/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Overclocking??
Fra : cccf
Vist : 1330 gange
100 point
Dato : 25-08-07 12:11

Hvordan kommer jeg ind fra BIOS til der hvor man kan overclocke ??

Mit bundkort er et MS-7204 Microstar 945P Series.
Jeg har hentet manuelen hjem fra nettet og der står at man godt kan overclocke men de skriver ikke hvordan man kommer der ind. ??
NB: det er en MEDION PC.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-08-07 13:04

Langt den nemmeste måde at overclocke på er simpelthen at sætte sin PC til 380V - så kan den arbejde meget hurtigere.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 25-08-07 14:04

Godav med et økseskaft.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-07 14:17

Citat
Hvordan kommer jeg ind fra BIOS til der hvor man kan overclocke

Den slags er for "rigtige nørder"......

Glem det - det giver KUN problemer.....

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 25-08-07 14:36

Har ikke selv prøvet at overclocke - endnu - men ved at det ikke er uden risici, hvis man ikke er nok inde i det. Så derfor disse 3 linkis at vælge og vrage imellem:

http://www.eksperten.dk/spm/793143

http://usenet.dk/oss/dk.edb.hardware/

En overclock guide
http://www.ocguide.dk/

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-07 15:14

For det meste er der mulighed i BIOS at taste en kombination :
På mine Gigabyte bundkort -> Ctrl - F1.
Dette åbner for ekstra muligheder at "skrue" på.

Vær forberedt på at o.c. hurtigt kan kræve laaaannng tid.

Det er ofte nødvendigt at resette BIOS og starte forfra, når man fyrer lidt for meget op for elektronregneren og den nægter at starte op.

Hvis du vil lege, vil jeg opfordre dig til at tage backup først.
Evt. bruge en anden harddisk til forsøgene.
Jeg har tit oplevet at Windows simpelt hen bli'r smadret,
med en geninstallation til følge, når jeg har presset citronen lidt for meget.

Sørg også for at ha’ et godt gammelt PS2 tastatur ved hånden.
Det er ikke altid du kan råbe elektronhjernen op med USB/trådløst staveplade og gnaver.

Kandu er nok ikke det bedste sted at søge oplysninger om O.C.
(Ikke for at støde nogen)
Du har nok bedre mulighed for at finde hjælp på de mere nørdede sider.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 16:43

Adgang til bios kan være:
under opstart trykkes der en af disse taster:
F1 / F2 / DEL / F10 / .............. mens den starter klik klik klik klik klik

Jeg må også lige advare lidt - overclock (højere skiftehastighed ) kan resultere i nedbrud af din CPU .............. hold øje med temperaturen evt. med dette lille program:
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
og hent Everest.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-07 16:53

Spørgsmålet var .
Citat
Hvordan kommer jeg ind fra BIOS til der hvor man kan overclocke ??

Så vidt jeg forstår har cccf ikke problemer med at komme ind i BIOS, men i BIOS at finde de parametre, der skal justeres på ved o.c.
Har jeg ret cccf ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 17:00

Sorry - men mine gamle comp havde den mulighed direkte i bios.
Men det må da stå i vejledningen fra MSI

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-07 17:02

Citat
Den slags er for "rigtige nørder"......
Glem det - det giver KUN problemer.....

Hvorfor gives der ikke samme advarsler når folk vil tune et automobil
eller en cykel med hjælpemotor ? ? ?
O.C. er en rigtig spændende ting.
Det er da rigtig interessant virkelig sætte sig ind i tingene, forstå dem til bunds
og få dimserne til at yde deres optimale.
Gambrinus (Hardware nørd)
Tak for komplimentet refi

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-07 17:06

Og så er overclocking ikke engang ulovligt !
Gambrinus
(AMD 64 3000+ @ 4500+)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 17:11

OK nørd - og hvem har du så til at følge med på tasterne, med de hastigheder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-07 17:13

Citat
Hvorfor gives der ikke samme advarsler når folk vil tune et automobil
eller en cykel med hjælpemotor ? ? ?

