/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Tilbageholdelse af BL
Fra : ivanovic1
Vist : 677 gange
50 point
Dato : 06-08-07 17:50

Hej Alle,

Ja så kom der et lille dilemma i forbindelse med min import fra Kina. Vi bestilte varer fra tre forskellige firmaer i Kina, og disse blev pakket i en container. Da containeren skulle af sted, viste det sig, at en af firmaerne havde rod i papirerne. Alt dette blev ordnet og containeren kom af sted.

Det som der nu sker er, at shippingfirmaet (DFDS) forlanger ca. 600 usd. mere fra firmaet som havde rod i papirerne. Firmaet mener ikke at dette er rimeligt, og de ønsker derfor ikke at betale. DFDS vil ikke sende BL til firmaet før de har betalt de 600 usd. Jeg kan ikke få containeren før jeg modtager BL.

Jeg kunne selvfølgelig hjælpe, og betale noget af de 600 usd. Mener bare ikke at det er fair.

Hvordan står man i denne situation, og hvad gør man.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-08-07 17:54

Drop det.
Det er alindeligt fupnummer fra kineserne,
det ser vi hver dag.
Vi har forsendelser liggende i Kastrup siden forår 2006.
Og der bliver de liggende. Ingen vil betale.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 17:58

Citat
Mener bare ikke at det er fair.

Hvordan står man i denne situation, og hvad gør man.

Fair eller ej...

Du har INGEN mulighed for regres....

Betal og håb eller glem det.....

Det er risikoen ved at gå ind i en sådan brance fra et sådant land.....

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 06-08-07 18:12

Hej Tail,

Det er ikke fup, jeg har snakket med dsv og den er god nok, de er blevet pålagt ca. 600 usd mere.

Ivanovic

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 18:16

Så tag chancen og betal - kineserne gør det IKKE....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-08-07 19:23

Citat
Det er ikke fup, jeg har snakket med dsv og den er god nok, de er blevet pålagt ca. 600 usd mere.

Netop det er snyd. Man forsøger at presse mere penge ud af handelen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-08-07 19:25

Citat
(DFDS) forlanger ca. 600 usd. mere fra firmaet som havde rod i papirerne. Firmaet mener ikke at dette er rimeligt, og de ønsker derfor ikke at betale.

Ganske behageligt at undskylde med lidt rod i regnskaberne og så nægte at betale.
Tror du den gik her hjemme?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-08-07 19:48

Hvem kommer regningen fra Kinesernle eller DFDS?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-08-07 00:30

hmm. Du har altså en container fuld af varer, som du ikke kan få udleveres p.g.a. små 3500 DKK.

Tja, hvordan er det så med de øvrige varer ?
Er de betalt?

Hvor mange procent/promille udgør 3500 DKK af hele sendingens værdi?

Skal du handle med de varer eller hvad ?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-08-07 00:32

smil og betal - ikke mere kval
(selvom du er gal)

Det ser ikke ud som om der er andet at gøre

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-08-07 00:34

Næste gang du handler med kineserne eller hong kong eller andre asiatiske lande, så få en lokal transport konsulent og varekontrol på opgaven. Han/hun arbejder for dig (mod betaling) og sikrer at du får hvad du forventer og til aftalt pris.

Dit næste problem kan meget vel være at varerne du i den sidste ende får udleveret, ikke lever op til de specifikationer du forventer.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-08-07 10:04

Det er DSV der vil have penge af det kinesiske firma. De 600 usd er ikke mange, men vil vide hvilken situation jeg står I.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 07-08-07 10:25

Din situation afhænger da meget af om du har betalt for de varer der er i containeren, og om du kommer til at betale, hvis du ikke modtager dem.
Hvis du har fat i den lange ende , og ikke mangler varerne særlig meget, så meddeler du bare dfds - eller var det DSV- at de 600 usd , ikke kommer dig ved.

Hvis du ikke har fat i denlange ende betaler du og har fået nogle billige lærepenge.

Men husk at ved handel på den måde ved dualdrig om det der kommer er pengene værd. Det behøver absolut ikke at svare til tidligere sendinger eller vareprøver. Kineserne er eksperter i den slags.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 26-08-07 16:32

Tak for svaret transor.