde den igen, stod der en fejl med "fan" (blæser), og kunne høre den ikke kørte..

Jeg vendt og drejede pc'en lidt, og den kom i gang, og den startede fint op..

Men skal jeg gøre noget ved det selv, eller sende den på værksted..

Nogen der har oplevet noget ligende??

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 31-08-07 22:59

Har du haft den på et blød underlag så den ikke kunne få luft, kan det være problemet. Men hvis det kommer igen skal du noksende den til reparation, men kik lige efter det ikke bare er luft hullerne der er stoppet til.

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 31-08-07 23:02

sidder med den på min dyne nogle gange...

Luft huller stoppet til?? - Men skidt og møg eller hva???

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 31-08-07 23:10

Skidt at sidde med den på dynen. Ofte sidder kølerblæseren i bunden af pc'en, og så stopper du al ventilation (køling) til processoren

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 31-08-07 23:12

Hvis du har den på din dyne og der er lufthuller i bunder lukker du jo for dem og så får den varme problemer, men hvis der er begyndt at larme er din blæser nok gået til, men prøv og se om der ikke bare sitter noget skidt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 08:01

Det som der så ganske rigtigt bliver svaret her er at det aldrig er godt at sidde med den bærbare på en sådan måde at enten ind eller udblæsningshullerne er blokerede. Der er lige til at tage livet af den bærbare med. Hvis det er det der er sket indimellem har blæseren jo kørt med fulde omdrejninger for at forsøge at holde temperaturen nede, og er på den måde nok blevet slidt mere end nødvendigt. Dvs at lejerne er slidte og akslen på bkæseren kan derfor kæntre en smule. Det er sikkert det der er sket når du har båret rundt på den. Hvis du ikke selv har den store indsigt i hvordan den skal skilles ad, bør du sende den ind til reperation. Ellers vil den snart have set sine sidste dage. Blæseren er nok den vigtigste bestanddel i den.

PS:

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 08:04

PS: Og selvfølgelig skal man lige sørge for at ind og udblæsningshullerne er frie for nullermænd o.lign samt man bør blæse den igennem med luft jævnligt for at få det skidt og snavs der er ophobet sig indeni med tiden

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-09-07 08:05

Hvis jeg var dig ville jeg nok, med forsigtighed, prøve at blæse med lidt trykluft, ved de forskellige ventilationsåbninger.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-07 08:26

En af de ting der også kan resultere i en blæser-strejke, er hvis du eller andre ryger meget i dens nærhed, når den arbejder. Røgen indholder negotin, og den er i afkølet tilstand en klæbrig supstans, som typisk sætter sig i luftgennemløbet og på rotorens faneblade. Støv i luften der bliver trukket igennem din PC, vil sætte sig i denne klæbrige negotin, og til sidst vil den gro helt til, så din blæser til sidst ikke kan køre rundt.

Et typisk tegn på manglende køling er, at maskinen går i baglås og skærmen ofte bliver ensfarvet blå. Det er processorens eget imumforsvar der træder i kraft, da den er termisk sikret, så den lukker ned, når den bliver for varm, så det skal betragtes som en KRAFTIG ADVARSEL om at der er noget som er som det ikke bør være.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 08:32

god pointe der severino

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 01-09-07 12:32

få en til at skille den ad og få blæserne renset.
køb derefter en "CoolPad" f.eks. http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=337233&cks=ASS&assoc=B2EE2DC9-79A9-4643-8E9B-BB3EEB25CF18

til at sætte din bærbare på så skal du ikke tænke på underlaget mere

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-09-07 13:03

Hvis du tinolarsen, er så glad for din seng, at du er nød til at have den bærebare med i høet, så burde du anskaffe dig en af de serverings sengebakker man brugte i fortiden, så ville den have et fast underlag at sætte den bærebare på, så den kan få det nødvendige luft!
(Så ville der sikkert også være plads til kaffekoppen og askebægeret)

Så kan du også bedre roligt om natten!

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 01-09-07 13:12

Citat
Så kan du også bedre [zzz] roligt om natten!

Med den bærebare

Men pas på der ikke vælter kaffe ned i tastetur og går ild i dynen

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 06-09-07 18:10

Tak for svaret severino.

Jeg har åbentbart fået rystet det på plads - den kører fint nu i hvert tilfælde..

Så nok bare noget skidt....