Det gøres der skam også når spørgeren lyder til at "famle" i blinde.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-07 17:18

Citat
(AMD 64 3000+ @ 4500+)

Er du så 50% hurtigere til at lægge svar på Kandu

Eller er det word der nu "kun" bruger 4 sek. i stedet for 5

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-07 17:23

Jep Refi !
Derfor mener jeg heller ikke,at Kandu er det rigtige forum vedrørende O.C.
O.C. kræver at man virkelig sætter sig ind i tingene.
Læser - tester - læser - tester - læser - tester - græder - jubler etc......

Mennesket (og jeg) har altid gjort ting " bare fordi det måske kan lade sig gøre"
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-07 17:27

Citat
Mennesket (og jeg) har altid gjort ting " bare fordi det måske kan lade sig gøre"

Udmærket indgangsvinkel hvis man ved hvad man har med at gøre eller har penge nok.....

Ellers kører man hurtigt "sur"....

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 25-08-07 17:42

Ja du har ret gambinos.
Når jeg trykker DEL ved opstart kommer jeg i BIOS. Men jeg har været hele bios igennem uden at finde det sted (mener jeg) som er beregnet til overclocking, og som jeg har læst om,
Der står ikke noget om min bios i den manuel jeg fik på nettet.
Men der står:
This meterboard is designed to support overclocking. However, please make sure your components are able to tolerate such abnormal setting.while doing overclocking. Any attempt to operate beyond product specifications is not recommended.
Hvad betyder det på almindelig dansk.
Jeg vil naturligvis læse mere om overclocking men ville først undersøge om mit moderboat i det hele taget var egnet til det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-07 17:49

Citat
However, please make sure your components are able to tolerate such abnormal setting.while doing overclocking. Any attempt to operate beyond product specifications is not recommended.

Groft oversat:

Vær sikker på dine komponenter kan tåle unormale settings....

Alt udover hvad producenten anbefaler er IKKE tilrådeligt.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 19:29

Allerførst skal du nok gøre op med dig selv om du vil købe en ny CPU og evt. andre småting.
Overclocking er jo at presse din CPU ud hvor fabrikken måske ikke havde tænk sig.

Hvis nu du hentede det program >everest<, så kunne vi måske få at vide hvilket motherbord du har.
Altså MSI et eller andet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-07 23:00

e.c. dog. Har du stadig Everest liggende på en 5 1/4" floppy ?
Når menneskeheden (og jeg) er blevet begunstiget med SIW !
http://www.gtopala.com/
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 23:06

Er hentet tak.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-08-07 23:08

Suverænt program. det der SIW
Men smid ikke Everest helt ud.
Everest har jo den geniale mulighed med henvisninger til producenternes hjemmesider.
Skulle bare drille lidt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 23:22

Efter at have turet rundt i midtJylland i nogle dage er jeg immun overfor drillerier.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-07 23:37

Man kan også kører everest fra et flas drive,bare kopier mappen fra programmer over
på flash drivet.
Man behøver ikke at være nørd for at OC men man
behøver en stor tålmodighed for at opnå det optimale resultat.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 25-08-07 23:43

Intel Pentium D 830 3.00GHZ DualCore
Microstar MS-7204. 945P series
Award BIOS type Phoenix v6.00pg
Temperatur motherboard og CPU- 65 grader C.
1024 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM) 2X512

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 23:45

Den er da også med på min U3 pendrive Manse9933 - men det vil jeg helst ikke fortælle Gambrinus om, så han igen skal ødelægge en af de der USB ting.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-07 23:46

klodshans

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-08-07 00:06

>>CPU- 65 grader C << - så er der ikke så langt til max temp som jeg husker det.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-08-07 00:06

OK ! Så lukker jeg op for sluserne :

Grænseværdierne for integreret kreds (IC) er for det meste ikke noget IC’en bliver produceret til.
En IC produceres på og skæres ud af wapers (aner ikke hvordan det staves) med hundrede- eller tusindvis enheder på hver.
Normalt tester man sig frem til, hvad de formår og deler dem således op i forskellige klasser.
Nogle virker ikke. Ud til højre !
Nogle testes OK for en frekvens, mærkes med en grænseværdi et godt stykke under den testede værdi, så producenten er sikker på at kunne stå inde for funktionen ved den opgivne grænseværdi.
Nogle testes OK for en højere frekvens, mærkes med grænseværdi etc. etc. etc. etc. . . .

