/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Uendelighed!? =)
Fra : ducktoy
Vist : 557 gange
20 point
Dato : 25-07-07 22:12

Hei

Jeg snakkede lidt med min kammerat til frokost på arbejdet, vi snakkede om uddandelse hvor han så siger:
"Jeg var uendelig tæt på at vælge handelskolen!"

Mit spørgsmål lyder:
Hvis han var uendelig tæt på at vælge handelskolen!
???Er han så ikke også uendelig langt fra at vælge det???

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 25-07-07 22:27

Man kan da ikke være uendelig tæt på at vælge eller fravælge.

Han kunne være tæt på at vælge Handelsskolen, men ikke uendelig.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 25-07-07 22:40

Vi har før diskuteret uendeligheds begrebet her på kandu.dk:

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=18992

Uendelighed har INGEN udstrækning. Derfor er det lige omsomst, at sige; uendelig tæt på som, at sige uendelig langt fra i givne tilfælde. Tæt på ..og langt fra er i den forbindelse relative begreber. I begge situationer ville det give mere mening at sige: MEGET TÆT PÅ ...eller MEGET LANGT FRA.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-07 22:56

I det uendelige univers vender man tilbage til udgangspunktet.
Derfor er han både tæt på og lnagt fra.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-07-07 23:02

det er jo blot en metafor ^^

er vel ligesom at sige...jeg er usansynlig tæt på ikke at havde lyst til at gøre det som at nogle andre burde havde undladt at gøre den anden dag, uden somsådan at vide hvordan, det hele ikke hang sammen på nogle oprigtige punkter, ud over de sædvanlige ukendte.

Men det kan man jo blot gnisne om.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-07 23:05

Teil -> Vrøvl !

Universet er uendeligt og den observerbare horizont udvider sig med lyshastighed divideret med 2 (frem og tilbage). Rejser du uendeligt i een retning vender du ALDRIG tilbage til udgangspunktet, medmindre du havner i et ormehul som 'slipper dig ud', præcist da du startede rejsen ...eller endda måske FØR du overhovedet tog adsted ( = tidsrejse). Ormehuller er stadig kun teoretiske hypoteser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-07 23:09

Trine08 -> Det er en usandsynlig dårlig metafor.

Er den så god eller dårlig ...metaforen altså?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-07 23:10

Der er selvfølgelig en metafor at sige; uendelig tæt på, men det er en dårlig analogi.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-07 23:13

Husk: Glem at lade være med at børste tænder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-07-07 23:17

jeg er ikke helt underforstået med hvordan den metafor egenligt er.
men den er tæt på ikke at være evendelig andvændelig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-07 08:47

Citat
Universet er uendeligt og den observerbare horizont udvider sig med lyshastighed divideret med 2 (frem og tilbage). Rejser du uendeligt i een retning vender du ALDRIG tilbage til udgangspunktet,

Den ene retning er en cirkelbevægelse. Præcis som den vildfarne i naturen der går i en cirkel
og vender tilbage tuil udgangspunktet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-07 09:50

Stadig noget vrøvl. Hvor har du det fra? Du kan slet ikke sammenligne de mindst 3 fænomener:

At en vildfaren i 'naturen' i nogen tilfælde kommer tilbage til udgangspunktet, skyldes en afvigelse i vedkommendes ballancenerve (..prøv selv at gå lige med lukkede øjne), oftere finder man vildfarne personer langt fra udgangspunktet, hvorfor regel nr. 1 i kurser om overlevelse ved 'ulykker' i uvejrsomt terræn er: Bliv hvor du er !

I universet kan det være svært at tale om 'lige' da rum/tiden krummer, men den krummer garanteret ikke kun lige i een retning. Krumningen afhænger af massen og den relative hastighed i hvert punkt. Derfor følger lyset fra stjernene ikke den 'lige' vej mod observatøren, men krummer om masser på vejen. Dette udnyttes i såkaldte gravitionslinser, som kan bruges til at betragte meget fjerne objekter.

Rent matematisk er en 'lige' vej til gengæld lige og kan betragtes som en kontinuert række punkter som udgør en linje, hvor rette vinkler på linjen følger parallelle baner. Fra et givet punkt på linjen strækker den sig uendeligt i begge retninger fra -~ til ~. Ingen 'cirkularitet' dér.

Det lyder som om du gætter Teil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-07 09:53

udfra selve spørgsmålet - uendeligt = ufatteligt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-07 10:02

miritdk -> Snakker vi nu filosofi igen er det også en problematisk udtalelse: Ufattelig.

Hvis ikke man kan fatte? Så er det, som spørgeren selv forstår udtrykket umuligt, at afgøre om man er tæt på eller langt fra sin beslutning om at vælge dette eller hint. Man kan jo ikke fatte det!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-07 10:10

..med andre ord er ufattelig tæt på eller ufattelig langt fra, er rent filosofisk to sider af samme sag, da man i ingen af tilfældene 'fatter' og dermed kan afgøre, beslutningens signifikans.

Normalt vil man dog alligevel forstå udtryk; uendelig tæt på, ufattelig tæt på og usandsynlig tæt på, som at der menes meget tæt på. Selvom udtrykkene er noget sludder i den 'virkelige' verden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-07 10:31

det ER nemlig noget sludder - som så meget andet vi går og siger ( og skriver ) - men det er så uendeligt lidt at gå op i

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-07 10:39

Citat
I universet kan det være svært at tale om 'lige' da rum/tiden krummer, men den krummer garanteret ikke kun lige i een retning.

Udfra dette kommer mit gæt, jeg kan ikke afprøve da min bil ikke kører så langt på literen.
Videre skaber naturen ikke lige linier. Selv bowlingkuglen danner en bane der krummer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-07 12:53

Selvom man ikke følger en matematisk 'lige' bane på sin vej gennem universet i een retning, vil den tilbagelagte strækning alligevel være uendelig og IKKE slutte i udgangspunktet Teil.

Derfor er dit postulat om, at 'vende tilbage til udgangspunktet' ikke korrekt

..hverken i tid eller rum.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-07-07 13:20

Er du sikker på din sag molo?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-07-07 15:16

Citat
Universet er uendeligt

Det har de kloge jo også delte meninger om.
Citat
Selvom man ikke følger en matematisk 'lige' bane på sin vej gennem universet i een retning, vil den tilbagelagte strækning alligevel være uendelig og IKKE slutte i udgangspunktet Teil.

Det kommer jo helt an på hvor mange dimensioner, man regner i.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-07-07 15:23

Citat
uendeligt = ufatteligt

NIX !
Jeg kan da ikke se nogle problemer ved ordet ufattelig.
Det betyder da bare, at man ikke kan forstå det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-07 16:40

Præcis Gambrinus. Dét er jo netop min pointe:
Citat
Jeg kan da ikke se nogle problemer ved ordet ufattelig.
Det betyder da bare, at man ikke kan forstå det.

Jf.
Citat
...en problematisk udtalelse: Ufattelig.

Hvis ikke man kan fatte? Så er det, som spørgeren selv forstår udtrykket umuligt, at afgøre om man er tæt på eller langt fra sin beslutning om at vælge dette eller hint. Man kan jo ikke fatte det!

Derudover et ét punkt helt uafhængig af tid/rum/antal dimensioner. Det er ét punkt !

Samme 'punkt' kan ikke nås ved en 'rejse' ..uendelig eller ej

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ducktoy

Dato : 26-07-07 17:08

Stopper diskussionen her.... ellers kunne den jo fortsætte uendeligt x)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-07 18:46

..i uendelighed ..hedder det !

</MOLOKYLE>