Kredsene er altså garanteret at leve op til mærkningen, men kan for det meste udmærket presses højere op uden problemer.
Men selvfølge ryger producentens garanti.

Når vi på arbejde udviklede produkter var det som regel temperatur grænseværdierne, vi rendte hovedet mod. (Industrielektronik har ski' ikke så travlt)
Hvis komponenterne ikke kunne skaffes i den temperaturklasse, vi skulle leverer den færdige produkt i, testede vi med et varme/fryse skab.
Printpladerne blev simpelt hen smidt i skabet, tilsluttet en prøveopstilling og stod der X antal timer.
Det var meget sjældent, der var nogen der fejlede.

Der er altså ikke noget odiøst eller farligt ved overclocking.
Men man skal sæ’fø’li’ sætte sig grundigt ind i tingene
og være forberedt på, at der kan smutte en CPU eller RAM- blok i ny og næ.
Det er dog aldrig sket for mig (endnu)
Hvo som intet våger, er en vatp..

En lille godnat historie:
Der var for et par år siden en grafikkort-chip, der blev leveret med 4 eller 8 pipelines.
IC’erne blev produceret med 8 eller flere pipelines.
Ved test fandt man så ud af, at på nogle af IC’erne var det kun 4, 5, 6 eller 7 pipelines der virkede.
De blev så solgt som 4 pipelines kredse til en billigere pris.
På et tidspunkt var man for ”heldig” ved produktionen af IC’erne, så et alt for stort antal af IC’erne havde 8 pipelines, der virkede. Man blev så nød til at anvende 8 pipelines kredse på 4 pipelines grafikkort.

Det lækkede selvfølgelig ud fra producenten, at man kunne købe et billigt 4 pipelines kort, installerer driveren for et 8 pipeline kort og vupti man havde sparet rigtig mange penge.
Gambrinus
(Var det for langhåret)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-08-07 00:12

Det sidste USB-pendrive jeg ødelagde, fik jeg da byttet på garantien.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-08-07 00:28

Der står ski' ikke meget i den manual om BIOS.
Er du sikker på at det bundkort i det hele taget er udstyret med BIOS.
Det kunne ligne Medion også at spare den væk.
Her er lidt godnat læsning :

http://www.techarp.com/freebog.aspx
http://www.pcworld.dk/art/974?a=block&i=75
http://www.diy-street.com/forum/showpost.php?p=203179&postcount=4
http://www.tweak.dk/
http://www.tweakup.dk/
Gambrinus

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-08-07 00:38

Award BIOS type Phoenix v6.00pg
Det er den Bios jeg har, og jeg har lige hentet
BIOS-AWARD V6.00PG BIOS setup guidelines på nettet.
Den vil jeg læse i morgen for nu går jeg i seng.
Sov godt og tak for i dag.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-08-07 00:45

Kom lige med et link cccf
Jeg kunne måske også lære noget.
Gambrinus

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-08-07 00:55
Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-08-07 00:59
Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 26-08-07 01:05

Har skimmet den.
Jeg skal dog ikke nyde noget af Intels kogeplader.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-08-07 10:14

You must know the speed of your CPU (e.g.
800MHz, 1.2GHz aka 1200MHz, etc...) before you
set up the BIOS, and you must set this parameter
correctly otherwise your PC will either perform
below par, or worse, will be overclocked and will
eventually “fry”.
Altså det er din CPU som overclockes (højere skiftehastighed) og du skal vide hvilken CPU du har og hvad den kan tåle. Hastighed og varme følges som regel ad.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 26-08-07 11:08

Jeg tror jeg takker af og siger tak for hjælpen i denne omgang.
Jeg syntes det går i ring, mit spørgsmål var fra starten hvor i min BIOS jeg kunne ændre "FSB"
(som jeg nu senere har fundet ud af at det hedder.)
Da jeg har læst at det ikke er i alle BIOS man kan overclocke, ville jeg jo gerne vide det, inden jeg begyndte at sætte mig ind i dette, og om det i det hele taget var muligt for mig med den BIOS jeg har siddende i min PC. ,

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 26-08-07 12:13

Tak for svaret Gambrinus.